arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۱

"امام حسین با یزیدیان هم اخلاقی رفتار کرد"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، مدرس حوزه و دانشگاه و مؤلف کتاب «ماهیت انسانی قیام امام حسین(ع)»، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان ماهیت انسانی قیام امام حسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: در تاریخ حادثه‌های زیادی رخ داده که تأثیرات آن از میان رفته است و ملاحظه نهضت عاشورا ما را به این نتیجه می‌رساند که امام حسین(ع) در سخت‌ترین شرایط به قرآن و سنت پیامبر(ص) و پیشوایان دینی پایبند بوده است.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از انسان‌ها تا زمانی راستی و صداقت دارند که تضادی با منافع آنها نداشته باشد یا احترام دیگران را تا زمانی نگاه می‌دارند که دیگران در مقابل آنان کرنش کنند، گفت: اما اگر روزی به آنها انتقادی شود، ورق برمی‌گردد. شخصی که بتواند در همه شرایط و همه مصیبت‌ها و در اوج ستم از مرزهای دینی و انسانی فراتر نرود، اوست که می‌تواند اسوه اخلاق باشد و همین جنبه است که قیام امام حسین(ع) را ماندگار می‌کند.

نویسنده کتاب «ماهیت انسانی قیام امام حسین(ع)» افزود: حفظ حرمت انسان و جایگاه انسان‌ها، در حالی که حتی آن انسانی که حرمت او نگاه داشته می‌شود، ظالم و ستمگر باشد، رفتاری است که امام حسین(ع) طبق آن رفتار می‌کند و حریم‌ها را نگاه می‌دارد، زیرا همان ظالم و ستمگر، پیش از همه چیز، انسان است و در همین حد، دارای حقوقی است و نمونه‌های فراوانی از این قبیل موارد از تاریخ استخراج شده است.


مهریزی همچنین اظهار کرد: آفت‌هایی که می‌تواند بر ماندگاری این نهضت عظیم تأثیر سوء بگذارد، این است که پیروان این دیدگاه با رفتارهای نامناسب، آن را مورد خدشه قرار دهند. به عنوان مثال، عزاداری‌هایی که در این خصوص صورت می‌گیرد، نباید به عنوان هدف در نظر گرفته شود یا موجب تقویت یا تشدید خصلت‌های غیر اخلاقی شود و یا سبب سوء استفاده مخالفان تفکر اسلامی قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های موجود در رویکرد ما به واقعه عاشورا، تک‌بعدی نگاه کردن به آن است که به سبب برجسته کردن یکی از وجوه آن رخ می‌دهد. مظلومیت، واقعیتی غیر قابل انکار در واقعه عاشوراست، اما در توجه به حادثه عاشورا باید تمام ابعاد آن را در نظر گرفت. همچنین گاهی دیده می‌شود که مجالس عزاداری بسیار پرشور برگزار می‌شود، اما برگزارکنندگان چنین مجالسی بعضاً پیش و پس از حضور در این مجالس، به اخلاق، حقوق و رعایت حریم‌ها توجه نمی‌کنند.


این مدرس حوزه و دانشگاه، ضمن بیان این‌که مجادله‌ای که در روز عاشورا رخ داد، نشان داد که هر چه خشونت یکی از طرفین بیشتر باشد، در این سوی میدان در جبهه حق، پایبندی به ارزش‌ها همچنان ادامه دارد، افزود: امام حسین(ع) به رغم آگاهی از انحراف طرف دیگر، از اصول اخلاقی و انسانی تعدی نمی‌کنند، زیرا می‌خواهند به گفتار پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اتمام مکارم اخلاق عمل کنند و اوج مکارم اخلاقی، پایبندی به اخلاق در سخت‌ترین شرایط و هجمه‌هاست.

وی اظهار کرد: تضاد جبهه نور و ظلمت در این آیه شریفه نمایان‌گر می‌شود که «… وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ…؛ نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید» (مائده/۸)؛ مطابق این آیه بدی دیگران نباید باعث شود که کسی از مکارم اخلاقی خارج شود. در اینجا قرآن عدالت را مرز حقوق برشمرده است و در روایت پیامبر(ص) که فرموده است: «إنّی بُعثتُ لأتمّم مکارم الاخلاق؛ برای کامل کردن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام»، تتمیم مکارم اخلاق اقتضاء می‌کند که دست از اخلاق برنداریم.


نویسنده کتاب «ماهیت انسانی قیام امام حسین(ع)» خاطرنشان کرد: به همین جهت است که اگر یزیدیان بدی می‌کنند، در جبهه امام حسین(ع) کسی بدی نمی‌کند و اگر در آن جبهه، کسی قساوت به خرج می‌دهد، اینان رحمت و مهربانی به خرج می‌دهند. اگر آنها حرمت‌ها را می‌شکنند، اینان حرمت‌ها را محترم می‌شمرند؛ فلذا پاسخ این تضاد را می‌توان در همین پایبندی به اخلاق جست.

یادآور می‌شود کتاب ماهیت انسانی قیام امام حسین(ع) شامل شش مقاله است و مؤلف آن کوشیده است که نقش امام حسین(ع) را در ماندگار شدن قیام عاشورا تبیین کند. «تحلیل اهداف قیام امام حسین(ع)»، «نقش زنان در حادثه عاشورا»، «تحلیلی درباره اشعار امام حسین(ع)» و «آسیب‌های عزاداری‌ها» عناوین برخی از مقالات این کتاب است که به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی و توسط نشر صحیفه خرد به چاپ رسیده است.

نظرات بینندگان