arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۵ خرداد ۱۴۰۱؛ از ماجرای دروغین فردی که ۳۰ ساعت زیر آوار متروپل آبادان بود تا حادثه در پارچین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

قالیباف با ۱۹۴ رای رئیس مجلس ماند
محمدباقر قالیباف با وجود کاهش آرای خود نسبت به دو سال گذشته توانست رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست ریاست مجلس را کسب کند. قالیباف ۱۹۴ رای از ۲۸۱ رای مأخوذه را به دست آورد. فریدون عباسی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران نیز دیگر کاندیداهای ریاست مجلس شده بودند که عباسی ۳ رای، آقاتهرانی ۵۳ رای و نادران ۲۱ رای به دست آوردند. آرای باطله نیز ۱۰ رای بود.نیکزاد و مصری هم دوباره نایب رییس شدند. اگرچه آرای آنها مساوی شد و نیکزاد با قرعه کشی نایب رییس اول ماند.

مذاکره با روسیه برای فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران و روسیه روابط اقتصادی خوبی دارند و برای توسعه فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در حال مذاکره با روسیه هستیم.

سردار قاآنی: پیروان تفکر دوم خرداد اهل مقاومت نبودند
سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: پیروان تفکر دوم خرداد یا اهل مقاومت نبودند و یا بریده‌های صحنه انقلاب و مقاومت بودند. هیچ کدام از آن‌ها مرد میدان مقاومت و استمرار آن نبودند.

خانواده غزل حیدری که در اهواز توسط همسرش سر بریده شد، مطالبه قصاص نکرده‌اند
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده قتل غزل حیدری اظهار کرد: اولیای دم فعلا مطالبه قصاص نکردند و پرونده در دادگاه کیفری دو در حال رسیدگی است. وی افزود: ان‌شاءالله رای شرعی و قانونی این پرونده به‌زودی صادر می‌شود. غزل حیدری معروف به مونا، سال گذشته از ایران خارج و بهمن ماه سال گذشته پدر و عمویش با همکاری پلیس ترکیه او را به کشور بازگرداندند. این زن جوان پس از بازگشت به کشور توسط همسرش کشته شد. انتشار فیلم سر بریده این خانم در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت.

رهبر معظم انقلاب: گفتیم مجلس انقلابی، یک عده خوششان نیامد؛ ولی ما حقیقت را گفتیم
رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با ایشان گفتند: ما گفتیم مجلس انقلابی، یک عده‌ای خوششان نیامد. خب ولی ما حقیقت را گفتیم حالا بعضی‌ها خوششان می‌آید، بعضی‌ها خوششان نمی‌آید، عیبی ندارد؛ حقیقت همین بود که این مجلس با شعارهای انقلاب تشکیل شد. مردم نگاه کردند گزینه‌هایی را انتخاب کردند که حرکتشان، جهت‌گیری‌شان، شعارشان، حرفشان حرف انقلاب بود.

رئیسی: نیرو‌های انقلابی در قرارگاه خنثی‌سازی تحریم مشغولند
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور گفت: مهم‌تر از رفع تحریم‌ها تشکیل قرارگاهی برای خنثی سازی تحریم ها است که این موضوع با جدیت پیگیری شده و نیروهای ارزشی و انقلابی مشغول هستند تا مشکلات را رفع کنند. وی تصریح کرد: دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است هر کسی بخواهد یا نخواهد، بداند یا نداند اگر با قدمش کاری کند که مردم مأیوس و ناامید شوند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

شمار جانباختگان متروپل آبادان به ۱۶ نفر رسید
وحیدی وزیر کشور با اشاره به آخرین آمار جانباختگان و مصدومان حادثه متروپل گفت: تاکنون نزدیک به ۱۶ فوتی داشته‌ایم و همچنین ۳۷ نفر زخمی شده بودند که از این تعداد ۳۴ نفر مرخص شده‌اند.

ماجرای دروغین فردی که ۳۰ ساعت زیر آوار بود
صداوسیما گزارشی پخش کرد که در آن فردی مدعی شد پس از ۳۰ساعت از زیر آوار در آمده است اما حالا مشخص شده این ادعا دروغ بوده است. علوم پزشکی آبادان اعلام کرد: این فرد از نیروهای مردمی حاضر در محل بوده و برای کمک به داخل حفره ایجاد شده می‌رود و وقتی احساس خطر می‌کند با فریاد درخواست کمک کرده و نیروهای امدادگر نیز برحسب وظیفه وی را بیرون آورده و سپس توسط کارکنان فوریت‌های پزشکی به بیمارستان انتقال می‌دهند.

پول بدهی انگلیس به ایران کجاست؟
محمود عباس‌زاده نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا بدهی ایران از انگلستان که به حساب عمان پرداخت شد، قابل استفاده و برداشت است، عنوان کرد که به تناسب نیاز کشور این اتفاق می‌افتد. آنچه اهمیت داشت آزاد شدن این پول از انگلستان بود. حال با توجه به محدودیتی هایی که وجود دارد بخشی از منابع را وارد کردیم و تلاش می‌کینم بخش‌های دیگر را هم وارد کنیم.

نظام مهندسی: شرایط متروپل را بحرانی اعلام کرده بودیم
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت گزارش داد و شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود، اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابتدای طراحی سازه متروپل در جریان قرار نگرفت که این مشکل از طرف مالک و شهرداری بوده است.

چشم انداز بسیار ضعیف احیای برجام
رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت که در صورت بدست آمدن توافق با ایران، آن را به کنگره جهت بررسی ارائه خواهیم کرد. وی در ادامه افزود: الان که با شما صحبت می‌کنم، ما هنوز به توافقی نرسیدیم و چشم انداز دستیابی به آن در بهترین حالت بسیار ضعیف است.

صدیقی:  طبقات ضعیف آمریکا هم در حال له شدن هستند
کاظم صدیقی امام جمعه تهران درمورد گرانی‌ها در ایران خاطرنشان کرد: ارز ترجیجی به جیب پولدار‌ها می‌رفت، ولی الان آن را برداشتند که مصادف با جنگ اوکراین و روسیه شده است. الان تمام دنیا گرفتار گرانی شده است. انگلیس و آلمان وضع‌شان بسیار بدتر ماست و طبقات ضعیف آمریکا هم در حال له شدن هستند.

حادثه در پارچین
وقوع حادثه صنعتی در کارخانجات منطقه پارچین منجر به جان باختن یک نفر و مجروحیت یک نفر دیگر شد. خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا از قول یک منبع از بروز حادثه صنعتی در یکی از کارخانجات منطقه پارچین خبر داد. بر اساس این خبر، عصر دیروز حادثه صنعتی در یکی از کارخانجات منطقه پارچین روی داد که بر اثر این حادثه یک نفر جان خود را از دست داده و یک نفر دیگر بدلیل جراحت راهی بیمارستان شده است.

نظرات بینندگان