arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

با امباپه تا ۲۰۲۵؛ چگونه سیاست‌مداران و وعده‌های مالی قطر، ستاره فرانسوی را در پاریس ماندنی کردند

«من با امانوئل مکرون و نیکلا سارکوزی صحبت کردم و آن‌ها مشورت‌هایی خوبی به من دادند و به من گفتند که در پاری‌سن‌ژرمن بمانم.» این احتمالا نخستین بار در دنیای فوتبال است که رئیس جمهوری یک کشور وارد پنجره نقل و انتقالاتی دنیای فوتبال می‌شود و از یک بازیکن می‌خواهد که در تیم خود باقی بماند. هرچند این اتفاق در نوع خود بسیار عجیب است، اما وقتی در مورد کیلین امباپه، ستاره شماره یک جهان فوتبال حرف می‌زنیم احتمالا دیگر هیچ چیز عجیب نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: «من با امانوئل ماکرون و نیکلا سارکوزی صحبت کردم و آنها مشورت‌هایی خوبی به من دادند و به من گفتند که در پاری‌سن‌ژرمن بمانم.»

این احتمالا نخستین بار در دنیای فوتبال است که رئيس جمهوری یک کشور وارد پنجره نقل و انتقالاتی دنیای فوتبال می‌شود و از یک بازیکن می‌خواهد که در تیم خود باقی بماند. هرچند این اتفاق در نوع خود بسیار عجیب است اما وقتی در مورد کیلین امباپه، ستاره شماره یک جهان فوتبال حرف می‌زنیم احتمالا دیگر هیچ چیز عجیب نیست.

امباپه که تقریبا کار انتقال او به باشگاه رئال مادرید تمام شده بود، در تغییر موضعی غیرقابل پیش‌بینی قرارداد خود را با پاری‌سن‌ژرمن به مدت ۳ سال دیگر تمدید کرد تا هواداران رئال از نیامدن او ناامید شوند.


امباپه روز دوشنبه در یک نشست خبری همراه ناصر الخلیفی، رئيس و مالک قطری باشگاه پاری‌سن‌ژرمن حضور یافت و جزئیات بیشتری در خصوص تصمیم تازه خود برای ماندن در پاریس به زبان آورد.

ستاره فرانسوی در حالی که در روزهای اخیر مورد انتقاد هواداران رئال مادرید قرار گرفته بود در این خصوص گفت: «من از هواداران رئال مادرید تشکر می‌کنم، آنها من را به عنوان یکی از خودشان پذیرفتند و من از این بابت از آنها سپاسگزارم. من کاملا ناامیدی آنها را از این تصمیم درک می‌کنم. اما امیدوارم آنها این حقیقت را درک کنند که من می‌خواستم در کشورم بمانم. من می‌خواهم کمی بیشتر در پاریس بمانم و این باشگاه را به افتخارات بیشتری چه در فرانسه و چه در اروپا برسانم.»

این اظهارات ستاره آینده‌دار جهان فوتبال در حالی مطرح می‌شود که او از حدود یک سال پیش به مسئولان باشگاه پاریسی اطلاع داده بود که قصد ندارد قرارداد خود را با این باشگاه تمدید کند و در پایان قرارداد فعلی، از این تیم جدا خواهد شد. امباپه با طرح این موضوع به مسئولان باشگاه خود گفته بود که بهتر است او را بفروشند که از این طریق پاری‌سن‌ژرمن هم به منفعت مالی دست یابد. با این حال مدیران پاریسی بر موضع تغییر ناپذیر خود باقی ماندند و تمام پیشنهادات برای خرید امباپه را که عموما هم از رئال مادرید رسیده بود، رد کردند. الخلیفی ظاهرا اطمینان داشت که در نهایت می‌تواند امباپه را به ماندن در این تیم راضی کند.


پیش از پایان فصل گذشته، اخبار بسیاری در خصوص توافق رئال با شخص امباپه منتشر شده بود و مادریدی‌ها دو پیشنهاد ۱۸۰ و ۲۰۰ میلیون یورویی هم برای پاریس ارسال کردند که ناصر الخلیفی هر دو این پیشنهادات را رد کرد. اما در شرایطی که این فصل همه چیز برای انتقال امباپه به مادرید به صورت رایگان فراهم بود، چه اتفاقاتی باعث شد این رویه تغییر کند؟


رسانه‌های فرانسوی و اسپانیایی گزارش داده‌اند در هفته‌های اخیر امباپه قدری نسبت به انجام این انتقال دچار تردید شده و حتی هفته قبل مادر او برای مذاکره مجدد با رئال به مادرید سفر کرده بود. او در دیدار با پرز اعلام کرده که پاریس حاضر است ۱۰۰ میلیون یورو پاداش امضای قرارداد به او اعطا کند، پرز بلافاصله پذیرفت که رئال هم چنین مبلغی را به او می‌پرازد. مادر امباپه همچنین از پرز خواسته بود درصد بیشتری از حق پخش تصاویر او به این بازیکن اختصاص داده شود که باز هم پرز می‌پذیرد برای نخستین بار در تاریخ باشگاه ۶۰ درصد حق پخش تصاویر به خود بازیکن پرداخت شود.

این در حالی بود که بر اساس توافق میان امباپه و رئال قرار بود این بازیکن سالانه ۵۰ میلیون یورو هم دستمزد دریافت کند.

