arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

رییس سازمان محیط زیست: سال ۸۹ یا ۹۰ گرد و غبار برای همسایگان موضوعیت نداشت

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه هیچ سندی را از دادگاه پرونده مهشاد و ریحانه دریغ نمی‌کنیم، با اشاره به موضوع گرد وغبار گفت: این پدیده برای همسایگان موضوعیت نداشت اما در حال حاضر تلاش‌هایی برای مدیریت گرد و غبار به‌صورت منطقه‌ای در حال انجام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه هیچ سندی را از دادگاه پرونده مهشاد و ریحانه دریغ نمی‌کنیم، با اشاره به موضوع گرد وغبار گفت: این پدیده برای همسایگان موضوعیت نداشت اما در حال حاضر تلاش‌هایی برای مدیریت گرد و غبار به‌صورت منطقه‌ای در حال انجام است.

علی سلاجقه روز گذشته همزمان با هفته محیط زیست در نشست با خبرنگاران در باغ نگارستان ضمن گرامیداشت مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی – خبرنگاران فقید ایسنا و ایرنا - و تبریک تولد امام رضا(ع) اظهار کرد:خبرنگاران نیمه  دوم سازمان حفاظت محیط زیست هستند که بایستی قدر و منزلت این عزیزان حفظ شود.وقتی بحث خبر مطرح می‌شود چه اخبار میمون و شادی‌آور و چه اخبار نامیمون همیشه خبرنگاران در میدان بوده‌اند و اطلاع رسانی و نقد تحلیل کرده‌اند.

وی افزود: در محیط زیست سرتاسر بحث عشق و علاقه وحس مسئولیت وجود دارد. بحث مادیات نیز در هر زمینه‌ای مهم است اما در حوزه محیط زیست همیشه بحث عشق و علاقه مطرح بوده است. با توجه به اینکه به سالگرد فوت مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی نزدیک هستیم، آرزوی صبوری برای خانواده‌های این‌ دو بزرگوار داریم.

هیچ سندی را از دادگاه برای پرونده خبرنگاران فوت شده دریغ نمی‌کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این درخواست و سوال که برای شفاف‌سازی روند پرونده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی چرا مدارک و اسناد مربوط به سفر به قوه قضاییه ارائه داده نمی‌شود تا بعد از گذشت یک سال تکلیف پرونده مشخص شود، اظهار کرد: تکلیف اصلی خود می‌دانستم که در کنار خانواده این بزرگواران باشم و خدمتشان رفتم. یک سری مسایل مربوط به محل دفن این دو بزرگوار بود که از سوی شهرداری پیگیری شد. شهرداری در آن مجموعه قوانین خود را دارد.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که مدارک به درخواست دادگاه ارائه می‌شود و هر سندی که دادگاه بخواهد ما دریغ نخواهیم کرد و در این زمینه تلاش خواهیم کرد چرا که این خبرنگاران سرمایه‌های محیط زیست و سازمان بودند و هرگونه اسنادی که لازم باشد دریغ نمی‌کنیم و تمام عملیات در دادگاه انجام می‌شود.

از پرونده محیط بان کرمانشاهی چه خبر؟

سلاجقه درباره فرایند پرونده محیط‌ بان کرمانشاهی که در نزاع با شکارچیان محکوم به قتل و حکم آن در دادگاه قصاص تعیین شد، توضیح داد: در واقع از همان روز اولی که این بحث مطرح شد به عنوان حامی محیط‌ بان موضوع را پیگیری کردیم. با پیگیری‌هایی که انجام شد، حکم اعدام در قوه قضاییه شکسته شد. در عین حال با رایزنی‌هایی که با خانواده مرحوم صورت گرفت و و با توجه به اینکه این خانواده انسان‌های شریفی هستند امیدواریم که شرایط مناسب باشد و در روزهای آینده و هفته‌های آینده خبرهای خوبی درباره این موضوع شنیده شود.

