arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

مجریان زن شبکه‌های تلویزیونی افغانستان از دستور طالبان سرپیچی کردند

زنان مجری شبکه‌های تلویزیونی افغانستان روز شنبه با سرپیچی از فرمان طالبان مبنی بر لزوم پوشاندن چهره‌هایشان با صورت باز در برابر دوربین ظاهر شدند.مجریان زن شبکه‌های یک، طلوع‌نیوز، شمشاد از جمله مجریانی بودند که روز شنبه بدون پوشاندن چهره‌هایشان در برابر دوربین حضور پیدا کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: زنان مجری شبکه‌های تلویزیونی افغانستان روز شنبه با سرپیچی از فرمان طالبان مبنی بر لزوم پوشاندن چهره‌هایشان با صورت باز در برابر دوربین ظاهر شدند.

مقام‌های طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان به تدریج مقررات سختگیرانه‌ای را در زمینه حقوق شهروندان به ویژه حقوق زنان وضع کرده‌اند. هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان دو هفته پیش فرمانی مبنی بر لزوم استفاده زنان افغانستان از پوشش برقع در اماکن عمومی صادر کرد.

مجریان زن شبکه‌های یک، طلوع‌نیوز، شمشاد از جمله مجریانی بودند که روز شنبه بدون پوشاندن چهره‌هایشان در برابر دوربین حضور پیدا کردند.

رئیس بخش خبر شبکه شمشاد به خبرگزاری فرانسه گفته است که زنان مجری نگران هستند که دستور پوشاندن چهره‌هایشان مقدمه‌ای برای صدور دستور ممنوعیت کار آنها باشد.

محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر در حکومت طالبان در سخنانی هشدارآمیز گفته است که اگر زنان مجری حاضر به اجرای دستور پوشاندن چهره‌هایشان نشوند مقام‌های طالبان با مسئولان شبکه‌ها تماس خواهند گرفت.

در مقابل حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان از مجریان زن شبکه‌های تلویزیونی خواست تا به پوشاندن چهره‌هایشان و رعایت دستور طالبان تن ندهند.


این در حالی است که طالبان دستور اخراج از کار آن دسته از زنان کارمند دولت را که از دستور هبت‌الله آخوندزاده سرپیچی می‌کنند صادر کرده است. مردانی که در بخش دولتی کار می‌کنند نیز در صورتی که همسر یا دخترهایشان بدون پوشاندن چهره در انظار عمومی ظاهر شوند ممکن است از کار اخراج شوند.

موج جدید سختگیری‌های طالبان علیه زنان افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های این گروه ۹ ماه پیش در پی سقوط کابل وعده‌هایی مبنی بر رعایت حقوق زنان داده بودند.

نظرات بینندگان