arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

بغداد: تا چند روز دیگر بدهی‌های گازی ایران را پرداخت می‌کنیم

«عادل کریم» وزیر برق عراق، امروز (شنبه)، در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: با دولت بر سر پرداخت بدهی‌های طرف ایرانی توافق کردیم. من به ایران سفر کردم و با وزیر نفت ایران توافق کردیم که بدهی‌ها پیش از پایان این ماه (ماه جاری میلادی) پرداخت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «عادل کریم» وزیر برق عراق، امروز (شنبه)، در کنفرانسی مطبوعاتی در کربلای معلی زمان پرداخت بدهی‌های ایران را اعلام کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)،‌ وزیر برق عراق ابتدا در این کنفرانس گفت: «وزارت برق تا جای امکان تلاش کرده است تا خود را برای فصل تابستان امسال آماده کند. وزارت برق یک طرح فنی کوتاه‌مدت برای شمال تا جنوب عراق تهیه کرده است. وزارتخانه تقریبا برای تابستان آماده است. ما امیدواریم که تابستان امسال به علت آمادگی زودهنگام و اقداماتی که با همراهی مدیران کل وزارتخانه اتخاذ شده است، بهتر از تابستان‌های سال‌‌های گذشته باشد.»

عادل کریم در بخش دیگری از اظهاراتش به بدهی‌ها عراق به ایران پرداخت و اظهار داشت: «با دولت بر سر پرداخت بدهی‌های طرف ایرانی توافق کردیم. من به ایران سفر کردم و با وزیر نفت ایران توافق کردیم که بدهی‌ها پیش از پایان این ماه (ماه جاری میلادی) پرداخت شود. تابستان امسال به علت اقدامات اتخاذشده و تعمیراتی که با مدیران کل شرکت‌ها انجام دادیم، بهتر از تابستان گذشته خواهد بود.»

پیشتر، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که میزان دقیق بدهی برقی این کشور به ایران معادل ۱ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار است. او گفته بود که بدهی‌های مربوط به سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به طور کامل به ایران پرداخت شده است.

چندی پیش وزیر برق عراق به ایران سفر کرده بود و با «جواد اوجی» وزیر نفت جمهوری‌ اسلامی ایران درباره ازسرگرفته شدن صادرات گاز ایران به عراق به توافق رسیده بود.

پیش از این سفر، خبرگزاری رسمی دولت عراق (واع) به نقل از سخنگوی وزارت برق این کشور خبر داده بود: «مصطفی الکاظمی، نخست وزیر، دستورالعمل هایی برای رسیدگی به پرونده برق صادر کرده و به این وزارتخانه و شورای انرژی وزیران دستور داده است تا پرونده گاز مربوط به طرف ایرانی را حل کند.»

سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به اینکه صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی این کشور به ۱۳۳ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و این رقم پاسخگوی نیاز زمان‌های اوج مصرف در عراق نیست، اضافه کرده بود: «نشست‌های دوره‌ای با طرف ایرانی برای حل موضوع گاز پس از پرداخت هزینه (آن) انجام می شود.»

احمد موسی همچنین بر لزوم پایبندی طرف‌های عراقی و ایرانی به مفاد قرارداد امضاء شده به‌ویژه پس از تصمیم هیأت وزیران مبنی بر پرداخت کامل بدهی گازی از طریق صندوق اعتباری در بانک تجارت عراق (TBI) تاکید کرده بود.

وی با اشاره به اینکه تولید ۷۵۰۰ مگاوات برق (تولیدی) به عرضه گاز وابسته است، توضیح داده بود: « سامانه واردات گاز به دلیل معتدل بودن دما در حال حاضر با ظرفیت کامل کار نمی کند و در صورت ورود به زمان اوج مصرف، برای تجهیز ایستگاه ها نیاز مبرمی به گازرسانی وجود خواهد داشت. این وزارتخانه با هماهنگی وزارت نفت، یک برنامه راهبردی منطبق با حجم عرضه گاز به همراه یک طرح اضطراری برای مواقع کاهش و یا قطع شدن گاز تهیه کرده است و نیاز به گاز ایران در حال حاضر ضروری است زیرا ارزش فنی بالایی دارد و هیچ مشکلی ندارد.»

وی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرده بود: «وزارت نفت در تلاش است تا از طریق احیای میادین گازی و ایجاد پالایشگاه ها و اتصال شبکه خطوط لوله به نیروگاه ها، طرح سوخت را تضمین کند، اما این پروژه ها نیاز به سقف زمانی دارند.»

نظرات بینندگان