arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

گفتگوی بلینکن و لاپید درباره ایران؛ هیأت اسرائیلی به واشنگتن می‌رود

همزمان با گفتگوی تلفنی وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا درباره ایران، هیأتی عالی‌رتبه از تل‌آویو برای مباحثه درباره مسائل مشابه از جمله نشست شورای حکام آژانس اتمی به واشنگتن می‌رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی به‌صورت تلفنی درباره ایران گفتگو کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، در این تماس تلفنی که شامگاه جمعه انجام شد، بلینکن و لاپید به گفتگو درباره مقابله مشترک واشنگتن و تل‌آویو با ایران پرداختند.

روزنامه «جروزالم پست» نیز بامداد یکشنبه گزارش داد پس از این تماس تلفنی مقرر شد هیأت عالی‌رتبه صهیونیستی به سرپرستی «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی این رژیم در هفته جاری به واشنگتن سفر کند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره تماس تلفنی بلینکن و لاپید توضیح داد: «این دو نفر درباره تلاش‌های مشترک برای رویارویی با چالش‌های جهانی، از جمله چالش‌های ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن صحبت کردند».

در این بیانیه آمده است: «بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تعهد ثابت دولت [بایدن] به امنیت اسرائیل را تکرار کرد».

به نوشته جروزالم پست، انتظار می‌رود که هولاتا به همراه هیأتی از وزارت خارجه، موساد و ارتش رژیم صهیونیستی برای نشست کارگروه مشترک درباره ایران موسوم به آمریکا برود.

در دیدار هیأت‌های صهیونیستی و آمریکایی همچنین نشست سه ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۶ ژوئن، از جمله امکان فشار برای محکومیت تهران را مورد بحث قرار خواهند داد.

بر اساس این گزارش، بلینکن و لاپید در تماس تلفنی خود درباره سفر آتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی نیز صحبت کردند.

هیچ تاریخی برای سفر بایدن به منطقه هنوز مشخص نشده است، اما به طور گسترده احتمال می‌رود که این سفر در پایان ماه ژوئن انجام خواهد شد و احتمالاً می‌تواند شامل سفر به عربستان سعودی نیز باشد.

این تماس تلفنی و سفر هیأت صهیونیستی به واشنگتن در حالی انجام می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز بامداد پنجشنبه به نقل از منبعی آگاه نوشت که رژیم صهیونیستی به آمریکا اطلاع داده که ترور شهید مدافع حرم «حسن صیادخدایی» کار آنها بود.

دستگاه نظامی تل‌آویو نیز با ابراز غافلگیری از افشای اطلاعات گزارش خود به آمریکا درباره ترور شهید مدافع حرم در تهران، از اقدام واشنگتن در بی‌گناه نشان دادن خود انتقاد کرد.

نظرات بینندگان