علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که یارانه اعطایی برای بنزین هواپیماهای مسافربری باید قطع شود.
این نماینده مجلس شرایط فعلی در صنعت هواپیمایی و یارانه اعطایی را غیرعادلانه می داند و می گوید: «این امر در مقایسه با قیمت سوخت برای دهک هایی که نمیتوانند با ناوگان هوایی سفر کنند و با خودروی شخصی مسافرت میکنند ناعادلانه و غیراقتصادی ست.»
متن این گفتگوی کوتاه در زیر می آید:
س/برخی کارشناسان معتقدندباتوجه به قطع ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی،یارانه بنزین هواپیما هم باید قطع بشود، چراکه اکنون عمدتا خرج قشر مرفه میشود؛ نظرتان در این باره چیست؟ از طرفی هم کارشناسان میگویند دولت میتواند باحذف این یارانه،درآمدش راخرج تقویت حمل ونقل عمومی کند.
توجه داشته باشیم در حالیکه اصلاح قیمت حاملهای انرژی، واقعیسازی و حرکت بسوی بهینه سازی مصرف سوخت، شرایط توزیع عادلانه یارانه انرژی را مهیامیسازد اماملاحظات آمیختگیِ معیشت مردم با سوخت یارانهای،موجب تعویق اصلاح قیمت حاملهای انرژی شد. سالانه با حمل و نقل هواییِ حدود3-4 درصدیِ دهک های بالا، تُجار و افراد کثیرالسفر از طریق ناوگان هوایی، حدود ۲۰ هزارمیلیاردتومان یارانه سوخت جهت درصدپایینی از افراد جامعه برای سفرکاری یا گردشگری مصرف میشود.
درست است که تولید روزانه ۱۴میلیون لیتر سوخت هواپیما درکشور میّسر است اما باتوجه به شرایط اقتصادی کشورمان، اصلاح قیمت سوخت هواپیما و هزینه کردِ آن جهت ارتقاء بهرهوری و بهینه سازی مصرف سوخت، توسعه ناوگان کم مصرف،توسعه و بهسازی شبکه ریلی و مواصلات زمینی کشور، تسهیل کشاورزی مدرنیزه، کار آفرینی، توسعه زیرساختها و صنعت گردشگری، رویکرد اقتصادیِ عمومی تری دارد.
س/ باتوجه به اینکه هر لیتر بنزین به قیمت 6هزار ریال به هواپیماهای داخلی داده میشود، آن هم در حالیکه قیمت fob خلیج فارس بیش از 15 هزار تومان است، رانت ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای برخی افراد و سرمایهداران و شرکت های هواپیمایی در داخل کشور بوجود آورده؛ نظرتان در این باره چیست؟
معتقدم یارانه هواپیماهای پرواز خارجی از منظر عدالت اجتماعی نیاز به واکاوی دارد، نباید از حق دهک های محروم، برای این موضوع مصرف شود. روزانه حدود ۴ الی ۴.۵میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می شود، هر لیتر بنزین به قیمت 6 هزار ریال برای هواپیماهای داخلی بسیار ارزانتر از قیمت واقعی ست، این امر در مقایسه با قیمت سوخت برای دهک هایی که نمیتوانند با ناوگان هوایی سفر کنند و با خودروی شخصی مسافرت میکنند ناعادلانه و غیراقتصادی ست.
در راستای این سوال شما، باید توجه به این نکته هم داشته باشیم که ایرلاین ها بخشی از سوختِ برگشت را از ایران با خود حمل می کنند، در نتیجه مسافران از مبادیِ برخی فرودگاهها از یارانه قابل توجهی برای سفرخود به مقصد ایران بهرهمند میشوند لذا مجددا در این فرایند، متموّلین از یارانه بیشتری برخوردار می شوند و شرکتهای هواپیمایی هم مرتبا لزوم گرانتر شدن بلیت را مطرح میکنند.
باید با نظارت متخصصان و متولیان مربوطه فرایندی ارائه گردد که هزینه سوخت متناسب با شاخص هایی همچون مقصد، پروازهای داخلی-خارجی، نوع هواپیما و سایر مولفه های مربوطه، به نرخ fob خلیج فارس دریافت شود تا منابع ملی کشور و مزیت نسبی در گردشگری داخلی اتلاف نگردد.