arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۱ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱

بخشی از عرصه مسجد وکیل شیراز فرو ریخت

بخشی از عرصه و زمین مسجد وکیل شیراز دچار فروریزی شده است. شواهد قابل مشاهده گویای این است دسترسی به بخشی از مسجد محدود شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرآنلاین: بخشی از عرصه و زمین مسجد وکیل شیراز دچار فروریزی شده است. شواهد قابل مشاهده گویای این است دسترسی به بخشی از مسجد محدود شده است.

مسجد وکیل شیراز، همچنان خبرساز است. پس از آنکه اطلاعیه جالبی درباره رعایت حجاب و عدم عکاسی در صحن معروف و رنگین مسجد وکیل شیراز در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد، باز هم اتفاقات تازه این بنای تاریخی خبرساز شده است.

آنطور که شواهد پیداست در هفته جاری، بخشی از عرصه مسجد وکیل شیراز دچار فروریزی شده است. آنطور که خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از نزدیک مشاهده کرده، دسترسی مردم و بازدیدکنندگان به راهرو شرقی بنا که مابین شبستان شرقی و گذری است که به بازار وکیل جنوبی می‌رسد، محدود شده و اجازه بازدید مردم از آن بخش و استفاده از دستشویی‌های پشت مسجد داده نمی‌شود.

در ورودی مسجد وکیل و کنار باجه فروش بلیت هم اطلاعیه ای از سوی هیات امنای مسجد وکیل شیراز نصب شده که در آن به بازدیدکنندگان گفته شده است امکان استفاده از دستشویی و رفتن به بخش پشت شبستان وجود ندارد چون بخشی از زمین آن بخش فروریخته است.

همچنین عصر روز سه شنبه ۱۷ خردادماه هم کارگران مشغول حفاری و تخلیه نخاله‌های ساختمانی از بخش شرقی مسجد بودند و در مقابل در ورودی اصلی مسجد هم فرغون‌هایی که حاوی خشت و آجرهای قدیمی و خاک نمناک است، به چشم می‌خورد.

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی بسیار زیبا و تاریخی است که به دستور کریم‌خان زند در قلب تجاری و مذهبی شیراز که آن روزگار پایتخت ایران بود، ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگرها واقع شده‌ و از لحاظ معماری نیز طراحی این مجموعه، دو ایوانی است و همچنین دو شبستان بخش ضلع جنوبی و شرقی دارد.

اخیرا هم اطلاعیه‌ای در ورودی این مسجد نصب شده که طبق آن، ورود با انواع پوشش تنگ و چسبان، انجام هرگونه حرکات نمایشی، استعمال دخانیات، پخش موسیقی و استفاده از هرگونه دوربین عکاسی و فیلمبرداری، سه پایه و تجهیزات حرفه‌ای عکاسی و فیلمبرداری در مسجد زیبای شیراز ممنوع اعلام شد.

شکم دادن دیوارهای شرقی مسجد سلطانی

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد دیوارهای بلندی که حائل بین فضای مسجد و گذر مجاور بازار وکیل جنوبی است، در برخی بخش‌ها بر اثر نم، تغییر رنگ داده و به شکل آشکاری در بعضی قسمت‌ها هم شکم داده است.

همچنین بندکشی‌های معمول آجرهای این دیوار در بعضی قسمتها فروریخته و نسبت به گذشته، وضعیت مناسبی ندارد. در ابتدای این معبر است که اطلاعیه دیگری با امضای هیات امنای مسجد وکیل شیراز نصب شده و دسترسی مردم به بخش شرقی از طرف بازار وکیل، محدود شده است.

این اطلاعیه می‌گوید: به اطلاع می رساند به علت ریزش و فروکش طبقه زیرین سرویس بهداشتی مسجد و احتمال خطر جدی تلفات جانی و خسارات، طبق تایید کارشناس اداره میراث فرهنگی از این تاریخ تا اطلاع بعدی ارائه هرگونه خدمات امکان پذیر نیست. هیات امنای مسجد وکیل.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که گودال بزرگی درست در پشت دیوارهای مسجد ایجاد شده است و به نظر می‌رسد سازه دچار ناپایداری محسوسی شده است. برخی از فعالان میراث فرهنگی معتقدند علاوه بر اینکه اداره اوقاف و امور خیریه شیراز به عنوان متولی مسجد وکیل، در نگهداری از این سازه تاریخی و زیبا کوتاهی کرده، پوشاندن سقف این بخش از مسجد با چترهای رنگی هم با شان و جایگاه میراثی و مذهبی این بنا، قرابت ندارد.

نظرات بینندگان