با این همه تلاش‌های همه‌جانبه قطر و البته فرانسه باعث شد این بازیکن در نهایت در تیم ثروتمند شهر پاریس باقی بماند. امانوئل ماکرون چندین بار به صورت علنی گفته بود که با کیلین امباپه صحبت کرده و از او خواسته در پاری‌سن‌ژرمن باقی بماند. همچنین هفته گذشته و در جریان سفر امیر قطر به اسپانیا، رسانه‌های این کشور خبر داده بودند که موضوع انتقال امباپه به رئال در جلسات امیر قطر با مقام‌های اسپانیایی و حتی شهردار مادرید مطرح شده است.

حالا رسانه‌های فرانسوی جزئیاتی از پیشنهادات سخاوتمندانه الخلیفی به امباپه ارائه کرده‌اند که هرگز در دنیای فوتبال مشابه چنین اتفاقاتی نیفتاده است. علاوه بر مبالغ باور نکردنی مالی، مدیران پاریسی به ستاره ۲۳ ساله خود گفته‌اند که می‌تواند در تصمیمات ورزشی و مدیریتی باشگاه نیز دخالت کند. به این معنا که او می‌تواند در روند جذب یا اخراج مربی، مدیر و حتی بازیکنان تیم نیز مشارکت کند.

شاید همین مسئله باعث شد تا لئوناردو مدیر ورزشی برزیلی پاریسی‌ها بلافاصله پس از تمدید قرارداد امباپه از سمت خود اخراج شد. گفته می‌شود لوئیس کامپوس پرتغالی، مدیر ورزشی سابق موناکو و لیل که ارتباط بسیار دوستانه‌ای با امباپه دارد، گزینه اول جانشینی لئوناردو است. ناصر الخلیفی در نشست خبری مشترک با امباپه اشاره‌ای به این موضوع نکرد و باید منتظر ماند بالاخره چه کسی جانشین لئوناردو برزیلی خواهد شد. گفته می‌شود ستاره فرانسوی چندان رابطه مناسبی با بازیکن پیشین تیم ملی برزیل نداشته و یکی از درخواست‌های اولیه او اخراج لئوناردو بوده است.

همچنین شایعات ضد و نقیضی در خصوص ادامه همکاری پاریس با مائوریتسیو پوچتینو به گوش می‌رسد. امباپه در نشست خبری روز دوشنبه خود تاکید کرد که رابطه بسیار خوبی با مربی آرژانیتنی دارد و خلیفی هم در خصوص احتمال برکناری او حرفی به میان نیاورد. با این حال مدیر پاریس تاکید کرد که تغییرات بزرگی در باشگاه در پیش خواهد بود که جزئیات آن هفته آینده روشن خواهد شد.

اما همچنان باید نقش مقام‌های غیرورزشی و سیاسی را در این تصمیم پررنگ دانست. رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌اند امانوئل ماکرون در چندین گفتگو از امباپه خواسته که در پاریس بماند. او در یکی از گفتگوها به ستاره آینده‌دار فوتبال فرانسه گفته است که با ماندن در پاریس می‌تواند به عنوان نماد بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ مطرح شود.

دانستن این حواشی شاید بهتر به درک صحبت‌های امباپه در نشست خبری روز دوشنبه کمک کند. او در پاسخ به خبرنگاری در خصوص تصمیم خود برای نرفتن به رئال مادرید گفت: «من به رئال نه نگفتم، من به کشورم فرانسه و پاری‌سن‌ژرمن بله گفتم.»

حالا و در پایان عصر لیونل مسی و کریس رونالدو، کمتر کسی تصور می‌کرد بازیکنی بتواند بار دیگر به آن سطح از فوتبال حتی نزدیک هم شود اما کیلین امباپه در حالی‌که هنوز نه نوپ طلا برده، نه فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده و نه حتی در لیگی جز لیگ متوسط فرانسه به میدان رفته، در ۲۳ سالگی به جایگاهی دست یافته که مسی و رونالدو هرگز به آن نزدیک هم نشدند. لیونل مسی با وجود پادشاهی که در بارسلونا داشت هرگز به این صورت علنی نتوانست در خصوص جایگاه مربیان یا مدیران باشگاه تصمیم بگیرد و نهایتا شایعات پشت پرده‌ای در خصوص رابطه نه چندان مناسب او با برخی از مربیان آبی و اناری‌ها منتشر شده بود.

حالا باید دید بازیکن کم‌حاشیه و خوش اخلاق فرانسوی که برخلاف مسی و رونالدو یک بار جام جهانی را بالای سر برده می‌تواند در سالهای آتی به دست‌آوردهایی که این دو بازیکن در جهان فوتبال دست یافتند، نزدیک شود یا خیر.

 

همین حالا پا پس کشیدن لحظه آخری او در پیوستن به رئال برای او سنگین تمام شده و ۷۰۰ هزار نفر از تعداد دنبال‌کننده‌های او در اینستاگرام که احتمالا طرفداران رئال مادرید بوده‌اند، کاسته شده است. با این حال امباپه همچنان احتمال انتقال به رئال در آینده را رد نمی‌کند و می‌گوید رویای پیوستن به رئال هنوز به پایان نرسیده و کسی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. رویایی که کیلین جوان از کودکی در سر داشته و پوسترهای رئال مادرید و کریس رونالدو همواره به دیوار اتاق او نصب بوده است.

نظرات بینندگان