arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید / کنکور اصلاح می‌شود

سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی به تصویب نهایی رسید و مقرر شد کنکور اصلاح شود. بر این اساس، روش فعلی کنکور که به نوعی همه سوابق و زحمات تحصیلی ۱۲ ساله دانش‌آموزان را نادیده گرفته و باعث رقم خوردن سرنوشت آنان در یک آزمون ۴ ساعته می‌شود، به تدریج و در مدت ۴ سال به شکلی اصلاح خواهد شد که تحصیلات دانش‌آموزان، به ویژه سه سال آخر دبیرستان، در سنجش و پذیرش آنان در دانشگاه، سهم ۶۰ درصدی خواهد داشت و سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی به تصویب نهایی رسید و مقرر شد کنکور اصلاح شود.

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز سه‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست سید ابراهیم رئیسی، که سه ساعت و نیم به طول انجامید، سند تحول این شورا را به تصویب نهایی رساندند.

سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در طی ۲۰ جلسه کارگروه‌ کارشناسی تدوین شده بود و اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز برای بررسی و تصویب آن ۷ جلسه وقت صرف کردند.

این سند که در قالب ۴ فصل به تصویب نهایی رسیده است، در درجه اول به مسیر فعالیت شورا انسجام می‌بخشد و در وهله بعدی مناسبات بین این شورا با قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی را به شکل مشخص و روشن تدبیر و ساماندهی می‌کند.

این سند با نگاهی دقیق به ظرفیت‌های روز حوزه فرهنگ و ملاحظاتی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد و با درکی عمیق از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور، متاثر از فن‌آوری‌های جدید، فرامحلی شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی تسهیل شده، تدوین شده است. همچنین تمام ابعاد علوم و فن‌آوری‌های نوین از جمله کوآنتوم، هوش مصنوعی، ظرفیت‌های فن‌آوری‌های رقومی و همه دامنه‌های جدید حوزه علم و دانش در هدف‌گذاری‌های این سند مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این سند عرصه‌های ماموریتی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ۹ حوزه تدوین و تبیین شده است. ساختار جدید دبیرخانه شورا هم به گونه‌ای طراحی شده که بتواند راهبری، نظارت، ارزیابی، رصد و پیگیری اجرای مصوبات ستاد را به شکل موثر دنبال کند.

مطابق ظرفیت‌های در نظر گرفته شده، آثار این سند در حوزه علم و فن‌آوری و فرهنگ می‌تواند در یک مقطع ۵ ساله به منصه ظهور برسد.

کنکور با هدف معنادار کردن سهم تحصیلات دانش‌آموزان در سنجش و پذیرش در دانشگاه اصلاح می شود

آخرین دستور جلسه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مروری بر مصوبات این شورا در موضوع سنجش و پذیرش دانشجو بود.

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس کار کارشناسی مفصلی که از سوی دبیرخانه شورا و در کمیسیون آموزشی ستاد نقشه جامع علمی کشور و نیز خود این ستاد با حضور وزرای مربوطه، رئیس سازمان سنجش و مسئولان سایر دستگاه‌های مرتبط، در مدت ۲۵ جلسه درباره کنکور انجام شده است، تلاش کرده‌اند در روش جدید سنجش و پذیرش دانشجو، نقش معناداری به تحصیلات دانش‌آموزان و نظام آموزش و پرورش کشور بدهند.

بر این اساس، روش فعلی کنکور که به نوعی همه سوابق و زحمات تحصیلی ۱۲ ساله دانش‌آموزان را نادیده گرفته و باعث رقم خوردن سرنوشت آنان در یک آزمون ۴ ساعته می‌شود، به تدریج و در مدت ۴ سال به شکلی اصلاح خواهد شد که تحصیلات دانش‌آموزان، به ویژه سه سال آخر دبیرستان، در سنجش و پذیرش آنان در دانشگاه، سهم ۶۰ درصدی خواهد داشت و سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

نظر به تعیین تکلیف موضوع کنکور در سند نقشه جامع علمی کشور در یک اصل مستقل و نیز بحث‌های تکمیلی در جلسه امروز برای نحوه اجرایی شدن این اصل، مقرر شد روش‌های اجرایی این اصل در جلسه بعدی شورا مورد بحث قرار گیرد.

نظرات بینندگان