arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۲ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱

امام جمعه اهواز: می‌گویند فلان فرد را گرفتیم و بعد می‌گویند که مرده است؛ این تناقض‌ها چیست؟ من خبر قطعی نمی‌توانم بدهم

سید عبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز با انتقاد از برخی تناقض گویی‌ها درباره حادثه متروپل آبادان، بر وجود یک سخنگوی واحد در این موضوع تأکید کرد. وی گفت: موضوع دیگر این است که مسئولان وقتی زبان باز می‌کنند، چالش درست نکنند؛ مثلاً می‌گویند فلان فرد را گرفتیم و بعد می‌گویند که فلان فرد مرده است. این تناقض‌ها چیست؟ من خبر قطعی نمی‌توانم بدهم. یک سخنگوی واحد در این حادثه باید باشد که خبر بدهد. آنجا خواستند با من مصاحبه کنند، من حاضر به مصاحبه نشدم. برخی می‌گویند مدیریت واحد آنجا نیست‌. مدیریت واحد هست. وزیر آنجا است. شما نمی‌گذارید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: امام جمعه اهواز با انتقاد از برخی تناقض گویی‌ها درباره حادثه متروپل آبادان، بر وجود یک سخنگوی واحد در این موضوع تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان امروز ۶ خرداد در خطبه‌های نماز جمعه اهواز، ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی و تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: شاید یکی از حکمت‌های اهتمام به بزرگداشت ایام شهادت و موالید ائمه معصومین، مرور بر اخلاق و درس‌های این حضرات است. در زمان امام صادق(ع) نرخ گندم افزایش پیدا کرد. نگرانی و وحشت بر مردم سایه افکند. در آن روزگار مردم، گندم را مورد نیاز چند ماه یا سال خود را نگه داری می‌کردند، امام صادق(ع) وقتی مطلع شدند دستور دادند آن گندم را که در خانه داشتند به بازار ببرند و در اختیار مردم قرار دهند و دستور دادند، روزانه گندم تهیه شود.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر پیروی از سیره و اخلاق امام صادق(ع) در مراعات حال مردم، اظهار کرد: برخی از شما مومنان نمازگزار، صاحب خانه یا مغازه هستید، در شرایط سخت اقتصادی، مردم را مراعات کنید و با آنها مواسات داشته باشید.

موسوی‌فرد با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت(از اول ماه تا ۱۱ ذی القعده) گفت: ۱۰ خرداد ورزشگاه فولاد، اجتماع دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها برگزار می‌شود.

امام جمعه اهواز ادامه داد: درباره کریمه اهل بیت(س) سخنان زیادی گفته شده است‌. با وجود سن کم، شان‌شان این قدر والا ست و در وصف این شخصیت همین قدر بگویم که این چه شخصیتی است که زیارت ایشان با معرفت، بهشت را بر انسان واجب می کند. از زیارت چه از نزدیک و چه از راه دور غفلت نکنید.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، حادثه تأسف بار آبادان را به همه کسانی که مصیبت دیده‌اند، تسلیت گفت و اظهار کرد: از روز دوشنبه که این اتفاق افتاده است، وزیر کشور شب و روز آنجا اوضاع را مدیریت می‌کند. مسئولان استانی آنجا هستند. معاون اول رئیس جمهور امروز با یک هیئت وارد آبادان شد و در حال پیگیری موضوع است. حقیر مکرر آنجا بودم. در حوادث این چنینی برخی تصور می‌کنند که صد یا صد و پنجاه جوان از مردم عادی مشغول کار هستند. کار این جوانان در خور تقدیر است، اما بدانید کسانی که زیر آوار هستند یک درصد احتمال وجود دارد که زنده باشند.

