arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

روایت مربی جمالی از پناهندگی او: حتی وسایل شخصی خودش را هم نتوانست ببرد / مسیر یکتا را هم مشخص کرده بودند؛ از راه دریا فرار کرد تا پلیس ردی از او پیدا نکند / جمالی نیز مانند سایر ورزشکاران رفت؛ آخرین مورد هم نیست

«سعیده عبدالمالکی» سرمربی اعزامی به مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۲ جوانان جهان با اشاره به پناهندگی «یکتا جمالی» گفت: این یک کار برنامه‌ریزی شده بود و حتی وسایل شخصی خودش را هم نتوانست ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «سعیده عبدالمالکی» سرمربی اعزامی به مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۲ جوانان جهان با اشاره به پناهندگی «یکتا جمالی» گفت: این یک کار برنامه‌ریزی شده بود و حتی وسایل شخصی خودش را هم نتوانست ببرد.

اعزام تنها ۲ وزنه‌بردار به مسابقات جوانان جهان در یونان حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت، حاشیه‌هایی که هر روز یک روایت جدید از آن در رسانه منتشر می‌شود و برخی نیز این حاشیه‌ها را به دستمایه‌ای برای انتقاد از فدراسیون تبدیل کردند. در این سفر «سعیده عبدالمالکی» به عنوان سرمربی تیم وزنه‌برداری زنان به کشور یونان اعزام شده بود و روایت حاشیه‌های ورزشکاران ایران در سرزمین اساطیر از زبان وی می‌تواند شنیدنی‌ باشد.

گروه ورزش ایرنا برای واکاوی اتفاقات وزنه‌برداری ایران پای سخنان این مربی نشست. عبدالمالکی در این گفت وگو با رد اتفاقی خواندن پناهندگی یک وزنه‌بردار دختر گفت: نمی‌شود با غُل زنجیر کسی را نگه داشت. به احتمال زیاد وی برنامه‌ریزی کاملی برای فرار داشته و این را می‌شود از سخنان رابط وی در آلمان متوجه شد.

متن کامل این گفت وگو در زیر می‌خوانیم:

مربی نیستم که با رانت به سفر اعزام شود

من از روز نخست تشکیل وزنه‌برداری زنان در این رشته فعالیت داشتم. البته وزنه‌برداری بخشی از زندگی من است و در ۱۶ سال گذشته با یکی از قهرمانان وزنه‌برداری زندگی کردم و با این رشته بیگانه نیستم. در زمینه استعدادیابی نیز فعالیت داشته و اکنون ۱۴ شاگرد دارم که چهار نفر از آنان در سطح ملی هستند. شاگردانی که از استان کردستان به وزنه‌برداری کشور معرفی شدند. مدرس این رشته هم هستم و ۲ کلاس‌ در مناطق مختلف کشور داشتم. وزنه‌برداری زنان در کمتر از پنج سال توانسته به سکوی جهانی برسد و این افتخار بزرگی است. برای این سفر نیز با هیچکس زد و بند نداشتم زیرا به عنوان مربی ماه‌ها در کنار تیم بودم.

وزنه‌برداری ابزار تخلیه انرژی است

وزنه‌برداران آدم‌های خاص و سرشار از انرژی هستند. در ایران نیز دختران به تازگی مجوز فعالیت گرفتند و این موجب شده تا ما در سالن‌های وزنه‌برداری به دنبال تخلیه انرژی آنان با ابزار ورزش باشیم. به دنبال آن هستیم توانمندی این دختران در مسابقات جهانی نمایش داده شود. چه کسی می‌گوید که وزنه‌برداری رشته‌ای زنانه نیست. اگر اینگونه است کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی چرا این رشته را دنبال می‌کنند. زنان جهان بیش از نیم سده است که در وزنه‌برداری فعالیت دارند و در مسابقات جهانی شرکت کردند. از سال ۲۰۰۰ زنان وزنه‌بردار جهان گام به سکوی المپیک گذاشتند و اکنون نیز شمار آنان نزدیک به قهرمانان مرد در این رشته است. وزنه زدن برای دختران هم اقتدار و هم اعتماد به نفس را به همراه خواهد داشت نباید این مهم را از دختران ایرانی دریغ کنیم.

