arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

آمریکا به اوکراین موشک پیشرفته ضد کشتی می‌دهد

بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت کاخ سفید با ارسال سامانه‌های موشک‌انداز چندگانه دوربرد به اوکراین از ترس واکنش مسکو، اکنون گفته می‌شود واشنگتن به دنبال کمک به محاصره شکستن دریایی روسیه علیه این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت کاخ سفید با ارسال سامانه‌های موشک‌انداز چندگانه دوربرد به اوکراین از ترس واکنش مسکو، اکنون گفته می‌شود واشنگتن به دنبال کمک به محاصره شکستن دریایی روسیه علیه این کشور است.

مقامات آمریکایی امروز (جمعه) گفتند که کاخ سفید در حال کار روی ارسال موشک‌های پیشرفته ضد کشتی به اوکراین برای کمک به شکستن محاصره دریایی روسیه است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، همزمان اما این نگرانی در آمریکا وجود دارد ارسال سلاح‌های قو‌ی‌تر به اوکراین که می‌توانند کشتی‌های جنگی روسیه را غرق کنند، باعث تشدید درگیری شود.

سه مقام آمریکایی و دو منبع در کنگره به رویترز گفتند که دو نوع موشک ضد کشتی قدرتمند، با نام‌های «هارپون» ساخت شرکت بوئینگ و موشک «ناوال استرایک» تولید مشترک کونگسبرگ و ریتیون، مد نظر کاخ سفید برای ارسال مستقیم به اوکراین، یا از طریق یکی از متحد اروپایی به این کشور است.

در ماه آوریل «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از دولت پرتغال درخواست کرد تا تعدادی موشک هارپون که تقریباً ۳۰۰ کیلومتر برد دارند، در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

به نوشته رویترز، با این حال چند مسئله وجود دارد که اوکراین را از دریافت این موشک باز می‌دارد. از جمله این موانع می‌توان به آتش‌بارهای محدود برای پرتاب هارپون اشاره کرد.

دو مقام آمریکایی در این‌باره گفتند که واشنگتن روی راهکارهای بالقوه‌ای کار می‌کند که شامل ارسال آتش‌بارها از طریق کشتی‌های آمریکایی است. به گفته کارشناسان و مدیران صنعت، هر جفت از موشک‌های مذکور حدود ۱.۵ میلیون دلار قیمت دارند.

در این گزارش آمده است که وزارت دفاع انگلیس می‌گوید حدود ۲۰ کشتی نیروی دریایی روسیه از جمله زیردریایی‌های موشک‌انداز در منطقه عملیاتی دریای سیاه هستند.

پیش از این، منابع مطلع گفته بودند مخالفت دولت آمریکا با ارسال سامانه‌های موشک‌انداز دوربرد به اوکراین، باعث نگرانی و استیصال مقامات کی‌یف شده است.

بخش اطلاعات ارتش انگلیس نیز با ادعای آسیب‌پذیر شدن کشتی‌های تدارکاتی روسیه در غرب دریای سیاه، احتمال تسلط این کشور بر شمال غربی دریای سیاه را ارزیابی کرده بود.

نظرات بینندگان