arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

ناسا به مریخ فضانورد می‌فرستد؛ فراخوان دریافت‌ایده‌ها برای سفر سی روزه

آژانس فصایی ناسا روز ۲۷ اردیبهشت از برنامه خود برای اعزام دو فضانورد به سطح مریخ خبر داد. پیرو اطلاعیه وبگاه ناسا، از عموم خواسته شده است تا نظرات خود درباره این ماموریت را حداکثر تا تاریخ ۱۳ خرداد ارسال کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: آژانس فصایی ناسا روز ۲۷ اردیبهشت از برنامه خود برای اعزام دو فضانورد به سطح مریخ خبر داد. پیرو اطلاعیه وبگاه ناسا، از عموم خواسته شده است تا نظرات خود درباره این ماموریت را حداکثر تا تاریخ ۱۳ خرداد ارسال کنند.

ناسا قصد دارد در اواخر دهه ۲۰۳۰ یا اوایل دهه ۲۰۴۰ به مریخ فضانورد اعزام کند. این ماموریت با فرض این خواهد بود که فن‌آوری روز آن موقع این امکان را فراهم آورد. همچنین می‌باسیت نخست بودجه این طرح تأمین گردد. چرا که با امکانات امروزی، ماموریت رفت و برگشت تا مریخ حدود ۵۰۰ روز به طول خواهد انجامید.

نیروی گرانش و نبود آن یکی دیگر از معضلات پیش رو این ماموریت است. فضانوردان برای آمادگی فرود بر سطح سیاره سرخ می‌بایست ماه‌ها خود را با فضای جاذبه میکرو یا همان جاذبه حداقلی وفق دهند. میزان جاذبه سطح مریخ یک سوم جاذبه زمین است.


یکی از راه‌های پیشنهادی ناسا برای مقابله با این مشکل، اسکان فصانوردان در مریخ نورد‌های کوچک در مدت اقامت آن‌ها بر سطح مریخ است.

 

کرت ووگل، رئیس ناسا با انتشار ویدئویی در یوتیوب در اینباره گفته است که «با این کار به آن‌ها این اجازه را خواهیم داد تا پیش از پوشیدن لباس‌های فصانوردی جهت گام نهادن بر سطح این سیاره، بتوانند در ابتدا در این کاوشگر‌ها مدتی را بر سطح سیاره مریخ نوردی کنند تا با محیط آن خو بگیرند.»

این برنامه ناسا هنوز در مراحل اولیه خود است و می‌تواند به طور قابل توجهی تغییر کند. ناسا در نظر دارد از یک فضاپیمای شبیه زیستگاه برای انتقال خدمه خود به سیاره سرخ استفاده کند. چهار نفر این سفر طولانی را انجام خواهند داد و که دو نفر از آن‌ها بر روی سطح مریخ گام خواهند نهاد و دو نفر نیز مسئول پشتیبانی خواهند بود. این الگو، تا حدودی شبیه به مدلی است که در برنامه آپولو با سه فضانورد اعزامی به سطح ماه دیده شده بود.


برای این خدمه می‌بایست چیزی در حدود ۲۵ تن تجهیزات در اختیار باشد که این شامل ماشین فرود بر سطح مریخ و بازگشت به فضاپیما خواهد بود.

ناسا در حال حاضر بر روی پروژه «آرتمیس ۱» کار می‌کند که پروژه‌ای بدون خدمه است و جهت آماده‌سازی اعزام فضانوردان به کره ماه در دهه ۲۰۲۰ خواهد بود. به گفته ناسا، ماموریت آرتمیس ۱، برای مهیاشدن اعزام این فضانوردان به مریخ بسیار مهم خواهد بود.

ناسا متعهد شده پس از کسب نظرات، در ماه ژوئن یک کارگاه آموزشی «با شرکای صنعتی و دانشگاهی خود در آمریکا» برگزار خواهد کرد. در همین زمینه، سازمان‌های بین‌المللی دعوت‌شده نیز می‌توانند در یک کارگاه آموزشی در ماه ژوئیه شرکت کنند.

پیشنهاد می‌شود پیش از ثبت نظرات خود نخست پنجاه هدف ناسا از اعزام فضانورد به مریخ مطالعه شود.

نظرات بینندگان