اشتباه یک نفر دیگران را قربانی نکند

دختران ایرانی به توانمندی خود واقف هستند و سوق دادن این توانمندی به سمت قهرمانی می‌تواند، سکوهای جهانی و المپیک را برای ایران به ارمغان بیاورد. نباید دختران را وارد حاشیه کنیم و اشتباه یک نفر را به پای دیگران بنویسیم. اتفاقی که در یونان رخ داد متاسفانه وحشتناک بود اما آن یک نفر (یکتا جمالی) نمی‌تواند زندگی دیگران را خراب کند. پناهندگی در رشته‌های مختلف ورزشی ایران وجود دارد و دختر وزنه‌بردار اصفهانی آخرین نمونه آن نیست. مگر دارنده مدال برنز المپیک از ایران مهاجرت نکرد آیا این رشته به صورت کامل کنار گذاشته شد. رشته وزنه‌برداری زنان در حال تکامل است و اکنون در استان‌هایی مانند خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان، ورزشکاران زیادی داریم. وزنه‌برداری زنان در استان اصفهان در یک نفر خلاصه نخواهد شد.

نمی‌شود کسی را غُل و زنجیر کرد

در مدت ۳۰ روز که بر تمرین دختران وزنه‌بردار نظارت داشتم هیچ رفتار یا نشانه‌ای از جمالی مبنی بر اینکه قصد پناهندگی داشته باشد، ندیدم. او مدام تمرین می‌کرد و به دنبال موفقیت بود. من نیز کمک کردم تا او بتواند یک مدال جهانی دیگر بگیرد. حتی برخی منتظر حاشیه در پشت صحنه بودند که این حاشیه‌ها را جمع کردم اما او بدون توجه به منافع ملی و به دور از چشم همه، تصمیم خود را گرفته بود. نمی‌توان کسی را به غُل و زنجیر کشید، جمالی رفت اما شیوه رفتنش بسیار بد بود. برخی باور دارند که وی به صورت یکباره این تصمیم را گرفته اما این یک شوخی بیش نیست. اگر اینگونه باشد هر مسابقه‌ای که ورزشکار اعزام می‌شود باید ده‌ها نفر از آنان مواظبت کنند. جمالی می‌توانست در آینده با بورس تحصیلی یا اقامت به خارج از کشور برود اما ترجیح داد پناهنده شود.

من در این سفر ۲ کار را انجام دادم نخست اینکه کمک کردم تا جمالی صاحب مدال شود و دوم اینکه حاشیه‌ها را جمع کردم تا خوراک رسانه‌های بیگانه نشود اما برنامه جمالی تمام این کارها را زیر سوال برد و او خود تبدیل به سوژه و حاشیه شد.

رابط فرار جمالی به برنامه‌ریزی برای این کار اعتراف کرد

به مصاحبه‌های برخی از افراد با رسانه‌های بیگانه نگاه کنید تا اتفاقی نبودن فرار جمالی ثابت شود. یک دختر ۱۷ ساله چگونه به یکباره از هتل بیرون رفته و فرار می‌کند. پشت این کار چند ماه برنامه‌ریزی است. مسیر جمالی را هم مشخص کرده بودند و از راه دریا فرار کرد تا پلیس ردی از او پیدا نکند. آیا در عرض چند ساعت قایق برای او تهیه شد؟ اینکه وی حتی شارژر موبایلش را هم نبرد نشان از آن دارد که تمام هدف خود را بر فرار ترجیح داده بود. بعد از ناپدید شدن او، ما ساعت‌ها به همراه علی مرادی رییس فدراسیون و نماینده حراست در پلیس اینترپل بودیم و روز بازگشت مشاهده کردیم که عکس جمالی در دست پلیس یونان بود اما وی از گذرگاه دیگر فرار کرد. یک دختر ۱۷ ساله چگونه برنامه‌ریزی کرده در حالی که برای یک مهمانی خانوادگی نیاز به چند روز برنامه‌ریزی است؛ شک نکنید که وی با ارتباط‌هایی که برقرار کرده بود، افرادی نیز در یونان منتظر او بودند تا زمینه پناهندگی او را فراهم کنند.

نمی‌توانیم گوشی ورزشکار را به زور چک کنیم

گوشی به حریم خصوصی افراد تبدیل شده و حتی والدین نمی‌توانند گوشی فرزند خود را به زور چک کنند من چگونه گوشی یکتا جمالی را چک می‌کردم. در ضمن او در این مدت هیچ رفتار مشکوکی از خود بروز نداد تا نسبت به اعزام وی شائبه داشته باشیم. روز ناپدید شدن به تمام ما شوک وارد شد. اگر ورزشکاری تصمیم بر پناهندگی بگیرد راه آن را پیدا خواهد کرد و جمالی نیز مانند سایر ورزشکاران رفت و آخرین مورد آن نیز نیست. برخی از مشکلات اردو صحبت می‌کنند اما من که مربی بودم اعلام می‌کنم در اردو همه چیز فراهم بود و فدراسیون نهایت تلاش خود را برای اعزام داشت. در زمان اعزام سیاست بر این بود که تبعیض جنسیتی نباشد و فدراسیون ترجیح داد که ۲ وزنه‌بردار به یونان برود. فدراسیون می‌توانست یکتا جمالی را خط بزند و سه وزنه‌بردار مدال‌آور پسر را اعزام کند اما سیاست این فدراسیون توجه به زنان است و اعزام جمالی در این راستا بود.