گرد و غبار برای کشورهای همسایه موضوعیتی نداشت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به این که در سال‌های گذشته گرد و غبار برای برخی کشورهای همسایه موضوعیتی نداشت، اظهار کرد: سال ۸۹ یا ۹۰ در خدمت وزرای چهار کشور همسایه بودیم و حساسیتی در زمینه گرد و غبار نبود. بحث گرد و غبار برای سه کشوری که در جلسات شرکت می‌کردند در اولویت نبود اما در نشستی که در کنیا برگزار شد، شاهد حساسیت وزیر محیط زیست عراق با رویکرد جدی نسبت به مساله گرد و غبار بودیم.  در نشستی که اخیرا داشتیم نیز رویکرد مناسبی داشتند.

سلاجقه اضافه کرد: در این مقابله با گرد و غبار دستگاه‌های مسئول بین‌المللی مکلف هستند کار خودشان را انجام دهند. رییس جمهوری نیز در شورای عالی محیط زیست تاکید کردند که کنسرسیوم منطقه‌ای شکل بگیرد تا این معضل حل شود.

وی ادامه داد: ما به مراودات دو جانبه تاکید داریم. نشست‌های دوجانبه را تقویت می‌کنیم تا همگرایی برای حل مشکلات ایجاد شود و به نتایج خوبی برسیم. در منشاهایی از گرد و غبار که در دو کشور ایران و عراق وجود دارد، اقداماتی مانند مالچ پاشی و احداث بادشکن‌ انجام خواهیم داد.

سلاجقه درباره گرد و غبارهای داخلی و کنترل آن‌ها نیز در پاسخ به ایسنا اظهار کرد: تمام دستگاه‌ها در رابطه با گرد و غبارهای داخلی طبق قانون باید به وظایف خود عمل کنند. در این جهت ستاد ملی سیاستگذاری گرد و غبار که محیط زیست متولی آن است، هر هفته تشکیل می‌شود و دستگاه‌های ذیربط  همه در آن مشارکت می‌کنند و خیلی عملیاتی پیش می‌رویم.

وی اضافه کرد: در داخل کشور برنامه ۱۰ ساله تمام استان‌ها برای مقابله با گرد و غبار مشخص  و وزارت جهاد کشاورزی پای کار است. وزارت راه و شهر سازی و تمام دستگاه‌هایی که در این امر مسئول هستند وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه  در حال حاضر روی کانون‌های اصلی گرد و غبار داخلی کار می‌شود، تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که به همان نسبت که درباره کانون‌های اصلی گرد و غبار کار می‌شود، با توجه به بیابان‌زایی و تغییرات اقلیمی کانون‌ها افزایش می‌یابد  که در این قسمت باید یک سازگاری هم باید اتفاق افتد چرا که کم کم نقاط بسیاری را دربرمی‌گیرد هیچ کشوری ظرفیت و توانایی این را ندارد که بتواند حتی ۵۰ درصد از مشکل گرد و غبار را کاهش دهد ولی ما در داخل کشور در این پنج سال با هزینه ۲۷۰۰ میلیارد تومانی به طور جدی در این زمینه کار کردیم.

وی افزود: در زمینه مدیریت کانون‌های گرد و غبار خوزستان نیز اتفاقات بسیاری خوبی افتاد و مردم به وضوح شاهد تغییرات جوی مثبت بودند.این مورد به طور جدی در دستور کار قرار دارد و با تخصیص اعتبارات در بازه زمانی ۱۰ ساله اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

تیم کارشناسی و پزشکی خارجی در کنار توله یوزها بودند

معاون رئیس‌جمهوری درباره وضعیت توله سوم «ایران» در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفت: وقتی قرار است در اسارت اتفاقی صورت بگیرد، یعنی کار آزمایشگاهی و مطالعاتی است. از دید علمی وقتی «ایران» از دست قاچاقچیان زنده گرفته و به یک مادر تبدیل شد، یک کار خوب برای کارشناسان محیط زیست بود.

سلاجقه اضافه کرد: وقتی از ظرفیت‌های کارشناسی داخلی در فرایند بارداری ایران استفاده شد، دامپزشک مقیم حضور داشت و تکنسین‌های ماهری وجود دارند و دایه توله‌ها افراد متخصصی هستند یعنی چرخه تکمیل است.

