arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
اخبار هفتمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان؛

آمار مفقودی ها: ۳۸ نفر / تغییر تاکتیک آواربرداری از صبح امروز / تکذیب خبر بیرون آوردن یک نفر زنده از زیر آوار / جابجایی ۴ سانتیمتری سازه حین آواربرداری / یک افشاگری: شهرداری آبادان هم مالک مشارکتی متروپل بود

در هفتمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور گفت: اکنون عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که امروز در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در هفتمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور گفت: اکنون عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که امروز در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافت.

به گزارش «انتخاب»، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جانباخته اند و شماری نیز مصدوم شده اند.

آخرین اخبار از روز هفتم این حادثه به شرح زیر است:

آمار مفقودی ها: ۳۸ نفر
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۱:۰۰

استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت جست‌وجوی پیکرهای مفقودان حادثه متروپل گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

صادق خلیلیان در حاشیه حضور در ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه‌ای که بعد از ظهر دیروز با حضور وزیر کشور برگزار شد، قرار شد بعد از مقاوم‌سازی ساختمان در چهار جبهه کار آواربرداری را انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر این چهار جبهه کاری فعال شده‌اند و از چهار جهت به مناطق حساس رسیده‌ایم. امیدواریم هر چه سریع‌تر با توجه به خطراتی که در خصوص ریزش متروپل وجود دارد بتوانیم کار آواربرداری را انجام دهیم و پیکرهای گرفتار زیر آوار را خارج کنیم.

استاندار خوزستان گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

خلیلیان ادامه داد: تاکنون پیکر ۲۹ نفر از زیر آوار خارج شده است. از این ۲۹ نفر، سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. همچنان در حال جست‌وجو برای پیدا کردن باقی پیکرها هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا درخواست آخرین خانواده‌ای که ادعا دارد فردی بر اساس مستندات در زیر آوار هست را پیگیری و پیکرها را خارج کنیم.

وی افزود: تمام مناطق احتمالی که ممکن است این پیکرها در منطقه حضور داشته باشند را شناسایی کرده‌ایم و کار آواربرداری بر این نقاط متمرکز شده است.

رئیس نظام مهندسی: سازه حین آواربرداری ۴ بار جابجایی داشته / آواربرداری ۴ روز دیگر به اتمام می‌رسد
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۰:۵۸

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به این‌که طی روزهای اخیر سازه متروپل ۴ بار جابجایی داشته است، گفت: آواربرداری سازه ۴ روز دیگر به اتمام می‌رسد.

کوروش خواجوی با اشاره به جدیدترین وضعیت آواربرداری ساختمان متروپل، اظهار کرد: خوشبختانه در زمان حاضر آواربرداری با سرعت خوبی پیش‌می‌رود و تاخیر دو روز ابتدای بروز سانحه جبران شده است.

وی ادامه داد: تاخیر روزهای اول به دلیل آن بود که نمی‌شد مردم را از صحنه جدا و تجهیزات و ماشین‌آلات آواربرداری را به محل حادثه منتقل کنیم.

وی افزود: اگر مردم فرصت می‌دادند چندین برابر آواربرداری با بیل و ابزارهای اولیه کار انجام می‌شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به مدیریت بحران متروپل با محوریت وزیر کشور در حال انجام است، تصریح کرد: صادقانه می‌گویم از حضور سریع وزیر کشور در محل حادثه متروپل متجب شده‌ام، وی همچنان پای کار است.

خواجوی با تاکید بر این‌که آواربرداری سازه متروپل با سرعت خوبی پیش‌ می‌رود، گفت: 4 گروه نقشه‌برداری در محل حضور دارند و اگر جابجایی سازه متروپل بیش از یک سانتی‌متر باشد فعالیت‌ دستگاه‌ها و ماشین‌آلات آواربرداری متوقف می‌شود.

وی با یادآوری این‌که طی روزهای اخیر 4 مرتبه آژیر توقف فعالیت آواربرداری به صدا درآمده است، افزود: کمیته فنی پس از آژیر، 30 تا 60 دقیقه کار آواربرداری را متوقف می‌کند و پس از فراهم شدن ایمنی نص و نیمه آواربرداری از سرگرفته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که آواربرداری تا تعیین وضعیت اجساد و افراد زنده احتمالی ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: پس از آواربرداری، سازه متروپل به یک پروژه برای تخریب تبدیل خواهد شد. این تخریب به یک دستگاه توانمند واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به مخاطرات تخریب سازه متروپل، اظهار کرد: به دلیل وجود ساختمان‌های غیرایمن، تراکم بالا و عرض کم خیابان‌های اطراف محل حادثه، پروژه تخریب با در نظر گرفتن این مخاطرات انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که برای پروژه تخریب سازه متروپل باید مسیر قانونی طی شود، افزود: بخش بحرانی یعنی آواربرداری ساختمان متروپل احتمالا تا 4 روز آینده تکمیل خواهد شد.