جای شاکی و متهم عوض شده است

برخی در رسانه و فضای مجازی به دختر پناهنده ایرانی در آلمان لقب قهرمان می‌دهند در حالی که او به کشورش پشت کرد. کسی که با فرار از اردو، اعلام پناهندگی می‌کند چگونه قهرمان ملی است؟ قهرمان خطاب کردن امثال جمالی موجب خواهد شد تا قُبح پناهندگی شکسته شود. امثال این افراد باید در جامعه منفور باشند نه اینکه قهرمان خطاب شوند. درباره جهانفکریان نیز من صحبت خاصی ندارم چون او چند وقت است مهاجرت کرده و از پناهندگی جمالی استفاده و این مهاجرت را علنی کرد. او هم به مسابقات جهانی اعزام شده و هم در اردو بوده، اینکه چه کسی درب سالن را بر روی این دختر وزنه‌بردار بست من بی‌خبرم. همه می‌دانند که جهانفکریان به خاطر مصدومیت بازی‌های المپیک را از دست داد. فدراسیون هیچگاه تبعیض جنسیتی نداشت و این از اعزام‌ها کاملا مشخص است. جوانفکریان بگوید با سیستم سخت فدراسیون بین‌المللی، چگونه سهمیه المپیک توکیو را گرفت اگر اعزام‌های فدراسیون نبود چگونه این سهمیه به وی می‌رسید. وی در زمان اعزام المپیک آسیب داشت و وزنه‌زدن ممکن بود وی را دچار آسیبی کند که همیشگی باشد؛ آن زمان چه کسی باید پاسخ می‌داد؟

خورشیدی تا صبح منتظر جمالی بود

روز ناپدید شدن جمالی، شوک بدی به کاروان وارد شد و حتی مدال علیرضا یوسفی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. اکبر خورشیدی تا صبح بیدار ماند و گفت برمی‌گردد اما او برنامه دیگری داشت و رفت. مشاور فنی زنان که چند سال پیش دخترش فوت شده بود اعلام کرد خدا دخترم را گرفت اما جمالی با این حرکتش جان من را گرفت.

وزنه‌برداری زنان را به زمین زدند

وزنه‌برداری زنان ایران در چند سال گذشته روند رو به رشدی داشت. اعزام‌های نخست برای کسب تجربه بود اما در ادامه به مدعی تبدیل شدیم و این نشان از اقتدار زنان ایران اسلامی دارد. کسانی که برای فرار جمالی برنامه‌ریزی کردند به دنبال به زمین زدن وزنه‌برداری زنان بودند و این کار هدفمند بود امیدوارم تصمیم مسوولان به گونه‌ای باشد که که بقیه از تصمیم اشتباه یک نفر ضرر نکنند.

مادر بی‌مسوولیت وزنه‌برداری شدم

من چند سال زندگیم تحت تاثیر وزنه‌برداری قرار گرفته و حتی سال گذشته دست پسرم از چهار ناحیه دچار شکستی شد. یک روز اردو و تمرینات را ترک نکردم. این کار اگر در کشورهای دیگر بود از وی به عنوان قهرمان یاد می‌کردند اما من مادر بی‌مسوولیت وزنه‌برداری شدم. چندین نفر به وزنه‌برداری ایران معرفی کردم اما اکنون متهم به اعزام با رانت هستم. حاصل پنج سال تلاش و مربیگری من در تیم وزنه‌برداری زنان اعزامی بود که برخی آن را به واسطه همسرم می‌دانند. همسر من شاهو جوانمردی رییس هیات کردستان و از مربیان شناخته شده ملی است و هیچ نقشی در این اعزام نداشت.

این روزها فدراسیون وزنه‌برداری و رییس آن سیبل انتقادات است انتقاداتی که هدفمند انجام می‌شود اما من در خارج از ایران اعتبار رییس فدراسیون را دیدم. تمام کشورها صاحب وزنه‌برداری برای مرادی احترام خاصی قائل هستند. چه کسی می‌تواند ایران را به این جایگاه برساند. شیوه برخورد شخصیت‌های بزرگ وزنه‌برداری جهان با مرادی برای من هم تعجب‌آور بود.

نظرات بینندگان