وی ادامه داد: قبل از زایمان «ایران» از کارشناسان خارجی به‌صورت آنلاین کمک گرفته شد سپس نیاز این بود که کارشناسی از خارج کشور آورده شود. این فرایند زمان‌بر است اما وقتی کارشناس هم آمد تیم دامپزشکی و کارشناسی داخلی، در کنار او بودند. کارگاهی برگزار شد و دامپزشک آفریقایی در محل نگهداری یوز سوم همچنین مجموعه توران حضور یافت بنابراین از جنبه کار کارشناسی فرایند مناسبی طی شد و دستاورد خوبی داشت.امیدواریم که بتوانیم از این اتفاق جدیدی که افتاده و تجربه جدید تولد یوز در اسارت بهترین بهره را ببریم.

بررسی احداث سد مارون و در دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ارزیابی‌های صورت گرفته درخصوص احداث  سد مارون گفت: دفتر ارزیابی سازمان در حال بررسی موضوع است. در استان‌هایی که به عنوان منشا کارون محسوب می‌شوند گره‌های آبی زیادی وجود دارد و استخوان لای زخم‌های زیادی در بحث محیط زیست کشور داریم که آگاهانه یا ناآگاهانه درگیر مسایل سیاسی یا سایر عوامل  هستند که موجب شده مشکل ایجاد شود. این مشکلات باید به‌سرعت حل شود و رئیس‌جمهوری نیز در اولین نشست شورای عالی محیط زیست از سازمان حفاظت محیط زیست قاطعانه درخواست کرد که ذهنیت‌های دوگانه مردم سامان یابد.

وی ادامه داد: استان‌هایی همچون  چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه هستند. در استان چهارمحال فضای آب آشفته است و در بهره‌برداری از آب مسایل متعددی وجود داشته که از قبل انقلاب تاکنون به وجود آمده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در استان کهگیلویه و بویر احمد هیچ نوع سازه‌ای نداریم که استحصال آب انجام شود و هیچ گونه سدی ساخته نشده است. از طرفی در پایین دست استان خوزستان و حوزه کرخه را داریم و تالاب شادگان که ۴ میلیارد متر مکعب را در شرایط سیلابی سال ۹۸ مدیریت کرد. در طول این مسیر ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود تا به شادگان برسد که بخشی از حق‌آبه تالاب است. در این مسیر آب شرب ۱۲۷ هزار نفر باید تامین شود.

وی در ادامه اظهارکرد: روش‌های متعددی مطرح شده و سعی می‌کنیم روش‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار بگیرد و دنبال روش‌های سخت افزاری نرویم و در عین حال هم هیچ مشکلی برای تالاب شادگان پیش نیاید.

سلاجقه ادامه داد: در کمیته ارزیابی تاکید کردیم که دستگاه‌های مسئول آب شرب، حق‌آبه صنعت و کشاورزی و محیط زیست  را مورد توجه قرار دهند که این موضوع در حال پیگیری کارشناسی است تا به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وجود کم آبی چه در زمینه شرب و کشاورزی آیا کارگروه خاصی تشکیل می‌شود یا خیر؟گفت: اتفاقاتی که در محیط زیست می‌افتد مربوط به یک روز و دو روز نیست و طی چند سال رخ می‌دهدد اما بر اساس قانون جرم و بقای انرژی این آب از بین نمی‌رود بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود و به نقاط دیگر زمین منتقل می‌شود و چه بسا که قسمت‌های دیگر زمین در حال حاضر بارندگی‌های خوبی دارند و از این انرژی استفاده می‌کنند.

سلاجقه تاکید کرد: باید تلاش کنیم که ضربه‌پذیر نشویم.ما با منابع آبی به خوبی برخورد نکردیم. مصرف خانگی آب چگونه است؟در کشاورزی و صنعت چگونه برخورد می‌کنیم؟خوشبختانه در این زمینه ما تکلیف خود را به خوبی انجام می‌دهیم و از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم که بر اساس نیازها اولویت بندی کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که برنامه برای آلودگی خلیج فارس و انتقال آب دریای خزر و عمان به استان مرکزی چیست؟اظهار کرد: متاسفانه دریاهای ما بسیار ناشناخته هستند و سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های دیگر بیشتر از آن که محافظ دریاها باشند، مخرب آن‌ها بوده‌اند و از آب‌ها صیانت نکردیم.همانطور که خشکی را محل زندگی خود می‌دانیم و از آن محافظت می‌کنیم دریا را محیط زندگی خود ندانستیم.