تغییر تاکتیک آواربرداری متروپل آبادان از صبح امروز
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۰:۵۷

رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور گفت: اکنون عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که امروز در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافت.

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور شنبه‌شب با خانواده جلیلیان که چهار نفر از اعضای خود را در حادثه متروپل از دست دادند دیدار کرد.

‌‌رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور در جمع خانواده جلیلیان ضمن ابراز تسلیت به این خانواده گفت: گروه‌های جست‌وجوگر هلال‌احمر از همان دقایق نخست در محل حادثه اقدام به یافتن افراد زیر آوار مانده کردند. متأسفانه در این حادثه تاکنون ‌29 نفر شهروند از جمله چهار نفر از خانواده جلیلیان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه قطعاً با متخلفان این حادثه برخورد قاطعانه خواهد شد تا حقی از خانواده‌های آسیب‌دیده این حادثه ضایع نشود، افزود‌: مقام معظم رهبری تأکید فراوانی به رسیدگی به این حادثه دارند و قطعاً دولت کنار خانواده حادثه‌دیدگان خواهد بود.

کولیوند با تصریح به اینکه مردم شریف آبادان در چند روز اخیر با تلاش خود در شتاب‌بخشی عملیات آواربرداری و امدادرسانی کمک شایانی به گروه‌های امداد و نجات کردند، ادامه داد: به‌جرئت می‌توان گفت این روحیه جهادی در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود و مردم آبادان همانند هشت سال دفاع مقدس در امدادرسانی و کمک به نیروهای عمل‌کننده در آواربرداری جهادی عمل کردند.

رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور با یادآوری اینکه نیروهای مردمی از همان دقایق نخست این حادثه تلخ بدون تجهیزات پای کار آمدند و با دل و جان برای شهروندانشان که زیر آوار بودند کار کردند، خاطرنشان کرد: از همه مردمی که کنار نیروهای امدادگر بودند قدردانی می‌کنم و قطعاً این گزارش به رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد رسید.

کولیوند با اشاره به ادامه عملیات امدادرسانی گفت: اکنون عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که امروز در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافته است و اگر خطری در جریان کار تهدید نکند روند آواربرداری افزایش خواهد یافت.

نماینده مجلس: شهرداری آبادان مالک مشارکتی متروپل بود
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۰:۵۷

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: شهرداری آبادان مالک مشارکتی متروپل بوده است و تعارض منافع صورت گرفته است. مجوز ۴ طبقه را به ۱۰ طبقه تغییر داده بودند.

شب گذشته، برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با محوریت بررسی حادثه متروپل پخش شد. در بخشی از این برنامه مدیرکل دفتر ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعلام تخلفات این ساختمان به شهرداری آبادان و دادستانی مربوطه در سال 96 اشاره کرد.

در ادامه برنامه محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: شهرداری آبادان مالک مشارکتی متروپل بوده است و تعارض منافع صورت گرفته است. مجوز ۴ طبقه را به ۱۰ طبقه تغییر داده بودند.

کوچی افزود: نه شهرداری و نه دادستانی آبادان و نه وزارت راه و شهرسازی به تذکرات و مکاتبات نظام‌ مهندسی توجه نکرده بودند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تخلفات به قدری محرز بوده که افراد عادی هم با دیدن ساختمان متوجه آن می‌شدند. مکاتبات زیادی هم صورت گرفته اما انگار صرفا برای رفع تکلیف بوده‌اند و اراده جدی برای توقف کار وجود نداشته است.

فرماندار آبادان: خبر بیرون آوردن یک نفر زنده از زیر آوار متروپل کذب است
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۰:۵۶

فرماندار آبادان گفت: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان بامداد یکشنبه ۸ خردادماه اظهار کرد: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد جانباختگان این حادثه تاکنون به ۲۹ نفر رسیده است، افزود: مردم اخبار حادثه متروپل را از منابع رسمی دنبال کنند.

نظرات بینندگان