arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات پارلمانی لبنان

«بسام مولوی» وزیر کشور لبنان گفت که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور حدود ۴۱ درصد است. پیش از این نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان که همزمان با اعلام پایان رأی‌گیری به ساختمان وزارت کشور آمده بود به خبرنگاران گفت: میانگین مشارکت در انتخابات از مرز ۵۰ درصد گذشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر کشور لبنان از مشارکت ۴۱درصدی در انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

به گزارش العهد، «بسام مولوی» وزیر کشور لبنان گفت که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور حدود ۴۱ درصد است.

پیش از این نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان که همزمان با اعلام پایان رأی‌گیری به ساختمان وزارت کشور آمده بود به خبرنگاران گفت: میانگین مشارکت در انتخابات از مرز ۵۰ درصد گذشته است.

وی افزود: امیدوارم نتیجه انتخابات مجلسی جدیدی را به وجود آورد که بتواند لبنان را از بحران فعلی نجات دهد.

نخست وزیر لبنان گفت: از وزیر کشور خواستم از تمامی رأی‌دهندگانی که داخل حوزه‌های رأی‌گیری هستند، رأی‌گیری صورت بپذیرد.

روز یکشنبه ۱۵ مه ۲۰۲۲ برابر با ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ مردم لبنان برای مشارکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رأی رفتند تا سرنوشت سیاسی کشور خود را برای ۴ سال آینده تعیین کنند.

مرحله اول این انتخابات در روز‌های ۶ تا ۸ مه (۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت) برای لبنانی‌های مقیم خارج برگزار شد و طبق آخرین آمار ۶۰ درصد از واجدین شرایط پای صندوق رفتند.

در مجموع ۱۰۳ لیست برای ورود به پارلمان لبنان با یکدیگر رقابت کردند، این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۸ تنها ۷۷ لیست حضور داشتند.

این دوره از انتخابات لبنان طبق قانون «نسبیت» برگزار می‌گردد که در سال ۲۰۱۷ تصویب شده است و در انتخابات ۲۰۱۸ نیز اعمال گردید.

قانون نسبیت به این معنا است که هر گروه و حزبی در حوزه انتخابی خود به‌اندازه درصد آرای خود در پارلمان نماینده داشته باشد، ولو اینکه جزو لیست‌های پیشتاز در آن حوزه نباشد. البته هر لیست برای داشتن حداقل یک کرسی در پارلمان باید تعداد آرای کسب‌شده‌اش بالاتر از عددی باشد که حاصل تقسیم تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات بر تعداد کرسی‌های آن حوزه انتخابی است.

نظرات بینندگان