arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

عربستان: ما و کویت خواهان گفت‌وگو با ایران در خصوص میدان گازی آرش هستیم / از تهران به صورت رسمی، برای مذاکره، دعوت کرده‌ایم

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان امروز (دوشنبه) در کنفرانسی که در بحرین برگزار شد، گفت که کویت و عربستان خواهان گفتگو در خصوص میدان گازی الدره (آرش) با ایران هستند، زیرا منابعی که در آن جا وجود دارد منافع مشترک دو کشور است. او تاکید کرد که ریاض از تهران به صورت رسمی برای گفت وگو در مورد میدان گازی مشترک (آرش) دعوت به عمل آورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر انرژی عربستان گفت که کشورش و کویت خواهان گفتگو با ایران در خصوص میدان گازی الدره/آرش هستند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از العربیه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان امروز (دوشنبه) در کنفرانسی که در بحرین برگزار شد، گفت که کشورش قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۶ و یا اوایل ۲۰۲۷ تولید نفت خود را به بیشتر از ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند.

وی تاکید کرد: کویت و عربستان خواهان گفتگو در خصوص میدان گازی الدره (آرش) با ایران هستند، زیرا منابعی که در آن جا وجود دارد منافع مشترک دو کشور است.

او تاکید کرد که ریاض از تهران به صورت رسمی برای گفت وگو در مورد میدان گازی مشترک (آرش) دعوت به عمل آورده است.

عبدالعزیز بن سلمان گفت: ما خواهان گسترش این میدان گازی هستیم.

محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت اخیرا در اظهاراتی گفت که ایران آماده از سرگیری مذاکرات با کویت در خصوص میدان گازی الدره است.

وی گفت که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران اخیرا در تماسی تلفنی با احمد ناصر المحمد الصباح، همتای کویتی خود در همین خصوص رایزنی کرد.

میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه نیافته استراتژیک ایران است که مشترک با ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب‌های ایران و ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان، به میدان الدوره کویت می‌رسد که از سال ١٩٧۵ در حال بهره‌برداری است.

ذخیره گاز این میدان که در أواخر دهۀ ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

کابینه سعودی اواخر فروردین ماه بر حق ریاض و کویت در بهره برداری از منابع طبیعی زیرزمینی در خلیج فارس و ادامه کار برای توسعه و بهره برداری از این میدان طبق توافق دوکشور تاکید کرد.

پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشورهای سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

نظرات بینندگان