arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۹۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

خطیب‌زاده: متناسب با هر اقدامی در شورای حکام پاسخ می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران متناسب با هر اقدامی در شورای حکام پاسخ‌های خود را خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۱۶ خرداد ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست خاطرنشان کرد: پیشداوری نمی‌کنیم، ولی متناسب با اقدامی که بیفتد پاسخ‌های خود را خواهیم داد.

وی درباره ارسال پیش نویس قطعنامه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: نشست فصلی شورای حکام آژانس در حال برگزاری است و چند روز ادامه خواهد داشت. به صورت معمول دو موضوع پادمانی مربوط به ایران و گزارش اجرای برجام که به صورت فصلی ارائه می‌شود در دستورکار بوده است. البته موضوعات دیگری هم در دستورکار است.

خطیب‌زاده یادآور شد: ولی متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز جمهوری اسلامی ایران موضعی گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها انجام نشده، جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا حاکی از این است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش جهت گیری خاصی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گفته شده این گزارش دقیق نیست و صریح و روشن گفتیم که این گزارش به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده است، بی اعتناست و دقیق نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم. این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، سعی می‌کند یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های ما جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است که معلوم است رد پای رژیم جعلی صهیونیستی در آن وجود دارد.

* نه این گزارش را قبول داریم و نه اقدام سه کشور اروپایی و آمریکا را

به گزارش فارس، خطیب‌زاده بیان کرد: وزیر امور خارجه اعلام کرده که ما به هیچ وجه نه این گزارش را قبول داریم و نه اقدام این سه کشور اروپایی به همراه آمریکا که برخلاف دیپلماسی و آنچه در جریان است تلاش می‌کنند قطعنامه‌ای را ارائه کنند. ما نه تنها این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم بلکه تصور ما این است که هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات ما اثرات منفی خواهد داشت و بانیان این قطعنامه باید بدانند هر چقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است و از همه اعضای شورای حکام خواستیم مراقب نیات رژیم صهیونیستی و بانیان قطعنامه باشند و به این قطعنامه رای منفی بدهند تا پنجره‌ای که ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده در مسیر خودش باز بماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مخالفت روسیه و چین با این قطعنامه و ارزیابی از نشست شورای حکام گفت: البته رویه‌های آژانس و شورای حکام مشخص است که به چه سمتی خواهد رفت. ۳۵ عضو شورای حکام نظرات خود را اعلام خواهند کرد و ایران هم به عنوان ناظر صحبت و نظرات خود را اعلام خواهد کرد. موضوعات دیگری هم در دستورکار است.

* امیدواریم سه کشور و آمریکا از مسیر اشتباهی که آغاز کردند عقب نشینی کنند

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به آنچه گفته شده سه کشور اروپایی و آمریکا از مسیر اشتباهی که در این خصوص آغاز کردند عقب نشینی کنند و الا قطعا هم چین و هم روسیه و هم آنچه ایران گفته مبنی بر مخالفت است واگر موضوع به رای گیری گذاشته شود، رای منفی این دو کشور و احتمالا کشورهای دیگر به چه سمتی کل این موضوع را خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که اصل این ماجرا که مردود هم هست، اثرات وضعی بر همکاری‌های ایران با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی که بعد از بیانیه مشترک پنج مارس آغاز شده، خواهد داشت و همچنین بر روند مذاکرات وین که تاثیر و تاثر متقابلی از هم دارد، اثر خواهد گذاشت.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین تصریح کرد: ما پیشداوری نمی‌کنیم، ولی قطعا متناسب با اتفاقی که بیفتد پاسخ‌های خود را خواهیم داد.

* اجازه دهید منتظر نتیجه شورای حکام طی چند روز آینده باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره عواقب تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی نیز بیان کرد: ما در بعد فنی به عنوان یکی از اعضای اولیه امضا کننده ان.پی.تی تا به امروز سعی کردیم در چارچوب پادمان دسترسی‌های مناسب را بدهیم. همکاری‌هایی را فراتر از پادمان داشتیم و براساس فهم متقابل و براساس بیانیه‌های مشترکی که بین دو طرف امضا شده است. همچنین در حوزه گفت‌وگوها در وین مسیرهای متفاوتی را طی کردیم.

وی گفت: اجازه دهید منتظر نتیجه شورای حکام طی چند روز آینده باشیم. احتمالا سه شنبه یا چهارشنبه موضوع ایران بحث خواهد شد و بعد متناسب با آن پاسخ را خواهیم داد.

نظرات بینندگان