arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساخت زخم پوش‌هایی از بافت زنده بدن

معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از راه اندازی خط تولید زخم پوش های بیولوژیک پژوهشکده یارا خبر داد و گفت: این زخم پوش ها برای انواع زخم های ناشی از بیماری های مزمن، دیابتی و سوختگی کارایی دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از راه اندازی خط تولید زخم پوش های بیولوژیک پژوهشکده یارا خبر داد و گفت: این زخم پوش ها برای انواع زخم های ناشی از بیماری های مزمن، دیابتی و سوختگی کارایی دارند.

 به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محسن فاتح معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: مجموعه پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا از جمله مجموعه های دانش محور جهاددانشگاهی است که تمام فعالیت های آن بر پایه مطالعات بنیادی و محصول محور است. اکنون برخی از محصولات این مجموعه وارد فاز تولید نمونه های اولیه و آزمایشگاهی شده اند.

وی افزود: فعالیت های عمده این مجموعه عمدتا دانش بنیان بوده و اکنون شرایط و فرصتی مناسب برای پژوهشگران این حوزه مهیا کرده است. طبیعتا چنین فعالیت هایی می تواند بخشی از نیازهای حوزه سلامت جامعه را برطرف کند.

به گفته معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، یکی از رسالت های این مجموعه در سال " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" ساخت زخم پوش های بیولوژیک است که اکنون نمونه‌ آزمایشگاهی آن تولید شده و آماده ورود به مرحله نیمه صنعتی و ایجاد خط تولید است.

وی درباره مشخصات این زخم پوش ها گفت: در تولید و ساخت این زخم پوش ها از بافت زنده مانند پرده های جفتی استفاده می شود که می تواند به عنوان یک داربست روی سطح زخم عمل کند و روند بهبود زخم را تسریع دهد. این زخم پوش ها برای انواع زخم های ناشی از بیماری های مزمن، دیابتی و سوختگی قابلیت استفاده دارد.

معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران عنوان کرد: ما اکنون پتانسیل راه اندازی ۲ تا ۳ مجموعه دانش بنیان که محصولات اولیه آنها نیز تولید شده، را داریم؛ اما طبیعتا باید چالش های اداری این حوزه برطرف شود تا بتوانیم آنها را وارد فاز شرکت های خصوصی کنیم.

دکتر فاتح در پایان خاطرنشان کرد: تبدیل دانش فنی به محصول موجود در بازار، یکی از معضلاتی است که اکنون پژوهشگران این حوزه با آن مواجه هستند .فاصله این دو مساله باعث شده تا ورود محصولات به بازار سخت شود اما خوشبختانه در حال حاضر شرکت های واسطه ای را ایجاد کرده ایم که چنین فرایندی در آنها شکل بگیرد و دانش فنی را تبدیل به محصولی کنند تا قابلیت استفاده در بازار و فروش و ارائه به جامعه را داشته باشند.

نظرات بینندگان