arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

ترکیه خواسته‌های خود از سوئد و فنلاند را برای عضویت در ناتو اعلام کرد

دولت ترکیه روز سه‌شنبه لیست رسمی شامل ۵ درخواست از سوئد و فنلاند را منتشر کرد که در صورت محقق شدن این خواسته‌ها، از عضویت این دو کشور حوزه نوردیک در ناتو حمایت خواهد کرد. دولت آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دولت ترکیه روز سه‌شنبه لیست رسمی شامل 5 درخواست از سوئد و فنلاند را منتشر کرد که در صورت محقق شدن این خواسته‌ها، از عضویت این دو کشور حوزه نوردیک در ناتو حمایت خواهد کرد.

دولت آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.

بر اساس پیش نویس منتشر شده توسط دفتر رسانه‌ای دولت ترکیه، خواسته‌های آنکارا از این دو کشور به شرح زیر است:

پایان دادن به حمایت سیاسی از تروریسم
حذف منابع حمایت مالی تروریسم
پایان بخشیدن به حمایت از پ‌ک‌ک
برداشتن تحریم‌ها علیه ترکیه
همکاری جهانی علیه تروریسم
این یادداشت پس از آن مطرح شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه خوستار احترام به منافع ملی ترکیه شد و متحدان ناتو نیز گام‌های ملموس برای پرداختن به نگرانی‌های ترکیه اتخاذ کنند.

این در حالی است که «استفانی بابست» معاون سابق دبیرکل ناتو در امور دیپلماسی عمومی، در مصاحبه ای با شبکه دولتی «اس‌وی‌تی» سوئد در مورد درخواست عضویت این کشور در ناتو و مخالفت‌های ترکیه گفت، سایر متحدان باید برای رئیس جمهور ترکیه روشن کنند که او سوئد و فنلاند و همه ۳۰ کشور دیگر متحد ناتو را به برای اهداف ملی خود گروگان می‌گیرد.

بابست درباره اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه فنلاند و سوئد مانند مهمانخانه‌های سازمان‌های تروریستی هستند، گفت، او قبلا نیز از این سخنان استفاده کرده و این پیام جنبه مصرف داخلی در ترکیه با توجه به انتخابات این کشور دارد.

وی افزود: «من کاملاً مطمئن هستم که این مشکل حل خواهد شد، اما مطمئناً چند هفته در پیش روی ما خواهد بود که مملو از دیپلماسی بحران و برخی تحولات است. بنابراین، این کار آسانی نخواهد بود.»

نظرات بینندگان