وی تصریح کرد: وقتی با برخی از جوانان صحبت می‌کنیم می‌گویند از ساعت‌های اولیه فقط ما آنجا بودیم و کسی نبود. از ساعت‌های اول که این اتفاق افتاد، امکانات زیادی، از کامیون و جرثقیل از شهرهای مختلف به آنجا آمدند. التماس کردیم کنار بروند. برای در آوردن یک جنازه باید ده ساعت کار کنند تا آن را در بیاورند. این ابزارها آماده است که می‌تواند کار ۵ هزار نفر را بکنند، اما برخی اجازه نمی‌دهند و می‌گویند که خانواده‌های داغدار ناراحت می‌شوند. ما به این خانواده‌ها تسلیت عرض می‌کنیم.

امام جمعه اهواز افزود: برخی که ما را می‌بینند می‌گویند آمده‌اند عکس بگیرند و بروند. باور کنید دولت تمام قد ایستاده است. آقای مخبر الان در آبادان است و وزیر نیز آنجا است، اما یک تعداد می‌گویند هیچ امکاناتی نیست. تقاضای بنده این است که حال که جنازه‌ها زیر آوار است، کنار بروید تا بتوانند در چند ساعت آنها را در بیاورند. آنجا به مردم التماس می‌کنیم که کنار بروند، غالبا کنار می‌روند، اما برخی حرف گوش نمی‌کنند. راه‌های منتهی به پاساژ جمعیت جمع می‌شود. می‌خواهم بگویم طولانی شدن برخی چیزها به دست خودمان است. خیابان‌های اطراف آن ساختمان مملو از ابزارهایی است که از شهرهای تهران، شیراز و چند استان دیگر با افراد تجربه آمده‌اند. ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که در چند ثانیه می‌توانند یک ستون را ببرند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: موضوع دیگر این است که مسئولان وقتی زبان باز می‌کنند، چالش درست نکنند؛ مثلاً می‌گویند فلان فرد را گرفتیم و بعد می‌گویند که فلان فرد مرده است. این تناقض‌ها چیست؟ من خبر قطعی نمی‌توانم بدهم. یک سخنگوی واحد در این حادثه باید باشد که خبر بدهد. آنجا خواستند با من مصاحبه کنند، من حاضر به مصاحبه نشدم. برخی می‌گویند مدیریت واحد آنجا نیست‌. مدیریت واحد هست. وزیر آنجا است. شما نمی‌گذارید.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص احتکار گفت: صدا و سیما گزارش نشان می‌دهد که چند هزار تن برنج و شالی در یک انبار کشف شده است. حال که ۵ هزار تن برنج و شالی احتکار شده کشف شده است، چند فروشگاه بزرگ در استان تعیین کنید و این برنج‌ها را در اختیار مردم قرار بدهید، نه اینکه آنها را بگیرید، اما قیمت ها بعد از کشف این احتکار تغییری نکند. مردم حق دارند که بپرسند حال که این احتکار کشف شد، بعد از آن چه شد؟ چند مغازه را مشخص کنید و روی قیمت‌ها نظارت کنید تا مردم ببینند.

موسوی‌فرد تاکید کرد: ‌نظارت‌ها باید مستمر باشد برخی از نانوایی‌ها در یک زمان معینی نان می‌پزند و بعد از آن، تعطیل می‌کنند و نان در اختیار مردم قرار نمی‌دهند، یا آرد را به قیمت آزاد می‌فروشند. این معیشت مردم است. اگر معیشت مردم به خطر بیفتد، اخلاق و امنیت مردم به خطر می‌افتد. ما دائماً باید منتظر باشیم دلال‌های از خدا بی خبر برای پر کردن کیسه‌های خود این مسائل را درست کنند. دادستان استان خوزستان، ما می‌خواهیم با قاطعیت با این احتکار کنندگان، دلالان و مغازه‌هایی که کالاهای مردم را احتکار می‌کنند برخورد کنید.

وی در پایان گفت: به فرموده امام صادق(ع)، احتکار، اخلاق اجتماعی، حقوق اجتماعی و آرامش و ایمنی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مساله دیگر، احتکار خانگی است. از مردم تقاضا می‌کنیم که به اندازه نیاز، کالاهای خود را تامین کنند. گاهی ما خودمان به برخی از مسائل دامن می‌زنیم.

نظرات بینندگان