وی اضافه کرد: امسال که سال دانش‌بنیان است باید زیستگاه‌های دریایی و ظرفیت‌های کشور را بشناسیم و در مصرف و انتقال آب اولویت بندی کنیم همچنین حق‌آبه‌های محیط زیستی و مسیر انتقال آب به مقصد رعایت شود.

ارایه بسته پرداخت حق آبه‌ها؛ به‌زودی

وی ادامه داد:بحث حق‌آبه‌ها همیشه مطرح بوده است و در این زمینه تلاش می‌کنیم.آب در تمام زمینه‌های اقتصادی و رفاهی و... جامعه تاثیر دارد.وقتی آب وجود دارد نزاع ها و دعواها در جامعه کاهش می‌یابد و چرخه اقتصادی به خوبی برقرار می‌شود.

سلاجقه تصریح کرد: رییس جمهوری نیز از وزارت نیرو درخواست کرده است که برای ارائه آب و حق آبه‌های محیط زیستی یک بسته مناسب و کامل در زمینه کشاورزی و خانگی و صنعت ارائه دهد که به زودی این بسته ارائه خواهد شد علاوه بر آن که بر میزان آب مصرفی و تولیدی نظارت خواهیم کرد و بر موضوع حق‌آبه‌ها نیز تاکید خواهیم داشت.

راه‌اندازی شورای حقوقی محیط زیست در دستور کار

در ادامه این نشست رضا انجم شعاع - معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌ زیست -  به اقدامات سازمان حفاظت محیط‌ زیست در راستای حفاظت از محیط بانان اشاره کرد و گفت: محیط‌ بانان حافظان مناطق چهارگانه در کشور هستند که در شرایط سخت و با حداقل امکانات فعالیت می‌کنند. سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم در تلاش است تا امکانات و تجهیزات روز دنیا را برای محیط‌بانان فراهم و محیط‌ بانی‌ها را تجهیز کند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای محیط‌ بانان انجام داده این است که ضابط قضایی شناخته شده‌اند تا بتوانند مانند ضابطان دیگر که اختیارات گسترده‌تری دارند، وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.

انجم شجاع تاکید کرد: در مجموع رویکرد ما در سازمان حفاظت محیط‌ زیست، پیشگیری از وقوع جرم است. از این رو راه اندازی شورای حقوق محیط زیست را در دستور کار داریم. در واقع جنس فعالیت‌ها در سازمان محیط‌زیست به گونه‌ای است که باید از لحاظ حقوقی یکی از قوی‌ترین سازمان‌ها باشد.

صنایع آلودگی‌های بسیاری را وارد خلیج فارس می‌کنند

مجتبی ذوالجودی - سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست - در ادامه این نشست با بیان اینکه مبحث دریا و حیات در دریا از نکات ریزی برخوردار است و ما به دلیل تعامل دریا و خشکی شاهد پدیده‌های جوی هستیم، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم توسعه صنایع در سواحل جنوبی است و طبق دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست این پهنه بندی در برنامه کاری به صورت جدی قرار دارد و باید مطالعاتی انجام شود که صنایع به صورت درست فعالیت کنند تا آلودگی‌ها و مسائلی که برای دریاها به همراه دارد به حداقل برسد چرا که صنایعی همچون پتروشیمی،پالایشگاه ها، خطوط انتقال نفت و کارخانه‌ها آلودگی‌های بسیاری را وارد خلیج فارس می‌کنند.

سازمان محیط زیست هیچ شکایتی از اصحاب رسانه ندارد

نورالله مرادی - سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست – نیز با بیان اینکه اصحاب رسانه نیمه دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست هستند،اظهار کرد:رسانه‌ها امین مردم هستند تا اخبار را انتشار دهند و آگاهی بخشی کنند.در این میان خبرنگاران می‌توانند به میدان بیایند و فعالیت کنند و سازمان حفاظت محیط زیست نیزدر دولت جدید از اصحاب رسانه هیچ شکایتی نخواهد داشت تا فعالیت آزادانه خود را داشته باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با یاری اصحاب رسانه بستر مناسبی برای حفاظت از محیط زیست فراهم شود چراکه حفاظت محیط زیست که یک امر بین نسلی است و همه بایستی بکوشیم که با نگاه پایدار به محیط زیست همه منابع طبیعی را صحیح و سالم در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

نظرات بینندگان