arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

بلینکن: ناامنی غذایی به دلیل جنگ اوکراین به طرز چشمگیری تشدید شده است / این جنگ ۴۰ میلیون نفر دیگر را به جمعیت کسانی که با ناامنی غذایی مواجه هستند، اضافه کرد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد: ناامنی غذایی به دلیل جنگ در اوکراین "به طرز چشمگیری تشدید" شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد: ناامنی غذایی به دلیل جنگ در اوکراین "به طرز چشمگیری تشدید" شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی پیش از دیدار با وزیر خارجه جدید پاکستان جنگ اوکراین را دلیل "اضافه شدن ۴۰ میلیون نفر به افرادی که از امنیت غذایی برخوردار نیستند"، دانست.

بلینکن پیش از دیدار با بوتو زرداری وزیرخارجه پاکستان به خبرنگاران گفت: ناامنی غذایی در بسیاری از مناطق جهان از قبل وجود داشت. تجاوز روسیه به اوکراین این وضعیت را به شدت تشدید کرد و ۴۰ میلیون نفر دیگر را به جمعیت کسانی که با ناامنی غذایی مواجه هستند، اضافه کرد.

وی گفت: ما دور هم جمع می‌شویم تا بررسی گام‌های مشخص برای رسیدگی به مسائل ناامنی غذایی و کمک به افراد نیازمند در سراسر جهان را انجام دهیم.

به گزارش ایرنا، چو دونگیو مدیرکل سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرده است بر اساس ارزیابی‌های انجام‌گرفته در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹۳ میلیون نفر مجموعاً در ۵۳ کشور جهان با "بحران" تأمین غذا یا بدتر از بحران مواجه بوده‌اند. ۵۷۰ هزار نفر از این افراد در وضعیت فاجعه‌بار غذایی قرار داشته و ۳۹.۲ میلیون نفر در ۳۶ کشور با وضعیت اضطراری غذایی مواجه بوده‌اند. همچنین ۱۳۳.۱ میلیون نفر در ۴۱ کشور دچار بحران غذایی بوده‌اند. ۲۳۶.۲ میلیون نفر نیز در ۴۱ کشور با استرس غذایی مواجه بوده‌اند.

دونگیو سپس به جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت این جنگ از سه جهت امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند. از یک جهت، شاهد اثرات مستقیم درگیری‌ها بر کشاورزی و تولید غذای جهان هستیم، از سوی دیگر این جنگ بر فاکتورها و عوامل کلان تأثیر می‌گذارد و از جهت سوم، شاهد افزایش مخاطرات بشردوستانه هستیم.

وی به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی اشاره کرد و افزود: چنانچه می‌دانیم روسیه و اوکراین بازیگران مهمی در بازار جهانی غلات هستند و جنگ بین دو کشور عامل مهمی در رشد قیمت‌های جهانی غذا بوده است به‌ویژه گندم، ذرت و دانه‌های روغنی. این افزایش در حالی رخ داده است که پس از کاهش شیوع کرونا نیز تقاضا برای این محصولات و هزینه‌های تولید آن‌ها افزایش یافته بود.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در مارس سال ۲۰۲۲ به ۱۶۰ واحد رسیده است که بالاترین رقم این شاخص از سال معرفی آن یعنی از سال ۱۹۹۰ است. این شاخص البته در آوریل به ۱۵۸.۲ واحد کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش ۰.۸ درصدی نسبت به ماه مارس است. با این حال قیمت گندم در بازار جهانی همچنان رو به رشد است و انتظار می‌رود روند صعودی این غله مهم در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

بر اساس برآورد فائو در میان کشورهای جهان اریتره بیشترین وابستگی به گندم وارداتی از اوکراین و روسیه را دارد. این کشور ۱۰۰ درصد گندم وارداتی خود را از این دو کشور تأمین می‌کند. ارمنستان با ۹۹ درصد و مغولستان با ۹۸ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار دارند.

نظرات بینندگان