arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است/ زایمان مناسبتی ممنوع

رییس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور هشدار داد: حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است و طی ۲ سال اخیر و در شرایط کرونایی زایمان طبیعی به شدت کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایرنا :رییس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور هشدار داد: حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است و طی ۲ سال اخیر و در شرایط کرونایی زایمان طبیعی به شدت کاهش یافته است.

 دکتر سودابه کاظمی روز یکشنبه در همایش بین المللی زنان و زایمان در مرکز همایش‌های رازی افزود: ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه سزارین است بطوریکه در رده هفتم دنیا قرار دارد، عوارض این نوع زایمان نسبت به زایمان طبیعی بیشتر بوده و مشکلات زیادی را برای مادران ایجاد می کند.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل کشوری ترویج زایمان طبیعی از سال ۹۷، اظهارداشت: متاسفانه بعد از چهار سال از اجرای این طرح، فرزندآوری و زایمان طبیعی در کشور کاهش یافته و علت عمده آن ترس از درد زایمان طبیعی است که بسیاری از مادران ترجیح می دهند سزارین انجام دهند.

کاظمی تصریح گرد: در دوران کرونا نیز سزارین شیب رو به بالا داشته و متأسفانه جامعه پذیرای زایمان طبیعی نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: قرار بود بی دردی زایمان طبیعی در بیمارستان‌های کشور ترویج یابد که هیچ اقدامی در این زمینه نشد.

وی افزود: زایمان هراسی و گریز از فرزندآوری در کشور رو به افزایش است که مغایر با سیاست‌های جمعیتی بوده و با توجه به افزایش جامعه سالمندی در آینده با بحران های زیادی از لحاظ نیروی جوان مواجه می شویم .

زایمان مناسبتی ممنوع

کاظمی در ادامه با انتقاد از اینکه فضای رسانه ای بر ترویج زایمان مناسبتی در کشور دامن زده است، اظهار داشت: زایمان مناسبتی (سزارین )یک پدیده نوینی است و بیشتر مادران تمایل دارند فرزندشان را در تاریخ های ۳۱ شهریور یا اول فروردین هر سال به دنیا آورند در حالیکه از عوارض زایمان زودرس غافل بوده و این کار مشکلاتی را در آینده برای کودکان بوجود می آورد.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: اکنون زایمان مناسبتی به یک تیتر جذاب تبدیل شده در حالیکه پزشک هرگز نمی خواهد جان نوزاد را به تاریخ تولد با یک عدد رند به خطر بیندازد و مادران را نیز در این زمینه آگاه می کنند در حالیکه تقاضا در این زمینه زیاد است.

اتخاد تدابیر خاص برای افزایش باروری

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ادامه داد: با توجه به اینکه افزایش جمعیت کشور به سمت سالمندی هشداری جدی است باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فرزنداوری برای زوجین جذابیت داشته باشد.

کاظمی افزود: لازم است آموزش های بهداشت باروری، بهترین سن بارداری شدن و غیره برای دختران از دوران دبیرستان و دوره های مشاوره ای نیز برای زوجین در زمینه سن مناسب باروری و تولد فرزند سالم برگزار شود.

به گفته وی، زوجین نباید بارداری‌ها رو به تعویق بیاندازند و در این آسیب شناسی باید انجام شود.

همایش بین المللی متخصصان زنان و زایمان با محورهای حاملگی های پرخطر، ژنتیک و سرطان های زنان، اختلالات کف لگن و غیره پنج تا هشتم خرداد در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.



نظرات بینندگان