arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

همه ما از دوران کودکی خود بازی‌هایی مانند منچ و مار پله را در خاطر داریم. انواع بازی‌های فکری دیگر مانند پازل، شطرنج و غیره نیز در میان کودکان و نوجوانان محبوب بوده و همچنان هم محبوب هستند. این نوع از سرگرمی‌های فکری به پرورش ذهن و خلاقیت کودکان هم کمک زیای می‌کند و بسیاری از آنها حتی محدودیت سنی نیز ندارد. بازی فکری در واقع مانند یک باشگاه ذهن برای کودک شما عمل می‌کند و به تقویت و پویایی ذهن او کمک می‌کند. ما در ادامه این مقاله به معرفی چند بازی فکری مناسب برای کودکان می‌پردازیم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

1.شطرنج

شطرنج یکی از بازی‌های قدیمی و نوستالژیکی است که تنها محدود به بزرگسالان نمی‌شود بلکه برای کودکان هم مناسب است. برخی از کودکان از چهار سالگی برای آموزش شطرنج آماده هستند اما سن شروع آموزش آن از 7 یا 8 سالگی است. شما می‌توانید انواع شطرنج با صفحه دست ساز یا معمولی را تهیه کنید. قیمت  خرید  شطرنج نیز با توجه به جنس صفحه و مهره‌های آن تعیین می‌شود و بهتر است به صورتی باشد که حرکت دادن آنها راحت باشد. بنابراین بهتر است سبک بوده و از جنس خوبی تهیه شده باشد.

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

2.پازل

پازل‌ هم یک بازی‌ مناسب برای همه سنین  است. در بازی پازل تعداد قطعات آن و درنتیجه سطح دشواری بازی با توجه به تعداد آنها، برای هر سن متفاوت است. به عنوان مثال، اگر فرزند شما هشت تا نه ساله است پازل 250 تا 500 قطعه‌ای برای او مناسب است. پس بازی فکری پازل می‌تواند کودکان را مدت زمان زیادی سرگرم کند و در عین حال ذهن آنها را نیز فعال کند.

3.ابزار خلاقیت

ابزارهای مختلف هم می‌توانند به ایجاد بازی فکری برای بچه‌ها کمک کنند. این ابزارها خلاقیت بچه‌ها را شکوفا کرده و با آنها می‌توانند بازی‌های مختلفی را خلق کنند. یکی از این ابزارها ذره بین است. بچه‌ها با استفاده از ذره بین می‌توانند وسایل مختلفی را آزمایش کرده و ذهنشان را به چالش بکشند. برای خرید یک مدل ذره بین در کنار توجه به  قیمت آن بهتر است دقت کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و برای مدتی بتواند کار کند. انواع  دیجیتال و ساده یا کوچک و بزرگ ذره بین نیز این روزها در بازار وجود دارد که مدل چراغ دار آن نیز برای بچه‌ها جذابیت بیشتری دارد و می‌توانند از این ابزار در موقعیت‌های مختلف هم استفاده کنند.

4.مکعب روبیک

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

مكعب روبيك يك پازل متفاوت مكانيكي است كه در سال ۱۹۷۴ توسط يك مجسمه ‌ساز و پروفسور معمار مجارستاني به نام ارنو روبيك طراحی شد. به همین دلیل هم این مکعب را روبیک و به نام او نام گذاری کردند. مكعب روبيك مدل‌هاي متنوعی دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ۲×۲×۲ (مكعب جيبي)، ۳×۳×۳ (انتقام روبيك)، ۴×۴×۴ و ۵×۵×۵ (روبيك پروفسورها)، ۶×۶×۶ و ۷×۷×۷ اشاره كرد. شما می‌توانید هر كدام از اين مكعب‌هاي روبيك را با توجه به سن کودک خود انتخاب کنید. این بازی یک سرگرمی فکری مفید و مناسب برای بچه‌ها است که به تجسم  3 بعدي آن‌ها كمك مي‌كند و حافظه آنها را نیز تقویت خواهد کرد.

5.دومینو

یکی دیگر از بازی‌های فکری مناسب برای کودکان بازی دومینو است. با توجه به زیبایی این بازی باید بدانید که بازی دومینو نیز بازی کودکانه بسیار جذابی است که معمولا برای کودکان بالای شش سال گزینه خوبی خواهد بود. در دومینو تعداد زیادی از مهره‌ها با یک نقشه خاص به دنبال هم قرار می‌گیرند که با یک حرکت و به دنبال هم حرکت خواهند کرد.

6.ماز

یکی دیگر از بازی‌های فکری ماز است. مازها یکی از بهترین ابزارها برای تقویت قوه جهت ‌یابی و تجسم فضایی کودکان به شمار می‌روند. برای هر سن خاصی مدل‌های متفاوتی از انواع ماز وجود دارد و بعضی از مازها حتی برای بزرگسالان هم سخت خواهند بود. این بازی به تقویت تمرکز در کودکان کمک زیادی خواهد کرد و این موضوع در دوران مدرسه برای آنها بسیار مفید خواهد بود.

7.کارت حافظه

اگر شما هم به دنبال یک بازی فکری کارتی هستید؛ کارت‌های حافظه انتخاب بسیار مناسبی هستند. این بازی فکری کارتی معمولا برای کودکان بالای سه سال استفاده می‌شود. نوجوانان نیز علاقه زیادی به این بازی دارند. در میان بزرگسالان نیز بازی‌های کارتی زیاد است که انواع حافظه آن کمک خواهد کرد تا شما در دوران پیری به زوال عقل و آلزایمر مبتلا نشوید. استفاده از این کارت‌ها از دوران کودکی به تقویت حافظه کودکان شما کمک زیادی خواهد کرد.

8.سودوکو

سودوكو مخفف يك واژه ژاپني يعني سوجي وا دوكوشين ني كاگيرو به معني «ارقام بايد تنها باشند» است. بنابراین اين بازي ريشه‌اي ژاپني دارد اما تقريبا حدود 30 سال است كه مردم کشورهای ديگر جهان  هم از آن استفاده می‌کنند و این روزها تبدیل به یکی از بازی‌های محبوب دنیا شده است. هرچند سودوكوي اصلي يك جدول 9 در 9 است ولي انواع ساده‌تر آن هم كه با جداول كوچك‌تر هستند وجود دارد و شما مي‌توانيد براي كودكان دبستاني خود از مدل‌های ساده‌تر آن استفاده کنید. با بالا رفتن سن تعداد ردیف‌ها و ستون‌های جدول نیز بیشتر و سخت‌تر خواهد شد.

نویسنده: وحیده امینی

نظرات بینندگان