پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا:سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تحقیقات نشان میدهند ۸۲ درصد مراجعان به کلانتری یا درس نخواندهاند یا ترک تحصیل کرده اند، یا تحقیق دیگری که در یک دانشگاه علوم پزشکی انجام شده حاکی از آن است که۹۲ درصد محکومان یا درس نخواندهاند یا ترک تحصیل کرده اند گفت: عددها بسیار عجیب و تکلیف ما بسیار سنگین است.
علیرضا عبدی در گردهمایی معاونان سوادآموزی آموزش و پرورش استانهای کشور که در ساختمان شماره ۲ نهضت سوادآموزی در تهرانسر برگزار شد با اشاره به جریانهای موجود دنیا گفت: در مقاطع مختلف، جریانهای اجتماعی، اندیشهها، سیستم های مدیریتی، ساختار حکمرانی و ساختار اجرایی خود را به روز رسانی میکنند. جریانهای آموزشی نیز خارج از این موضوع نیستند و باتوجه به اقتضائات اجتماعی نظامات جدیدی برای کارهای خود میچینند تا بتوانند اهدافشان را محقق کنند.
وی افزود: به تبع آن شاید برای موضوعی در دهه ۶۰ و ۷۰ یک مدل و ۲۰ سال بعد مدل دیگری را ارائه دهیم. کار همان است، اما روند و نرم افزار اجرا تغییر میکند که یک زمان وابسته به رشد شناختی انسان ها و زمانی وابسته به اقتضائات اجتماعی است.
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تغییرات روز افزون جریان های نرم افزاری حوزههای مختلف حکمرانی به خصوص حکمرانی آموزشی به ویژه در۵۰ سال اخیر گفت: این تغییرات نرم افزاری ما را به جایی رسانده که زمانی همه مدیریتهای کشور حتی نظام آموزشی یک مدل بروکراتیک و از بالا به پایین بود اما یک تطورات نرم افزاری رخ داد و اکنون جریان غالب، جریانی است که با عنوان و ادبیات حلقه میانی از آن نام میبریم. حلقه میانی تعاریف مختلفی دارد اما از یک منظر، یک جریان مردمی است که بین حاکمیت و مردم قرار گرفته است.
عبدی ادامه داد: آموزش و دانایی مهم است. تحقیقات نشان می دهند که ۸۲ درصد مراجعان به کلانتری یا درس نخوانده اند یا ترک تحصیل کردهاند. یا تحقیق دیگری که در یک دانشگاه علوم پزشکی انجام شده حاکی از آن است که۹۲ درصد محکومان یا درس نخوانده اند یا ترک تحصیل کردهاند. عددها بسیار عجیب و تکلیف ما بسیار سنگین است.
وی ادامه داد: هرحرکتی که در نهضت سوادآموزی انجام می دهیم، در این راستاست که جریان تربیتی کشور را به صورت نهادی و زیرساختی ساختهایم. همین دو آمار کفایت می کند که مشخص کند کجا ایستادهایم. فهم بحث حلقههای میانی و استفاده از ظرفیت حلقه های میانی در نهضتی کردن جریان سوادآموزی بسیار حائز اهمیت است. کار بعدی ما این است که از جایی که ایستاده ایم ناامید نشویم و نسبت به تحقق آرمان هایمان شک نکنیم. ما که اینجا هستیم یک تکلیفی داریم. تکلیف نهضت، تمام نمیشود و هنوز بسیار کار داریم.