arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱

کاهش خودکار سرعت خودرو با یک فناوری جدید / دیگر نیازی به ترمز کردن نیست

شرکت خودروسازی "فورد" برای بهبود ایمنی افراد در حال آزمایش یک فناوری جدید است که به طور خودکار سرعت وسایل نقلیه را هنگام ورود به مناطقی تعیین شده کاهش می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: شرکت خودروسازی "فورد" برای بهبود ایمنی افراد در حال آزمایش یک فناوری جدید است که به طور خودکار سرعت وسایل نقلیه را هنگام ورود به مناطقی تعیین شده کاهش می‌دهد.

به گزارش دیلی‌میل، در این طرح از "حصار جغرافیایی"(geofences) استفاده می‌شود. حصار جغرافیایی به محیط‌های مجازی برای مناطق جغرافیایی در دنیای واقعی گفته می‌شود که هنگام عبور از مرز آن‌ها، یک پاسخ نرم افزاری ایجاد می‌شود.

در این مورد، فورد از این فناوری استفاده می‌کند تا به طور خودکار سرعت وسایل نقلیه متصل به اینترنت را هنگام ورود به مناطقی خاص محدود کند. این مناطق برای مثال می‌توانند اطراف مدارس، بیمارستان‌ها یا مناطق خرید باشند. مکان‌هایی که حجم زیادی از رفت و آمد عابر پیاده در آن‌ها وجود دارد.

فورد می‌گوید: این فناوری جدید می‌تواند نیاز به استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی برای مشخص کردن سرعت مجاز را از بین ببرد و از جریمه‌ شدن رانندگان به دلیل عدم رعایت سرعت مجاز جلوگیری کند.

"مایکل هوین"(Michael Huynh) از مدیران فورد در اروپا می‌گوید: فناوری وسایل نقلیه متصل به اینترنت، پتانسیل اثبات شده‌ای برای کمک به آسان‌تر و ایمن‌تر شدن رانندگی روزمره از خود نشان داده است که برای همه و نه تنها فردی که پشت فرمان قرار دارد، مفید است.

"حصار جغرافیایی" می‌تواند تضمین کند که سرعت‌ در مکان‌ها و مواقعی که لازم است برای کمک به بهبود ایمنی و ایجاد محیطی بهتر، کاهش می‌یابد.

این غول خودروسازی در حال حاضر با استفاده از یک خودرو تمام الکتریکی مدل "E-Transit" این فناوری را در شهر کلن آلمان آزمایش می‌کند.

"حصارهای جغرافیایی" در مناطقی که سرعت مجاز آنها ۳۰ کیلومتر در ساعت و همچنین در مناطقی که سرعت مجاز آنها ۵۰ کیلومتر در ساعت است راه‌اندازی شده‌اند.

محققان همچنین از دو خودروی "فورد پرو"(FordPro) برای تجزیه و تحلیل تأثیر محدودیت سرعت از نظر بهبود جریان ترافیک و کاهش خطر تصادف استفاده می‌کنند.

هنگامی که خودرو الکتریکی فورد وارد یک منطقه دارای "حصار جغرافیایی" می‌شود، اطلاعات محدودیت سرعت روی نمایشگر داشبورد خودرو ظاهر می‌شود. سپس وسیله نقلیه به طور خودکار سرعت خود را مطابق با "حصار جغرافیایی" کاهش می‌دهد. اگرچه راننده می‌تواند هر زمان که می‌خواهد سیستم را لغو کند.

به گفته‌ی شرکت فورد، در آینده، سیستم کنترل محدودیت سرعت "حصار جغرافیایی" فورد می‌تواند به رانندگان این امکان را بدهد که "حصارهای جغرافیایی" مخصوص خود را با سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت در انبارها و تاسیسات خصوصی، تنظیم کنند.

محدودیت‌های سرعت را می‌توان به صورت پویا نیز تنظیم کرد تا خطرات محلی، فعالیت‌های موقت جاده‌ای و زمان در طول روز در نظر گرفته شود.

بر اساس گزارش "شورای ایمنی حمل و نقل اروپا"(European Transport Safety Council) در سال ۲۰۲۰، در بیش از ۲۹ درصد از تلفات جاده‌ای در اروپا عابران پیاده یا دوچرخه سواران حضور داشته‌اند.

ایجاد مناطقی با محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت یکی از اقدامات کلیدی در جهت کاهش خطر برای عابران پیاده در مناطق شهری در نظر گرفته می‌شود، زیرا رانندگان زمان بیشتری برای عکس‌العمل دارند و سرعت برخورد نیز کمتر است.

فورد و سایر شرکت‌های خودروسازی پیش از این نیز فناوری‌های کمکی برای راننده ارائه کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که رانندگان از سرعت مجاز تجاوز نمی‌کنند. این فناوری‌ها شامل مانند "دستیار هوشمند سرعت"(Intelligent Speed Assist) و "کروز کنترل تطبیقی"(Adaptive Cruise Control) ‌است.

با این حال، فورد ادعا می‌کند که سیستم جدید "حصار جغیرافیایی" به طور بالقوه انعطاف‌پذیرتر و مؤثرتر از سیستم‌های سواری دیگر است و می‌تواند در آینده برای خودروهای تجاری و مسافربری فورد مورد استفاده قرار بگیرد.

فورد می‌گوید: یکی از مزایای این فناوری جدید آن است که می‌تواند نیاز به علائم راهنمایی و رانندگی سرعت مجاز را کاهش دهد و به رانندگان این امکان را می‌دهد که به جای دنبال کردن علائم، روی جاده تمرکز کنند.

تخمین زده می‌شود که در بریتانیا، تعداد تابلوهای جاده‌ای در دو دهه گذشته دو برابر شده و در مجموع به حدود ۴.۶ میلیون رسیده است و وزارت حمل و نقل بریتانیا از شوراهای محلی درخواست کرده که علائم غیرضروری را حذف کنند.

فورد می‌گوید که آزمایش آن به مدت یک سال ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان