arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

وزیر اقتصاد: طرح ارائه کالابرگ الکترونیکی ابتدا به صورت آزمایشی پیاده می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تکلیف کالابرگی که در بودجه مشخص شده این است که قرار است ابتدا به صورت پایلوت انجام شود چون ما از این نظامات سال‌ها فاصله گرفته بودیم اما با توجه به اینکه تکلیف قانون است خود دولت و رئیس‌جمهور هم ترجیح‌شان این است که تا جایی که بتوانیم کالای اساسی را به صورت ویژه به مردم برسانیم و بعد از دوره آزمایشی و در استان آزمایشی تعمیم آن به کل کشور تصویب خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به دلیل اینکه قانون بودجه در هفته‌های اول فروردین ابلاغ شد موضوع افزایش حقوق بازنشستگان اول باید در کمیسیون تخصصی مطرح می‌شد تا به صحن دولت بیاید و امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد و این مساله در صحن دولت به تصویب برسد.

 احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره دهک‌‌بندی‌های صورت گرفته و اعتراضات پیرامون آن گفت: استحقاق سنجی‌ها سال‌ها است از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است به همین جهت تلاش‌هایی که انجام شده است اطلاعات بسیار خوبی از جهت اطلاعات اقتصادی خانواده‌ها در وزارت کار وجود دارد، این به این معنا نیست که هیچ خطایی وجود ندارد و مطلع هستید در مترقی‌ترین نظام‌های اقتصادی ها هم به جهت اینکه اطلاعات برخط نیست، خطاهایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: حال ممکن است فردی هفته یا ماه گذشته خرید و فروش دارایی انجام داده باشیم که آن هنوز در سیستم ثبت نشده باشد چرا که بسیاری از معاملات در حوزه املاک و غیره در نظامات رسمی قرار نمی‌گیرد.

خاندوزی بیان کرد: امکان اینکه در سامانه رفاه ایرانیان ایرادی وجود داشته باشد حتما وجود دارد و آقای رئیس‌جمهور مهلت یک ماهه‌ای به وزیر رفاه دادن و از ایشان خواستند تمام اعتراضات ظرف یک ماه رسیدگی شود و کسانی که جزء دهک‌ها قرار می‌گیرند مشمول دریافت یارانه قرار گیرند به همین خاطر گفته شده اگر اطلاعاتی وجود دارد که ثبت نشده ثبت شود و ظرف یک ماه آینده پاسخ را دریافت کنند.

وی در خصوص دیدارش با مقامات کوبایی و دیدار این هیأت اقتصادی با آمریکا و نظر مقامات ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران تمام اقدامات لازم را که در شورای امنیت ملی کشور مدنظر قرار داده و از طرف تیم مذاکراتی انجام داده است و منتظر پاسخ طرف آمریکایی است اما با توجه به اینکه جزئیاتش نیازمند این است که از طرف خود آقای دکتر باقری و وزیر محترم خارجه توضیح داده شود اجازه دهید خودشان بگویند.

خاندوزی درباره اعتراضات برخی از کسانی که درآمد فرزندان‌شان در مجموع درآمد خانواده قرار گرفته است و آنان را از دریافت یارانه محروم کرده است، گفت: این مسئله جزو موارد اعتراضی چند روز اخیر بوده است مطلع هستید علیرغم اینکه اطلاعات اقتصادی و خانواده‌ها در سامانه رفاه ایرانیان در تمام این سال‌ها آمده است تا سال گذشته ادامه داشته است اما در طول ۸ سال گذشته اجازه داده نشد خانوارهای جدیدی ثبت نام کنند و در سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرند برای اینکه این ایراد مرتفع شود مقرر شده است از روز گذشته سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام را آزاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز خانوارها برای اولین بار بعد از چندسال می‌توانند ثبت نام کنند و خانوارهایی که مشمول نبودند یا در دوره‌ای که انصراف دادند و امروز به هر دلیلی همچنان خود را مستحق دریافت یارانه می‌بینند، مراجعه کنند.

خاندوزی گفت: وزیر ارتباطات گزارشی ارائه کردند از دیروز تا امروز ۵۰۰ هزار نفر به سامانه مراجعه کردند که در مهلت یک روزه پاسخ گرفتند.

وی ادامه داد: تکلیف کالابرگی که در بودجه مشخص شده این است که قرار است ابتدا به صورت پایلوت انجام شود چون ما از این نظامات سال‌ها فاصله گرفته بودیم اما با توجه به اینکه تکلیف قانون است خود دولت و رئیس‌جمهور هم ترجیح‌شان این است که تا جایی که بتوانیم کالای اساسی را به صورت ویژه به مردم برسانیم و بعد از دوره آزمایشی و در استان آزمایشی تعمیم آن به کل کشور تصویب خواهد شد.

وزیر اقتصاد شائبه مخالفتش با افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان در جلسه هیات دولت را تکذیب کرد و گفت: اصلاً این مساله هنوز در هیئت دولت مطرح نشده است. در کمیسیون اجتماعی دولت که رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور مسئولیت آن را دارد مسئله مطرح شده یک اختلاف نظری همچنان وجود داشت و قرار شد بعد از نهایی شدن در کمیسیون اجتماعی به صحن دولت بیاید. جزئیات افزایش حقوق را از خود آقای لطیفی بپرسید اساساً یک بار هم در این مورد در هیچ یک از جلسات دولت مطرح نشده است چون اصل بر این است که تمام اختلافات باید در کمیسیون اجتماعی حل و فصل شود و چیزی در هیئت دولت بیاید که مورد اختلاف حداقلی است.

