مشتریان، درآمد و سودآوری بیشتری میخواهید؟ پس به یک استراتژی بازاریابی عالی نیاز دارید. اما، استراتژی بدون وجود برنامه موفقیتی که به دنبالش هستید را رقم نمیزند. بنابراین، به یک برنامهی بازاریابی خوب هم احتیاج پیدا میکنید.
هر کاری که انجام میدهید و میخواهید به نتیجه برسد به برنامه ریزی نیاز دارد.
بعضی وقتها برنامهای نوشته شده بر روی کاغذ ندارید اما برنامهای در ذهن خود ایجاد میکنید. برنامهها خروجی برنامه ریزی هستند و کارهایی که باید برای دست یابی به هدفتان انجام دهید را مشخص میکنند.
عملکرد بازاریابی یکی از مهمترین نقشها را در شرکت ایفا میکند و یک بخش اساسی از موفقیت شما است. بدون بازاریابی کسب و کارتان یا مشتری نخواهد داشت و یا تعداد آنها کم خواهد بود. با مشتریان کم، نمیتوانید مقدار کافی از محصولات و سرویسهای خود را بفروشید. بدون فروش کافی، درآمد مناسب نخواهید داشت و بدون درآمد کافی، نمیتوانید سود ایجاد کنید.
بازاریابی روند پیوستهای را اجرا میکند که هر کسب و کاری باید از ابتدا آن را شروع کند. اگر بازاریابی یک روند باشد پس پلن بازاریابی ابزاری برای پیاده سازی آن روند است.
نوشتن یک پلن بازاریابی کار سادهای نیست. اما، اگر یک برنامه داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد اقداماتی که نیاز است برای جذب مخاطب انجام دهید را بدانید.
پلن بازاریابی چیست؟
برنامهی بازاریابی نمایی از فعالیتهای مرتبط برای رساندن پیامی دربارهی محصولات و خدمات به مشتریان است.
به عبارت دیگر، نقشهی راه کاملی است که استراتژی بازاریابی، روشها، فعالیتها، هزینهها و پروژههای یک بازهی زمانی مشخص را بیان میکند. سندی با جزئیات است که فعالیتهای بازاریابی ضروری که کسب و کارتان برای دست یابی به یک هدف یا اهداف بازاریابی نیاز دارد را تنظیم میکند. این برنامه شامل استراتژیهای مختلف تدوین شدهای برای دست یابی به رشد در کسب و کار و کسب سود است.
بنابراین، پلن بازاریابی فعالیتهای خاصی که میخواهید جهت علاقمند کردن مشتریان بالقوه و مشتریان نسبت به محصول یا سرویس به کار بگیرید و سپس کارهایی که باید برای متقاعد کردن مخاطبان جهت خرید از شما انجام دهید را مشخص میکند.
اهداف پلن بازاریابی کدامند؟
اهداف برنامه بازاریابی موارد زیر هستند:
الزام مداوم بودن و بروزرسانی پلن بازاریابی
با توجه به اینکه پلن بازاریابی بخش مهمی از فعالیتهای کسب و کارتان را مشخص میکند، هر کارآفرین باید مداوم آن را بروزرسانی کند. این برنامه برای یک بار نیازها را تعیین میکند تا به طور منظم تغییر داده شود. باید به خاطر داشته باشید که بازاریابی و برنامه ریزی چیزی نیست که فقط یک بار انجام داده شود.
مثلا، شما میتوانید از 10 ابزار بازاریابی در سال بعد استفاده کنید. اگر تاثیر به کارگیری این ابزارهای بازاریابی را اندازه گیری کنید، میتوانید مشاهده کنید که برخی از آنها به خوبی کار میکنند اما برخی از آنها نتایج دلخواه و هدف گذاری شدهی شما را رقم نزدند. شما هم باید تغییری در ابزارهای بازاریابی که منجر به نتایج دلخواه نشدند ایجاد کنید. ممکن است برخی از ابزارهای بازاریابی را با نسخهی جدیدی از پلن بازاریابی تغییر داده شوند.
مثال دیگر تغییر در استراتژی کسب و کار است که همواره باید در برنامه بازاریابی منظور شود. این همچنین منجر به تغییر در استراتژی بازاریابی و اهداف بازاریابی هم میشود.
برنامهی بازاریابی میتواند یک فایل ورد یا فایل اکسل باشد که شما میتوانید هر زمان که نیاز به تغییر داشت آن را ویرایش کنید. در واقع یک سند ثابت نیست و سندی پویا است که به صورت مداوم تغییر خواهد کرد. باید به یاد داشته باشید که پلن بازاریابی چیزی است که هیچ وقت به پایان نمیرسد پس نگهداری برنامه هم یک روند مداوم است.
چرا کسب و کارتان به پلن بازاریابی نیاز دارد؟
یکی از بزرگترین اشتباهات کارآفرینان این است که پلن بازاریابی خوبی توسعه نمیدهند.
با یک پلن بازاریابی خوب میتوانید:
پیاده سازی پلن بازاریابی چگونه است؟
پیاده سازی قدمی اساسی نه تنها برای پلن بازاریابی، بلکه برای هر برنامهای است. پلن بازاریابی شما زمانی تاثیرگذار خواهد بود که ظرفیت اجرای آن را داشته باشید.
آیا واقعا به پلن بازاریابی نیاز خواهید شد اگر قصد پیادهسازی آن را نداشته باشید؟
اگر میخواهید پلن بازاریابیتان باید هر مرحله که در برنامه است را اجرا کنید موثر واقع شود. اگر هر فعالیتی که از برنامهی بازاریابی به دست میآید را اجرا کنید خواهید دانست چه چیزهایی را باید در سال بعد حذف کنید یا باید چه فعالیتهای جدیدی را اضافه کنید.
برای اجرای پلن بازاریابی باید: