arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۸ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱

نخستین اختلاف شورای امنیت بر سر کره شمالی / روسیه و چین قطعنامه آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را وتو کردند

چین و روسیه بامداد جمعه (به وقت تهران) پیش‌نویس قطعنامه امریکا که خواستار تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی جدید این کشور بود را وتو کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: چین و روسیه بامداد جمعه (به وقت تهران) پیش‌نویس قطعنامه امریکا که خواستار تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی جدید این کشور بود را وتو کردند.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

غیر از روسیه و چین تمامی ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا موافقت کردند. این نخستین بار از سال ۲۰۰۶ است که اعضای شورای امنیت بر سر کره شمالی به اختلاف علنی برمی‌خورند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار ممنوع کردن صادرات تنباکو و نفت به کره شمالی بود. این قطعنامه همچنین خواستار تحریم گروه هکری «لازاروس» بود که ایالات متحده مدعی است با حکومت کره شمالی مرتبط است.

کره شمالی علی‌رغم تحریم‌های بین‌المللی بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

رأی‌گیری جدید در شورای امنیت دو روز بعد از آن انجام شد که کره شمالی اقدام به شلیک سه موشک کرد. گفته می‌شود کره شمالی در جریان این آزمایش، یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را برای نخستین بار شلیک کرده است.

طی ۱۶ سال گذشته اعضای شورای امنیت همواره بر سر تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی اتفاق‌نظر داشته‌اند. این شورا آخرین بار در سال ۲۰۱۷ تصمیم به افزایش تحریم‌های چندجانبه علیه پیونگ‌یانگ گرفته بود.

از آن زمان به بعد، چین و روسیه خواستار کاهش تحریم‌ها ضد کره شمالی بر مبنای مطالبات انسان‌دوستانه شده‌اند.

«ژانگ جون»، نماینده چین در شورای امنیت بعد از این رأی‌گیری به خبرنگاران گفت: «ما فکر نمی‌کنیم اضافه کردن تحریم‌ها کمکی به رسیدگی به وضعیت فعلی بکند. تحریم‌ها فقط می‌توانند وضعیت را بدتر کنند.»

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل هم روز چهارشنبه تأکید کرده بود که مسکو معتقد است تحریم کره شمالی کمکی به تعامل با این کشور نخواهد کرد.

نظرات بینندگان