وی در مورد شفافیت حقوق کارگزاران نظام گفت: این مساله جزو اتفاقات خوبی است که در همین یکی دو هفته آینده نتیجه‌ خواهد داد با آقای لطیفی الان صحبت می‌کردم، سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری خوب سازمان برنامه و و خزانه‌داری ما در وزارت اقتصاد از طریق سامانه پاکنا کمک کردنن در ماه‌های گذشته بتوانیم برای اولین بار هم احصاء دقیقی از حقوق بگیران دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش عمومی غیردولتی داشته باشیم. بسیاری از پرداخت‌ها همچنان تا سال گذشته بیرون از نظامات رسمی انجام می‌شد آنها در چند ماه اخیر اصلاح شد و با اطلاعات بسیار دقیق پیش از این حتی در مورد تعداد کارکنان هم بین دستگاه‌ها اختلاف نظر وجود داشت که امروز خاتمه پیدا کرده است و در مورد شفافیت این مسئله حکم قانون برنامه ششم است اما متاسفانه در دوره گذشته به آن توجه نشد امیدواریم در سال آخر برنامه ششم بتوانیم شفافیت حقوق و دستمزد را در کشور اجرایی کنیم.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره زمان اعمال افزایش حقوق‌های بازنشستگان برای سال جدید و گلایه این قشر گفت: توقع بازنشسته‌ها در این خصوص درست است همه ما با اقشاری از بازنشستگان در ارتباطیم که پیش از این منتظر نتیجه بودند اما به دلیل اینکه قانون بودجه در هفته‌های اول فروردین ابلاغ شد اول باید در کمیسیون تخصصی مطرح می‌شد تا به صحن دولت بیاید و امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد و این مساله در صحن دولت به تصویب برسد.

وی درباره مجوزهای وزارت اقتصاد و شفافیت درباره مجوزها گفت: هر کدام از مجوزهای وزارت اقتصاد که به سامانه متصل نشده باشند هر زمان گزارش تخلف را ببینم شفاف اعلام و بالاترین مقام مسئول را توبیخ می‌کنیم. اساساً بدون تعارف از زیرمجموعه خود شروع می‌کنیم و در مسئله بدهکاران بانکی جامعه هم احساس کرد بدون خط قرمزی کاری می‌کنیم که وجوه به چرخه اعتباری بانک‌ها برگردد در زمینه صدور مجوزها هم بدون ملاحظه اقدام خواهیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ادامه پرداخت یارانه‌ها و شائبه قطع کمک‌های معیشتی بعد از دو ماه گفت: متاسفانه این شائبه غلطی است که به اشتباه به آن دامن زده شده صراحتاً خدمت شما عرض می‌کنم رئیس‌جمهور و دستگاه‌های اجرایی تلاش‌شان این است که حمایت بعد از این سه ماه سیاست ها پایدار باشد اما شیوه و روش آن مورد بحث بود برای همین تا زمانی که دولت مطمئن نشده از شیوه و روش قبلی استفاده می‌کند و به دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، اقتصاد و کشاورزی دو ماه فرصت داده شده طرح خود را در رابطه با کالابرگ الکترونیکی ابتدا به صورت آزمایشی پیاده کنند ایرادات اجرایی آن رفع شود و وقتی قابلیت تعمیم به کل استان‌ها را پیدا کرد مصوبه مجلس به ارائه کالابرگ الکترونیکی برمی‌گردد قرار نیست حمایت‌ها قطع شود.

وی ادامه داد: این شیوه درستی است اگر می‌خواستیم از ابتدا روی الگوی جدید کار کنیم ممکن بود به دلیل ناآشنایی‌ها نارضایتی‌هایی هم ایجاد شود امیدوارم بعد از پایان دوره آزمایشی در انتهای خرداد یا اول تیر گزارشی ارائه دهیم که چه ایراداتی از طرح رفع شده و چه اقداماتی خواهد شد.

خاندوزی عنوان کرد: شفافیت در مورد ابربدهکاران بانکی به جهت اینکه هزینه ایجاد می‌کند برای بدهکاران بزرگ بدحساب موجب می‌شود بسیاری از این‌ها در برگشت منابع بانک‌ها تسریع کنند این خبر در چند هفته اخیر از بانک‌ها به ما رسیده و موجب بازگشت منابع می‌شود و باعث می‌شود به طور خاص در مورد بانک‌های دولتی ما به شکل ویژه‌ای برای پرونده به پرونده تمام بدهکاران بانکی برنامه‌ریزی کردیم چون مردم در این مورد بیشتر توقع دارند. شفافیت ابربدهکاران بانکی موقتی، سیاسی و جناحی نیست و مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در مورد شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی هم این اقدام را بعد از اینکه تیر ماه سال مالی شرکت‌ها به پایان برسد ادامه می‌دهیم خبر جدید اینکه در مورد شرکت‌های زیر مجموعه نهادهای عمومی غیردولتی ظرف یکی دو هفته آینده شفافیت بسیار بزرگی و برای اولین بار خواهیم داشت همه این‌ها کمک می‌کند مسئله شفافیت ابزاری برای این باشد که مدیریت‌ها کارآمد باشد و افراد با اموال عمومی مسئولانه‌تر برخورد کند.

نظرات بینندگان