arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

گروسی: گفت وگوهای آژانس با ایران به نقطه بسیار دشواری رسیده است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت مذاکرات با ایران به منظور پایان دادن به بن بست طولانی مدت درباره توضیح منشا «ذرات اورانیوم غنی شده یافته شده در تاسیسات قدیمی اعلام نشده»، در نقطه «بسیار دشواری» قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ادعا کرد که مذاکرات با ایران به منظور پایان دادن به بن بست طولانی مدت درباره توضیح منشا «ذرات اورانیوم غنی شده یافته شده در تاسیسات قدیمی اعلام نشده»، در نقطه «بسیار دشواری» قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ مدیر نهاد هسته ای سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ابراز امیدواری کرد که از فاصله زمانی میان اکنون تا هنگامی که قرار است این گزارش پیش از برگزاری نشست سه ماهه این سازمان در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) در اختیار شورای حکام قرار گیرد، استفاده بهینه شود.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است: نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملا حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ گونه سیاسی کاری نیست.

 گروسی در ۲۰ اردیبهشت ماه هم زمان با سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران، از طریق ویدئو کنفرانس در پارلمان اروپا گفت که همچنان امید به دستیابی به توافق در روند مذاکرات وین وجود دارد. ما هنوز امیدواریم که توافقی در بازه زمانی معقولی، حاصل شود، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر آن ممکن است بسته شود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های کشورهایشان بازگشته اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد: در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که ایران هرگز به‌عنوان مکان‌هایی که هر گونه فعالیتی در آنها صورت گرفته، اعلام نکرده است. وی بر همین اساس مدعی شد که ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۲ سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. دو طرف اسفند ماه سال گذشته در پی سفر گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود

نظرات بینندگان