arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

قلدری تیک‌تاک، رییس داوران جشنواره کن را مجبور به استعفا کرد

به دلیل پافشاری تیک‌تاک بر سر انتخاب برنده بخش مشترک این رسانه اجتماعی با جشنواره فیلم کن، ریتی پان، رییس هیات داوران این بخش استعفا کرد. از همان ابتدا به نظر می‌رسید تصمیم جشنواره کن ۲۰۲۲ برای مشارکت با تیک‌تاک تلاشی برای جلب توجه جوانان جهان باشد و در عین حال بتواند به نوعی برخورد فرهنگی هم منجر شود. حالا این فستیوال مطرح با چالشی بزرگ مواجه شده، چون این غول رسانه‌های اجتماعی، استقلال هیات داوران آن را زیر سوال برده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: به دلیل پافشاری تیک‌تاک بر سر انتخاب برنده بخش مشترک این رسانه‌ اجتماعی با جشنواره فیلم کن، ریتی پان، رییس هیات داوران این بخش استعفا کرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، از همان ابتدا به نظر می‌رسید تصمیم جشنواره کن ۲۰۲۲ برای مشارکت با تیک‌تاک تلاشی برای جلب توجه جوانان جهان باشد و در عین حال بتواند به نوعی برخورد فرهنگی هم منجر شود. حالا این فستیوال مطرح با چالشی بزرگ مواجه شده چون این غول رسانه‌های اجتماعی، استقلال هیات داوران آن را زیر سوال برده است.

ریتی پان، فیلمساز مطرح سینمای هنری و نامزد دریافت جایزه اسکار که در سال ۲۰۱۹ رییس هیات داوران بخش دوربین طلایی کن هم بود، از مقام خود به عنوان رییس هیات داوران بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه تیک‌تاکی جشنواره کن استعفا کرد. دلیل این خروج، مشکلات او با تیک‌تاک سر «حفظ استقلال و قدرت هیات داوران» اعلام شد.

قرار بود این رقابت ویژه جدید به خالقان محتوا اجازه دهد با استفاده از امکاناتی که اپلیکیشن تیک‌تاک در اختیارشان می‌گذارد، فیلمی کوتاه بین ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه بسازند و در انتها جایزه‌ای هم در بخش‌های جایزه بزرگ، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین از سوی مدیر فستیوال دریافت کنند.

علاوه بر پان، هیات داوران شامل فیلمسازانی از جمله کامیل دوسلیه، باسما خلیفا و آن جلا دیابنگ می‌شد. خابی لیم ستاره محبوب تیک‌تاک هم به جمع هیات داوران اضافه شد.

اما به گفته پان، تیک‌تاک سعی کرد تمامیت هنری این بخش رقابتی را زیر پا بگذارد چون مدیران شرکت تلاش کردند رای هیات داوران را تغییر دهند و عناوینی که خودشان می‌خواستند را برنده کنند. عناوین مورد انتخاب آن‌ها ساخته خالقان بزرگ و شناخته‌شده بودند و بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌تر نادیده گرفته شدند.

پان گفت تیک‌تاک دارد با این بخش هنری مانند یکی از پروژه‌های بازاریابی خود برخورد می‌کند و اضافه کرد: «آن‌ها باید بفهمند که هیات داوران در یک رقابت هنری، هیات داوران است، الگوریتم نیست.»

پان گفت این مسئله را با تیری فرمو مدیر فستیوال مطرح کرده و او گفته اگر چنین وضعیتی وجود دارد، تصمیم استعفای او درست بوده است. فرمو همچنین به دیگر اعضای هیات داوران گفته هر جور که مایل هستند واکنش نشان دهند اما تا به حال حرفی از حذف کردن این بخش رقابتی نزده است.

نظرات بینندگان