arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

پلیس برای فعالیت دوباره پارکبان‌ها مجوز داد/ تعیین نرخ بر عهده «شرکت‌های انتظام» است

فعالیت پارکبان‌ها در برخی از نقاط تهران مجدداً آغاز شده است، آن‌طور که پلیس می‌گوید به شرکت‌های انتظام در به‌کارگیری پارکبان‌ها مجوز داده می‌شود و هزینه پارک خودرو نیز توسط این شرکت‌ها تعیین خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: فعالیت پارکبان‌ها در برخی از نقاط تهران مجدداً آغاز شده است، آن‌طور که پلیس می‌گوید به شرکت‌های انتظام در به‌کارگیری پارکبان‌ها مجوز داده می‌شود و هزینه پارک خودرو نیز توسط این شرکت‌ها تعیین خواهد شد.

از چند وقت قبل، پارکبان‌ها در برخی نقاط تهران مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و به‌ازای پارک خودرو، اقدام به دریافت مبالغی از رانندگان می‌کنند؛ هرچند پلیس و مسئولان شهری، فعالیت پارکبان‌ها را غیرقانونی می‌دانند و این موضوع را بار‌ها اعلام کرده‌اند، اما مجدداً شاهد فعالیت برخی پارکبان‌ها هستیم البته پلیس می‌گوید فعالیت پارکبان‌هایی که تحت‌نظر شرکت‌های انتظام فعال هستند، ایرادی ندارد.
به‌عنوان نمونه یکی از مخاطبان خبرگزاری تسنیم در تماس با این خبرگزاری خواستار پیگیری قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت پارکبان‌هایی شد که عنوان می‌کنند تحت‌نظر شرکت‌های انتظام فعالیت دارند؛ وی به خبرنگار تسنیم گفت: چند روز قبل خودروی خود را در محدوده بازار تهران پارک کردم و پارکبانی با مراجعه به من اعلام کرد که زیر نظر شرکت انتظام فعالیت دارد و مبلغ ۱۰ هزار تومان نیز بابت پارک خودرو از من خواست، من نیز با توجه به هشدار‌های متعدد پلیس مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتم، حدود هفت تا هشت دقیقه بعد مأمور پلیس به محل آمد و با رؤیت کارت شناسایی آن پارکبان، قانونی بودن فعالیت وی و اخذ مجوز از شرکت انتظام را برای فعالیت تأیید کرد و گفت: پارکبان مذکور مجاز به دریافت هزینه پارک خودرو است.

درباره همین موضوع و این‌که آیا فعالیت پارکبان‌ها مجدداً از سر گرفته شده و قانونی است، با سردار حسین رحیمی؛ رئیس پلیس تهران بزرگ گفتگو کردیم.

وی با تأکید بر اینکه موضوعی تحت عنوان پارکبان مستقل وجود ندارد، گفت: فعالیت مستقل پارکبان‌ها کاملاً غیرقانونی است، اما این مجوز و اجازه به شرکت‌های انتظام داده شده است در این بخش فعالیت کنند و فعالیت پارکبان‌ها در قالب و پوشش شرکت‌های انتظام مجاز است، همچنین خود شرکت‌های انتظام مبالغ را تعیین می‌کنند.

رئیس پلیس تهران درباره نحوه شناسایی پارکبان قانونی از پارکبان غیرقانونی نیز گفت: اگر در مکانی نیاز به پارکبان باشد، باید این پارکبان از شرکت‌های انتظام درخواست داده شود؛ شرکت‌های انتظام نیز مکلف هستند از البسه استفاده کنند که حاوی آرم و علائمی است که توسط پلیس به آن‌ها ابلاغ شده است و عنوان و نام شرکت نیز حتماً روی یکی از بازو‌های لباس آن فرد باید قرار گیرد.

این مقام انتظامی یادآور شد: اگر فرد پارکبان شرایط مذکور را نداشت، شهروندان حتماً با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند و ما این پارکبان‌های غیرقانونی را جمع‌آوری خواهیم کرد.

نظرات بینندگان