arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ ماءالشعیر / تولید سالانه از ۷۰۰ به ۴۰۰ میلیون لیتر کاهش یافت

دبیر انجمن انجمن تولیدکنندگان ماالشعیر و مالت گفت: عدد تولید ماالشعیر در ۵ سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر در سال بود این در حالیست که سال گذشته میزان تولید ماالشعیر به عدد ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: دبیر انجمن انجمن تولیدکنندگان ماالشعیر و مالت گفت: عدد تولید ماالشعیر در ۵ سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر در سال بود این در حالیست که سال گذشته میزان تولید ماالشعیر به عدد ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است.

حمیدرضا کمال علوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ انواع ماءالشعیر، گفت: سازمان حمایت ۲ سال است که مجوز نرخ‌گذاری ماءالشعیر برای انجمن را سلب کرده است چراکه آن را مصداق تبانی می‌داند از این‌رو قیمت گذاری به شرکت‌ها محول شده و در صورت نیاز شرکت‌ها از نحوه محاسبه قیمت‌گذاری خود دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه ماندن در بازار رقابتی باعث شده است برند‌ها حداقل حاشیه سود را بر محصول نهایی خود درج کنند، افزود: قیمت ۵۶ قلم مواد اولیه در نرخ ماءالشعیر تاثیر گذار است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ۴۴ شرکت عضو انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت هستند که در حال حاضر ۱۹ شرکت مبادرت به تولید ماءالشعیر می‌کنند.

کمال علوی میزان صادرات ماءالشعیر را کاهشی دانست و افزود: تامین مواد اولیه برای شرکت‌ها دشوار شده است از این‌رو بر تامین نیاز بازار داخلی متمرکز شده‌اند.

دبیر انجمن انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه تولید ماءالشعیر وارداتی است، تاکید کرد: دانه‌های مالت، جو، رازک، اسانس‌ها و قوطی آلومینیوم وارداتی است.

به گفته وی؛ تولید ماءالشعیر در ۵ سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر در سال بود این در حالیست که سال گذشته میزان تولید ماءالشعیر به عدد ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است.

کمال علوی در پاسخ به این پرسش که از این میزان تولید چه مقدار از آن در داخل کشور مصرف می‌شود؟ تاکید کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد از حجم تولید صادر و ۴۰۰ میلیون تن از تولید مصرف داخلی می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش مصرف ماءالشعیر، افزود: ماءالشعیر جزو کالا‌های لوکس گروه ۳ محسوب می‌شود و مصرف کنندگان برای تامین کالا‌های اساسی و اولیه خود هزینه می‌کنند. مطابق با آخرین گزارشی که از چند فروشگاه زنجیره‌ای به‌دست من رسیده است از هر ۱۰۰ خریدار ۲ تا ۳ نفر اقدام به خرید نوشیدنی و ماءالشعیر می‌کنند.

نظرات بینندگان