arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱؛ از واکنش پلیس به اعتراضات تا پیش بینی رحیم صفوی از برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

کره شمالی آماده انجام هفتمین آزمایش اتمی
طبق اعلام سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی در جلسه توجیهی با قانونگذاران این کشور، پیونگ‌یانگ پس از تکمیل آمادگی‌ها، در حال سنجش زمان برای انجام هفتمین آزمایش اتمی این کشور است.

خروج طرح فروش آثار تاریخی از دستور کار مجلس
جلال رشیدی کوچی با اشاره به طرح نمایندگان در مورد فروش آثار تاریخی، گفت: این طرح فاقد پختگی لازم است و به جز نگرانی حاصلی نداشت که البته خوشبختانه از دستور کار مجلس خارج شد.

دستگیری نرگس منصوری
ایرنا خبرگزاری رسمی دولت نوشت که نرگس منصوری هنگام فرار از کشور دستگیر شده است. این خبرگزاری نوشته است که وی به دنبال حدود دو سال و نیم مرخصی از زندان، «پس از اطلاع از اجرای حکم توسط ضابطان قضایی برای بازگشت به زندان، قصد فرار از کشور داشت که توسط ماموران بازداشت شد.»

اشاره اسرائیل به تهدید شدن از اصفهان
آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در پایان دیدار با ژنرال مایکل کوریلا فرمانده جدید ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) تاکید کرد که ارتش اسرائیل با جبهه‌های گسترده و تهدیدات مختلفی از چاقو گرفته تا تهدید هسته‌ای از جنین تا اصفهان مواجه است.

واکنش پلیس به اعتراضات
سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده فراجا درباره اعتراضات در برخی استان‌ها در روزهای اخیر گفت: بالاخره زمانی که جمعیت به گرانی و کمبود اجناس معترض می‌شوند، حق با آن‌ها است اما معاندین و دشمنان و سوءاستفاده کنندگان و کسانی که بدخواه هستند، از این جمعیتی که حرف‌هایشان را آرام می‌زنند سوءاستفاده می‌کنند و تخریب‌هایی را بعضا ایجاد می‌کنند.قطعا پلیس با این افراد برخورد جدی می‌کند و برای ما قابل تحمل نیست و البته مردم هم اجازه سوءاستفاده به آنها را نمی‌دهند. سردار رضایی با تاکید بر اینکه این اقدام مجموعه پلیس، قانونی است، گفت: اینکه برخی به صورت غیرمجاز تجمع می‌کنند و اقدامات تخریب‌آمیز دارند و به اموال شخصی و دولتی آسیب وارد می‌کنند، قابل تحمل نیست و قطعا ما به خواست مردم با این افراد مقابله می‌کنیم.

حذف یارانه گاز مشترکان پرمصرف‌
جواد اوجی وزیر نفت درباره اینکه طبق بند ک تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف است ظرف مدت زمان مشخصی بعد از ابلاغ قانون بودجه، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف را به صورت غیریارانه‌ای محاسبه کند و آیا پیشنهادی ارائه کرده‌ است، افزود: از سال ۹۶ تا آذر ۱۴۰۰ هیچگونه افزایشی در تعرفه مشترکان پرمصرف در دولت پیشین انجام نشده بود.

شرایط نامناسب شیر آفریقایی باغ وحش ارم
پرویز قندالی مدیر باغ وحش ارم با بیان اینکه شیر آفریقایی دچار ضایعه در ناحیه کمر است،اظهار کرد: روند درمانی این گونه به متخصصان سپرده شده است و منتظر نتیجه آزمایش و سی‌تی اسکن هستیم. او با بیان اینکه این شیر متعلق به محیط زیست است و باغ وحش ارم صرفا درمان آن را تقبل کرده است، اظهار کرد: شیرآفریقایی دچار ضایعه در ناحیه کمر است و فعلا شرایط مناسبی ندارد. آزمایش و سی‌تی اسکن برای تشخیص دقیق وضعیت انجام شده است و منتظر نتیجه از دانشکده دامپزشکی هستیم.

معاون اول قوه قضائیه: این‌که تمام مردم راضی باشند، امکان ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه گفت: این‌که تمام مردم راضی باشند، امکان ندارد اما مهم آن است که کارمان را درست انجام بدهیم و بی‌جهت کسی در زندان نماند و با مردم به‌خوبی رفتار کنیم.

احمد خاتمی: موضوع گرانی‌ها آن طور که انتظار بود، برای مردم باز نشد
حجت الاسلام سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از اینکه آن‌طور که انتظار بود موضوع گرانی ها برای مردم باز نشده است، گفت: رئیسی هم می‌توانست وجیه المله بماند اما آبرویش را در کف میدان گذاشت.

ادعای انگلیس: دو فرمانده ارشد روسیه برکنار شده‌اند
وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که برخی از فرماندهان ارشد ارتش روسیه به دلیل ناکامی در تسلط بر «خارکیف» و غرق شدن رزمناو «مسکوا» برکنار شده‌اند. مقامات دفاعی انگلیس گفتند که سپهبد «سرهی کیسل» که یکی از فرماندهان ارشد نیروی زمینی ارتش روسیه به دلیل ناکامی در تصرف خارکیف از کار معلق شد. آنها همچنین مدعی هستند که ایگور اوسیپوف که فرماندهی ناوگان دریای سیاه روسیه را برعهده داشت نیز احتمالا در پی غرق شدن رزمنام مسکوا در ماه آوریل از کار تعلیق شده است.

پیش بینی رحیم صفوی از برجام
سرلشکر صفوی با بیان اینکه آمریکا و اسراییل در مقابل اراده ملت ایران شکست خورده‌اند، گفت: پیش‌بینی من این است که آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد؛ امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند.

سپاه: ۳۵۰۰ تن کالای اساسی کشف کردیم
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اقدامات سربازان گمنام امام زمان ( عج) در سازمان اطلاعات سپاه در برخورد با محتکران و قاچاقچیان پس از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در سراسر کشور را تشریح کرد. سپاه اقلام کشف شده را که شامل ۱۲۲۰۰ تن روغن خوراکی، ۴۸۰۰ تن برنج، ۴۰۰۰ تن نهاده‌های دامی، ۲۵۰۰ تن قند و شکر، ۱۵۰۰ تن ماکارونی، ۱۹۰۰ تن آرد و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم خواند.

واکنش وزیر اطلاعات به اعتراضات
حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات گفت: هوشیاری، همکاری و همراهی تحسین برانگیز مردم با دولت مردمی توطئه های دشمنان را خنثی کرد. او گفت: با کسانی که برای تجمعات و اعتراضات غیرقانونی و تخریب‌ها برنامه ریزی می‌کنند برخورد می کنیم. خطیب همچنین گفت که دو فرانسوی بازداشت شده توریست نبودند؛ به محض ورود، قرارهای تشکیلاتی با چند کانون و محفل غیرقانونی و سابقه دار برگزار کردند .

آخرین آمار کرونا در ایران
وزارت بهداشت از شناسایی ۲۸۰ مورد ابتلا جدید به کرونا خبر داد و اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۵۳ نفر رسید.

نظرات بینندگان