arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

زلنسکی: اوکراین همه سرزمین خود را از روسیه پس می‌گیرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات شبانه خود اعلام کرد که این کشور همه سرزمین خود را از روسیه پس خواهد گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات شبانه خود اعلام کرد که این کشور همه سرزمین خود را از روسیه پس خواهد گرفت.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا از سی ان ان، زلنسکی افزود که زمان تا آزادی اوکراین هر روز کوتاه‌تر می‌شود و اینکه اوکراین در مدت زمان کمی مناطقی که به تصرف نیروهای روسیه درآمده است را پس خواهد گرفت.

او ادامه: اوکراین همه سرزمین خود را از روسیه پس خواهد گرفت. این یک امر ضروری است و فقط مساله زمان مطرح است. هر روز زمان تا آزادی کوتاه تر می شود و تمام تلاش‌های ما برای رسیدن به این هدف است.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: وضعیت در دونباس به ویژه در مناطق سورودونتسک، لیسیچانسک، باخموت و پوپاسنا همچنان دشوار است.

وی با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی غرب به این کشور ادعا کرد که به زودی اوکراین از نظر تعداد تسلیحات نظامی بر روسیه چیره خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیش از این الکسی آرستوویچ مشاور نزدیک رئیس جمهور اوکراین در جریان یک پخش زنده اعتراف کرده بود که نیروهای اوکراینی کنترل شهر لیمان را از دست داده‌اند.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که لیمان به طور کامل از کنترل ملی‌گرایان اوکراینی آزاد شده است.

پیش از اذعان اوکراین به سقوط لیمان، دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین، در جریان دیدار خود با متحدان غربی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس وضعیت دونباس را برای نیروهای اوکراینی بسیار بد توصیف کرده بود.

همزمان با پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین، فرماندار لوهانسک روز شنبه با اعلام حضور ۱۰ هزار سرباز روس در این منطقه از احتمال عقب نشینی نیروهای اوکراینی خبر داد.

سرهی گایدای فرماندار لوهانسک همچنین می‌گوید نیروهای روسی وارد سیورودونتسک در استان لوهانسک شده‌اند که هنوز در کنترل اوکراین بود. وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد ساختمان‌های این شهر آسیب دیده است، در عین حال اضافه کرد که روس‌ها نمی‌توانند آنگونه که تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند، در روزهای آینده لوهانسک را تصرف کنند.

دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین است که شامل بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپروپتروفسک است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز حمله نظامی علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان