arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

کدام یک از سینماگران دکترای افتخاری می گیرند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سال 1385 بود که سینماگران با رهبرمعظم انقلاب دیدار کردند. صحبت‌های زیادی در آن جلسه شد و حرف‌های مهمی بین سینماگران و مقام معظم رهبری در میان گذاشته شد. یکی از مهم‌ترین صحبت‌ها را در آن جمع ابراهیم حاتمی‌کیا کرد. جایی که از رهبر معظم انقلاب درخواست کرد تا همانند نظامیان که درجه‌های مختلف دارند و نسبت به ارزش درجه جایگاه مشخصی دارند؛ سینماگران نیز از این نظام درجه بندی سود ببرند.
 
به گزارش CHN؛ گلایه‌ حاتمی‌کیا در آن دیدار تاریخی بیشتر از شرایط و وضعیتی بود که فیلمسازان مطرح انقلاب اسلامی در آن دچار بودند. کسی صحبت ‌آن‌ها را جدی نمی‌گرفت و به نگاه و جایگاه آنان اعتماد نمی‌شد. مسئولین سینمایی با فیلمسازان مطرح و باتجربه سینمای ایران همان رفتاری را می‌کردند که با یک سینماگر جوان و تازه وارد می‌شد.
 
حال و بعد از گذشت شش سال از آن دیدار و آن صحبت‌ها زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد به برندگان بیش از سه سیمرغ بلورین در طول سی سال برگزاری جشنواره فیلم فجر مدرکی معادل دکترا اهدا کرده و حقوق مادام‌العمر (فعلا ماهی یک میلیون تومان) را برای آنان در نظر بگیرد.
 
به گزارش CHN؛ نگاهی به لیست برندگان جشنواره سینماگران بسیاری را پیش روی ما قرار می‌دهد که از این به بعد با پیش‌وند «دکتر» در جامعه سینمایی مطرح هستند. اقدامی که به نوعی دیگر در کشورهای مطرح در حوزه سینما نیز به آن می‌پردازند و جایگاه سینماگر را در هر مرتبه‌ای از زندگی حرفه‌ای‌اش مشخص می‌کنند.
 
ابراهیم حاتمی‌کیا با فیلم‌های «دیده‌بان»؛ «مهاجر»؛ «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه‌ای»؛ «به نام پدر» و «به رنگ ارغوان»
 
داریوش مهرجویی با فیلم‌های «هامون»؛ «اجاره نشین‌ها»؛ «پری»؛ «لیلا»؛ «میهمان مامان»
 
اصغر فرهادی با فیلم‌های «چهارشنبه سوری»؛ «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین»
 
پرویز پرستویی با فیلم‌های «دیار عاشقان»؛ «لیلی با من است»؛ «آژانس شیشه‌ای»؛ «بید مجنون» و «به نام پدر»
 
عزت‌الله انتظامی؛ رخشان بنی‌اعتماد؛ فاطمه معتمدآریا؛ کمال تبریزی؛ مجیدی مجیدی؛ رضا میرکریمی؛ حسن‌ حسندوست؛ جهانگیر میرشکاری؛ امیر اثباتی؛ جلاالدین معیریان؛ عبدالله اسکندری؛ علیرضا داوودنژاد؛ رسول ملاقلی‌پور؛ هایده صفی‌یاری؛ مجید انتظامی؛ محمدرضا دلپاک؛ حسین علیزاده؛ محمود کلاری؛ اصغر رفیعی‌جم؛ اسحاق خانزادی؛ ایرج رامین‌فر؛ رسول صدرعاملی؛ محمدرضا علیقلی؛ محسن روزبهانی؛ کامبیز روشن‌روان؛ کامبوزیا پرتوی؛ مهدی فخیم‌زاده؛ حمید خضوعی ابیانه؛ یدالله نجفی؛ سعید ملکان؛ حسین جعفریان؛ امیررضا معتمدی از سینماگرانی هستند که با دریافت بیش از سه سیمرغ بلورین در طول برگزاری سی دوره جشنواره فیلم فجر خدمت بزرگی به سینمای ایران کرده و جایگاهی فراتر از سطح ابتدایی سینمای ایران دارند.
 
البته در این لیست افرادی هستند که چهره در نقاب خاک کشیدند اما قطعا آنان نیز در چنین جایگاهی تا همیشه حاضر خواهند بود. امیر قویدل؛ خسرو شکیبایی؛ رسول ملاقلی‌پور از سینماگرانی هستند که در این لیست حاضر و در میان ما نیستند.
 
این اقدام از دو منظر برای جشنواره فجر بسیار با اهمیت است. اول آنکه به سیمرغ جشنواره فیلم فجر هویت و ارزش دو چندان داده و بالاخره این جایزه معتبر سینمای ایران در جایگاهی قرار گرفته است که با پشت سر گذاشتن آزمون و خطاها می‌تواند حکم یک جایگاه علمی را داشته باشد. در ثانی این اتفاق جشنواره فجر را در ادامه دارای یک جایگاه ویژه‌تری خواهد کرد. متاسفانه در سال‌های اخیر اهدای سیمرغ بلورین در تکثر بسیاری صورت گرفته و کمی از جایگاه و وجاهت آن کم کرده است. این اقدام می‌تواند سینماگران را برای رقابت بیشتر و بهتر به تکاپو بیاندازد و داوران و مسئولین برگزاری جشنواره را به جدیت در تصمیم‌گیری‌ها بباوراند.
 
این اقدام وزارت ارشاد در این روزها که بر سینما روزهای سختی می‌گذشت یک اتفاق خوب است. اتفاقی که هر چند تلخی بسته شدن خانه سینما و اوضاع تلخ این روزهای اکران و رکود عجیب تولید در سینمای ایران را نمی‌تواند از یاد سینماگران بیرون کند اما حداقل می‌تواند آنان را به آینده امیدوار کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اعصابــــــ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
1
8
جای دکتر سلحشور و دکتره ده نمکی تو این لیست خالیه...
دانشجوی خارج از کشور
|
UNITED STATES
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
0
دوکتور ده نمکی و دوکتور سلحشور خودشون دکترا دارند حق امین حیایی و شریفی نیا رو کسی نخوره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
0
دکترابولقاسم طالبی ونادر طالب زاده راهم اضافه کنید.....!!!!
نظرات بینندگان