arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

قیمت کالاهای یارانه‌ای ایران در بازار افغانستان دو برابر شد

فروشندگان موادغذایی در افغانستان می‌گویند افزایش قیمت موادغذایی در کشور ایران تاثیر مستقیمی بر بازارهای این کشور گذاشته و کالاهایی که از ایران وارد می‌شوند در بازار هرات و شهرهای دیگر با دو برابر قیمت به‌فروش می‌رسند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: فروشندگان موادغذایی در افغانستان می‌گویند افزایش قیمت موادغذایی در کشور ایران تاثیر مستقیمی بر بازار‌های این کشور گذاشته و کالا‌هایی که از ایران وارد می‌شوند در بازار هرات و شهر‌های دیگر با دو برابر قیمت به‌فروش می‌رسند.

پس از افزایش قیمت کالا‌های یارانه‌­ای در کشور ایران، افغانستان که به گفته بازرگانان نزدیک به ۸۰ درصد از نیازمندی‌های خود را از این کشور وارد می‌کند، با افزایش قیمت این کالا‌ها رو به‌روست.

در حال حاضر مواد غذایی، چون ماکارانی، برنج، روغن، شکلات و مواد شوینده در بازار هرات با دوبرابر قیمت فروخته می‌شود.

محمدرفیع یکی از فروشند­گان موادغذایی در بازار هرات در این باره گفت: از چند روزپیش تاکنون بیشتر کالا‌هایی که از ایران وارد هرات می‌شد به یکباره با افزایش چشمگیری مواجه شده و در حال حاضر مواد غذایی و مواد شوینده در بازار هرات با دوبرابر قیمت نسبت به گذشته فروخته می‌شود و این امر سبب کاهش مشتریان آن‌ها شده است.

وی ادامه داد: یک کیلو شکلات در گذشته ۱۲۰ افغانی بود، اما حالا ۲۰۰ افغانی فروخته می‌شود، روغن مایع ۵ لیتری ۸۰۰ افغانی بود، اما حالا به دلیل افزایش قیمت در بازار ۱۱۰۰ افغانی فروخته می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد از یک سو دیگر کسی برای خرید به آن‌ها مراجعه نخواهد کرد و از سوی دیگر بازار هرات به تعطیلی کشیده خواهد شد.

سید مهدی سالهاست که در بازار هرات کالا‌های مرغوب ایرانی را به فروش می‌رساند، با اشاره به افزایش قیمت‌ها در ایران که تاثیر مستقیمی بر بازار هرات گذاشته، گفت: در گذشته بیشتر خانواده‌ها از کالا‌های ایرانی استفاده می‌کردند، اما اکنون پس از افزایش قیمت این کالا‌ها تنها ۳۰ درصد از شهروندان از او خرید می‌کنند و بیشتر مشتریان کالا‌های افغانی را با قیمت پایین می‌خرند.

توریالی غوثی یکی از تجار هراتی نیز در این باره گفت: افزایش قیمت کالا‌های مختلف در ایران به دلیل اینکه افغانستان بیشترین واردات را از این کشور دارد تاثیر مستقیمی بر بازار هرات داشته، اما اگر تمام بازرگانان و حکومت به‌صورت متحد تلاش کنند با وجود منابع سرشار طبیعی می‌توان از این فرصت استفاده کرد و کالا‌های تولیدی خود را وارد بازار کرده و با قیمت خوب به شهروندان عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرک صنعتی هرات توانسته تا در بخش‌های مختلف مواد مورد نیاز شهروندان را تولید کند و با کاهش واردات می‌توانیم نیازمندی‌های بازار را تامین کنیم.

حمید الله خادم رئیس اتاق معادن و صنایع هرات نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: اگر قیمت کالا‌های وارداتی در بازار افزایش یافته و مواد خام برای تولید به شدت گران شده است، باید این فرصت خوب را غنیمت بشماریم و حکومت در کنار بخش خصوصی تلاش کند با استفاده از منابع داخلی و نیروی کاری جوان اقدام به تولید کند و افغانستان را به سمت خودکفائی در تمام عرصه‌ها بکشاند.

وی تاکید کرد: با وضع ممنوعیت واردات اقلام کشاورزی از سوی حکومت، کشاورزان محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند و برای فردای خود برنامه خوبی خواهند داشت، اگر این روند از سوی حکومت ادامه یابد و آمار واردات مواد غذایی و دیگر کالا‌ها کاهش یابد تولیدات داخلی تقویت می‌شود و تاثیر خوبی بر صادرات افغانستان خواهد داشت.

یعقوب مشعوف کارشناس کسائل اقتصادی در هرات اظهار داشت: افغانستان یک کشور کاملا مصرفی و متکی به واردات است و تغییرات قیمت در کشور‌های همسایه سبب می‌شود تا قیمت کالا‌ها در هرات هم افزایش یابد، اما تا زمانی که حکومت خود را از قالب وابستگی به کشور‌های خارجی و همسایه خارج نکند این چالش‌ها همچنان باقی خواهد بود.

گفتنی است که شهروندان هرات تاکید دارند با افزایش قیمت کالا‌های مورد نیاز در بازار دیگر توان خرید مواد مورد نیازشان را ندارند و حکومت باید برای کاهش قیمت‌ها اقدام کند.

نظرات بینندگان