arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

سفر هیات بلندپایه امریکایی به ریاست «کاملا هریس» به امارات؛ تلاش برای بهبود روابط فیمابین

«جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا هیاتی بلندپایه از مقامات ارشد این کشور به ریاست «کاملا هریس»، معاون خود برای تسلیت‌گویی راهی امارات می‌کند که به عنوان تلاشی برای اصلاح مناسبات تنش‌آلود دو کشور محسوب می‌شود. تقریبا همه معاونان رئیس جمهوری امریکا در امور امنیت ملی، وزیران خارجه و دفاع، رئیس دستگاه اطلاعاتی امریکا به همراه مسئولان ارشد کاخ سفید در این هیات حضور دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر هیات بلندپایه امریکایی به ریاست «کاملا هریس» به امارات؛ تلاش برای بهبود روابط فیمابینشفقنا: «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا هیاتی بلندپایه از مقامات ارشد این کشور به ریاست «کاملا هریس»، معاون خود برای تسلیت‌گویی راهی امارات می‌کند که به عنوان تلاشی برای اصلاح مناسبات تنش‌آلود دو کشور محسوب می‌شود.

به گزارش الحره، پس از حمله روسیه به اوکراین، تمایل واشنگتن برای بهبود مناسبات با حاکمان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اهمیت جدیدی یافته است و امریکا به دنبال استفاده از ظرفیت این کشورها برای افزایش تولید نفت و گاز و کاهش وابستگی بازار انرژی به روسیه است.

از اوایل هفته جاری رهبران بسیاری از کشورها برای تسلیت‌گویی و نیز تبریک به «محمد بن زاید»، به عنوان رئیس جدید امارات به این کشور سفر کرده اند.

در این میان، ریاست هیات امریکایی را «کاملا هریس»، معاون بایدن برعهده دارد و تقریبا همه معاونان رئیس جمهوری امریکا در امور امنیت ملی، وزیران خارجه و دفاع، رئیس دستگاه اطلاعاتی امریکا به همراه مسئولان ارشد کاخ سفید در این هیات حضور دارند.

در همین رابطه، «عمر تاش‌پینار»، کارشناس سیاسی پژوهشکده بروکینگز گفت: این گامی بزرگ از سوی دولت بایدن برای اصلاح مناسبات است.

کشورهای عربی حوزه خلیج فاررس تاکنون از پیوستن به طرفین منازعه اوکراین و روسیه خودداری کرده‌اند و عربستان و امارات با درخواست امریکا برای افزایش تولید نفت به منظور ایجاد ثبات در قیمت طلای سیاه مخالفت کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مسئولان ارشد امریکایی تصریح کرده‌اند ترکیب این هیات نشانگر تمایل واشنگتن در نشان دادن تعهد خود در قبال منطقه است.

این مقامات امریکایی افزودند: هاریس در این دیدار بر عزم امریکا برای تعمیق مناسبات با منطقه در زمینه‌های امنیتی، آب و هوایی، انرژی و تجارت تاکید خواهد کرد.

خاورمیانه در ابتدا در اولویت دولت بایدن قرار نداشت و بیشتر بر مقابله با چالش چین تمرکز داشت اما از فوریه گذشته، جنگ روسیه و اوکراین بر دستورکار سیاست خارجی امریکا هیمنه یافته است.

تاش‌پینار در این باره گفت: پس از نارضایتی امارات از امریکا به دلیل عدم انجام سفر مقامات ارشد امریکایی به این کشور پس از انجام حملات انصارالله، اکنون تلاش می‌شود تا مناسبات فیمابین به روال قبل بازگردد.

ایالات متحده آمریکا که برای چندین دهه دارای پایگاه‌های نظامی در عربستان، امارات، قطر و بحرین بوده است، همیشه در مقابل تهدیدات احتمالی، مدافع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ظاهر شده است.

اما ریاض و ابوظبی در سال‌های اخیر روابط پرتنشی با ایالات متحده در رابطه با مسئله حقوق بشری، توافقنامه‌های تسلیحاتی و درگیری در یمن داشته‌اند.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، ریاض را به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ متهم کرده‌اند. ابوظبی در دسامبر ۲۰۲۱ ایالات متحده را تهدید کرد که قرارداد خرید اف-۳۵ را لغو خواهد کرد.

و در نهایت دولت جو بایدن، مداخلات نظامی خود در منطقه را تا حدودی محدود کرده است. همچنین انصارالله یمنی را از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خود حذف کرده، موضوعی که خشم سعودی‌ها را در پی داشته است.

به گفته خانم «آن گادل»، یکی از پژوهشگران موسسه مونتین در کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی خلیج فارس، «می‌دانند که برای جبران عقب‌نشینی محسوس ایالات متحده در منطقه، باید اتحادهای خود را متنوع کنند.»

اندریاس کریگ، محقق خاورمیانه در کینگز کالج لندن هم گفت: «روسیه به‌عنوان یک متحد ایدئولوژیک دیده می‌شود در حالی که مطالبات حقوق بشری ایالات متحده مشکل ساز است.»

کریگ اضافه کرد که علیرغم افزایش همکاری امنیتی با روسیه، اکثر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس «تخم‌ مرغ امنیت خود را در سبد آمریکایی نگه می‌دارند. حتی اگر آن‌ها به تنوع بخشیدن به روابط در زمینه‌های دیگر با رقبا و مخالفان آمریکایی‌ها اقدام کرده باشند.»

طبق آمارهای رسمی، تجارت بین روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۱ به رقم پنج میلیارد دلار به ویژه با امارات و عربستان رسیده است.

اکثر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به‌عنوان بازیگران اصلی در بازار انرژی، روابط شراکتی تولیدی با روسیه دارند. ریاض و مسکو ائتلاف اوپک پلاس را رهبری و تولید را به شدت کنترل می‌کنند تا از بازار حمایت صورت گیرد.

ائتلاف اوپک پلاس از ۲۳ عضو شامل ۱۳ کشور سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و ده متحد آن‌ تشکیل شده است. اوپک تولیدات خود را در حمایت از بازار به‌عنوان بخشی از توافق خود با متحدان اوپک پلاس محدود کرده بود.

نظرات بینندگان