arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

کتاب؛ مهجورترین رسانه کشور ما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمید نورشمسی از کارشناسان حوزه کتاب به بهانه پرونده‌ای که با موضوع کتاب در بیست‌وششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است نوشت:

«کتاب مهجورترین رسانه کشور ما در حال حاضر است». شاید این جمله ادعای بزرگی به نظر بیاید اما تمامی رویدادهای عرصه کتاب در کشور ما مؤید آن است. بگذارید به دور از هر نوع تئوری‌گویی با هم نکته‌ای را مرور کنیم. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بیست‌وپنجمین دوره از برگزاری خود را پشت سر گذاشت، به ادعای مسؤولان برپایی آن پنج و نیم میلیون نفر بازدیدکننده داشته است.
بیایید تصور کنیم که هر یک از این افراد سه نسخه کتاب از نمایشگاه خریداری می‌کردند. این به معنی خرید و تزریق بیش از 17 میلیون عنوان کتاب در جامعه برای مطالعه شدن بود. این 17 میلیون با شمارگان تقریبی 2000 نسخه برای چاپ کتاب در کشور ما چیزی در حدود 8500 نسخه کتاب می‌شود که کمی بیش از 10 درصد از آثار منتشر شده در کشور به شمار می‌رود.... اما این اتفاق نمی‌افتد!
شمارگان رسانه‌های مکتوب در کشور ما چقدر است؟ به تعدد عناوین رنگارنگ آنها در یک کیوسک و شمارگان حداقل چندین هزار نسخه‌ای آنها توجه کنید و به این فکر کنید که در تمامی آنها صفحه‌ای فرهنگی وجود دارد که در آن نیز حداقل یک خبر در باره کتاب به چشم می‌خورد اما باز هم در کشور ما اتفاقی در حوزه کتاب‌خوانی رخ نمی‌دهد!
کتاب به عنوان یک رسانه در میان سایر رسانه‌ها مهجور است. این یعنی نه مشمول اهمیت در رسانه‌ها است و نه مشمول جذابیت برای مخاطبان رسانه‌های گروهی؛ نه سردبیران رسانه‌ها به خود جرأت می‌دهند موضوعی در این زمینه را به تیتر صفحات اصلی خود بکشانند (الا اینکه انتقاد یا اعتراضی سیاسی و اقتصادی در بطن آن نهفته باشد) و نه مخاطب یک رسانه گروهی به اعتنای معرفی یک کتاب حاضر به مراجعه به آن رسانه می‌شود. در پرونده کتاب بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات این مطالب را می‌خوانید:
- گفت‌وگوی حمید نورشمسی با محمدرضا جوادی یگانه، جامعه‌شناس، در مورد استفاده «رسانه خاموش» از سایر رسانه‌ها- از روزنامه‌ها تا پیامک؛ همه رسانه‌ها در کتابخوانی نقش دارند
- ماشین در جاده مانده، یادداشتی از جعفر فریدزاده تهیه کننده کتاب چهار
- پرداخت ضعیف رسانه‌‌ها به موضوع کتاب در گفت‌وگوی مریم عرفانیان با محسن حکیم معانی، سردبیر برنامه «کتاب شب»: صرفاً رسانه ملی مقصر نیست
- چند تجربه ماندگاربرای بومی کردن مطالعه یادداشت شفاهی از پروفسور یحیی کمالی‌پور
- گفت‌وگوی سمیرا شاهقلی با دکتر امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره: حق کتاب را در رسانه‌ها ادا نکرده‌ایم
بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت در 84 صفحه، رنگی و با قیمت 3 هزار تومان منتشر شده است
نظرات بینندگان