arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

مقبره‌ ۴۳۰۰ ساله مخزن اسرار فرعون مصر کشف شد

باستان‌شناسان مصری می‌گویند موفق به کشف مقبره‌ای شده‌اند که مربوط به ۴۳۰۰ سال پیش است. نتایج تحقیقات این تیم باستان‌شناسی نشان می‌دهد این مقبره متعلق به یک مرد به‌نام مِهجه‌جو (Mehtjetju) است، مقامی رسمی وابسته به دربار وقت که ادعا می‌شود به اسناد محرمانه سلطنتی دسترسی داشته است.این مقبره به‌فاصله نزدیکی از «هرم پلکانی جوزِر» قرار دارد که در واقع نخستین پیرامید (هرم پلکانی) ساخته شده توسط مصری‌های دوره باستان به‌شمار می آید. جوزر یکی از فراعنه بزرگ و پادشاهی مورد احترام بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: باستان‌شناسان مصری می‌گویند موفق به کشف مقبره‌ای شده‌اند که مربوط به ۴۳۰۰ سال پیش است. نتایج تحقیقات این تیم باستان‌شناسی نشان می‌دهد این مقبره متعلق به یک مرد به‌نام مِهجه‌جو (Mehtjetju) است، مقامی رسمی وابسته به دربار وقت که ادعا می‌شود به اسناد محرمانه سلطنتی دسترسی داشته است.

این مقبره به‌فاصله نزدیکی از «هرم پلکانی جوزِر» قرار دارد که در واقع نخستین پیرامید (هرم پلکانی) ساخته شده توسط مصری‌های دوره باستان به‌شمار می آید. جوزر یکی از فراعنه بزرگ و پادشاهی مورد احترام بوده است.

گفته می‌شود که اغلب مقامات درباری حتی در دوره‌های بعدی آرزو داشتند در جوار او دفن شوند. مقبره این فرعون نامی حدود ۴۷۰۰ سال پیش در«سقاره» ساخته شده بود. سقاره یک محوطه بزرگ باستانی در مصر و محل خاک‌سپاری بسیاری از بزرگان دوران باستان در این کشور است.


کمیل کوراش‌کیوویچ، استاد دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه ورشوی لهستان با استناد به نشانه‌های موجود در کتیبه‌های هیروگلیف این مقبره با تاکید بر اینکه نزدیکی این مقبره به پیرامید جوزرتصادفی نیست، به نشریه «لایوساینس» (Live Science) می‌گوید: «این شخص بزرگ که اسمش مِهجه‌جو بوده، از جمله مقامات رسمی بوده که به اسناد و مدارک مهر و موم شده و محرمانه سلطنتی دسترسی داشته است.»

گمان می‌رود که این فرد در دوره فرمانروایی ۳ فرعون اول از دودمان ششم زندگی کرده باشد و در دستگاه دست‌کم یکی از آن‌ها خدمت کرده باشد. از عناوین دیگر او می‌توان به «بازرس املاک سلطنتی» اشاره کرد.


باستان‌شناسان تاکنون تنها ورودی و نمای بیرونی این مقبره را مورد کاوش قرار داده‌اند و موفق به کشف کتیبه‌های هیروگلیف، نقاشی‌ها و تصاویر برجسته‌ متعددی شده‌اند. هنوز اتاق‌های دفن بررسی نشده‌اند، با این حال به‌نظر می رسد که این مقبره بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر باشد که حاوی بقایای اعضای خانواده او هم باشند.

موقعیت بالای اجتماعی این فرد می‌تواند این موضوع را ثابت کند که او قادر بوده برای ساخت مقبره خود معماران و کارگران ماهری استخدام کند. کیفیت طراحی‌های نمای بیرونی مقبره این ادعا را ثابت می‌کند. با این حال برخی از سنگ‌ها در مقایسه با سنگ‌های دیگر فرسایش بیشتری پیدا کرده‌اند که می‌توان نشانه‌ای بر وقفه در ساخت این مقبره هم باشد.


برخی از محققان از جمله آن‌میسی‌راث بر این اعتقادند که با استناد به برخی از جزئیات می‌توان این احتمال را مطرح کرد که تزئینات و دکوراسیون مقبره کامل نشده باشد. این استاد تاریخ هنر و مطالعات عبری دانشگاه نیویورک با اشاره به یکی از تصاویر ورودی مقبره می‌گوید: «یکی از نقاشی‌ها، طراحی مردی را نشان می‌دهد که در کنار یک بز کوهی بزرگ به نام اوریکس (تیزشاخ) قرار دارد». به‌زعم او، با توجه به اینکه در این نقاشی فقط نمای کلی مرد مشاهده می‌شود، احتمال دارد طراحی‌ها نیمه‌کاره رها شده باشند.

اعضای این تیم باستان‌شناسی در نظر دارند تا تحقیقات خود را در ماه سپتامبر از سربگیرند و امیدوارند با بررسی اتاق دفن این مقبره، بتوانند حقایق بیشتری از این دوره باستانی مصر و اسرار فراعنه را روشن کنند. احتمال وجود مومیایی مِهجه‌جو در این مقبره وجود دارد.

نظرات بینندگان