arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۸ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

قالیباف با ۱۹۴ رای رئیس مجلس ماند / آقاتهرانی ۵۳ رای، نادران ۲۱ رای و عباسی ۳ رای به دست آوردند

محمدباقر قالیباف توانست رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست ریاست مجلس را کسب کند. قالیباف ۱۹۴ رای از ۲۸۱ رای مأخوذه را به دست آورد. فریدون عباسی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران نیز دیگر کاندیداهای ریاست مجلس شده بودند که عباسی ۳ رای، آقاتهرانی ۵۳ رای و نادران ۲۱ رای به دست آوردند. آرای باطله نیز ۱۰ رای بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قالیباف با ۱۹۴ رای رئیس مجلس ماند / آقاتهرانی ۵۳ رای، نادران ۲۱ رای و عباسی ۳ رای به دست آوردند

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای هیئت رئیسه در اجلاسیه سوم در دستورکار قرار گرفت.

به گزارش «انتخاب»، محمدباقر قالیباف توانست رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست ریاست مجلس را کسب کند.

محمدباقر قالیباف ۱۹۴ رای از ۲۸۱ رای مأخوذه را به دست آورد.

فریدون عباسی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران نیز دیگر کاندیداهای ریاست مجلس شده بودند که عباسی ۳ رای، آقاتهرانی ۵۳ رای و نادران ۲۱ رای بدست آوردند.

آرای باطله نیز ۱۰ رای بود.

نمایندگان مجلس در سال اول و هشتم خرداد ۹۹ «محمدباقر قالیباف» را با ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۴ رأی مأخوذه به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرده بودند.

پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ در دومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس هم که برای اولین بار انتخابات هیات رییسه به صورت الکترونیکی برگزار شد، قالیباف در رقابت با فریدون عباسی با ۲۳۰ رای در برابر ۱۸ رای پیروز و برای دومین بار رییس مجلس شده بود.

پیشتر حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 4خردادماه) مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای گزینه ریاست مجلس برای اجلاسیه سوم مجلس یازدهم را معرفی کرد که براین اساس محمدباقر قالیباف، فریدون عباسی دوانی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران به عنوان کاندیداهای ریاست اعلام شدند.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام‌جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم‌ اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

تبصره ۱ – چنانچه آراء برای رئیس، نواب رئیس، دبیران، ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می‌شوند.

تبصره ۲ – در صورتی به فرد غایب در جلسه می‌توان رأی داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخابات هیأت رئیسه، کتباً نامزدی خود را به‌معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.

نظرات بینندگان