arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

روسیه صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرد

شرکت گازپروم روسیه صادرات گاز به فنلاند را در پی امتناع این کشور از پذیرش مکانیزم جدید پرداخت پول گاز، قطع کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: شرکت گازپروم روسیه صادرات گاز به فنلاند را در پی امتناع این کشور از پذیرش مکانیزم جدید پرداخت پول گاز، قطع کرد.

شرکت گازپروم اکسپورت به دلیل تحریمهایی که علیه روسیه بر سر حمله به اوکراین وضع شده است، از کشورهای اروپایی خواسته است پول واردات گاز را به روبل پرداخت کنند اما فنلاند حاضر نشد چنین کاری را انجام دهد.

شرکت گازگرید فنلاند در بیانیه ای اعلام کرد واردات گاز از نقطه ورودی ایماترا متوقف شده است. ایماترا نقطه ورودی برای گاز روسیه به فنلاند است.

شرکت دولتی گازوم فنلاند که عمده فروش گاز است، روز جمعه اعلام کرده بود گازپروم هشدار داده است جریان گاز از صبح شنبه متوقف خواهد شد.

گازوم روز شنبه تایید کرد جریان گاز متوقف شده است. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد عرضه گاز طبیعی روسیه به فنلاند تحت قرارداد تامین گازوم، قطع شده است. از روز جاری، در طول فصل تابستان گازوم تامین گاز طبیعی برای مشتریانش را از طریق منابع دیگری از طریق خط لوله بالتیک کانتکتور انجام می دهد. بالتیک کانکتور فنلاند را به شبکه گاز استونی، همسایه این کشور وصل می کند.

گازپروم اکسپورت روز جمعه اعلام کرد جریان گاز به دلیل این که گازوم به مقررات جدید روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل عمل نکرده است، قطع خواهد شد.

عمده گاز مورد استفاده در فنلاند از روسیه می آید اما گاز تنها حدود پنج درصد از مصرف انرژی سالانه این کشور را تشکیل می دهد.

اکثر قراردادهای تامین اروپایی به یورو یا دلار بوده اند و مسکو پیش از این عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را پس از مخالفت این کشورها با شرایط جدید پرداخت پول گاز، قطع کرد.

گازوم، دولت فنلاند و شرکتهای مصرف کنده گاز در فنلاند اعلام کرده اند برای قطع عرضه گاز روسیه آماده شده اند و این کشور می تواند بدون گاز روسیه، دوام بیاورد.

کمیسیون اروپا هفته گذشته به اعضای اتحادیه اروپا اعلام کرد می توانند به خرید گاز روسیه بدون نقض تحریمهای وضع شده علیه این کشور ادامه دهند. این کمیسیون در دستورالعمل مکتوب رسمی به دولتهای اروپایی، با اقدام شرکتها برای افتتاح حساب به روبل در گازپروم بانک موافقت نکرد اما به طور آشکار اعلام نکرد چنین اقدامی به منزله نقض تحریمها خواهد بود.

بعضی از خریداران گاز در اروپا مواضع گوناگونی اختیار کرده اند. یونی پر که بزرگترین واردکننده گاز از روسیه به آلمان است، اعلام کرد برای عمل به مکانیزم جدید پرداخت پول گاز روسیه، یورو را به حساب خود در گازپروم بانک منتقل می کند. گروه انرژی انی ایتالیا هم هفته جاری اعلام کرد پروسه گشایش دو حساب در گازپروم بانک را آغاز کرده است. گروه نیروی فرانسوی انژی هم اعلام کرد پرداخت بعدی به گازپروم را پیش از پایان ماه طبق توافق بین دو شرکت، به یورو انجام خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، فنلاند روز جمعه اعلام کرد با کرایه یک تاسیسات ذخیره سازی و مایع سازی گاز شناور از آمریکا برای کمک به جایگزینی عرضه روسیه از ابتدای سه ماهه چهارم امسال توافق کرده است.

نظرات بینندگان