arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

سرنوشت متفاوت تباني‌كنندگان از يوونتوس تورين تا گيتي‌پسند اصفهان!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فدراسيون فوتبال ايران پس از تباني تيم فوتسال گيتي پسند، اين تيم را به عنوان نماينده ايران در آسيا معرفي مي كند و اين تيم فردا(پنج شنبه) عازم كويت مي شود؛ اين در حالي است كه در سراسر جهان پس از وقوع چنين اتفاق‌هايي، اشد مجازات براي خاطيان در نظر گرفته مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كميته‌ استيناف روز شنبه هفته‌ جاري و پس از گذشت 106 روز از راي كميته‌ انضباطي، راي خود را اعلام كرد و با رد باور و نظر كميته‌ انضباطي، قهرماني گيتي‌پسند را حاصل تباني با پرسپوليس دانست تا جام به شهيد منصوري قرچك برسد.

در اين ميان همه منتظر مشخص شدن تكليف نماينده ايران در جام باشگاه‌هاي آسيا بودند كه فدراسيون فوتبال با بيانيه‌اي كه منتشر كرد دو راه را براي فوتسال ايران پيشنهاد كرد. اولي حذف نماينده ايران از اين مسابقات بود كه در اين صورت ما مشمول جريمه AFC مي‌شديم و در اين خصوص بايد پاسخگو بوديم،‌ اما راه دوم اعزام گيتي‌پسند به اين مسابقات بود كه به نظر مي‌رسيد همين روش انتخاب شود. گيتي‌پسندي‌ها نيز كه به كل تباني را رد مي‌كردند راه حل قانوني فدراسيون را در پيش گرفتند تا آماده اعزام به مسابقات شوند.

از طرفي باشگاه منصوري كه با اعلام استيناف قهرمان ليگ است، نسبت به حضور گيتي‌پسند در آسيا معترض است و مي‌گويد از ابتدا هم هدفش رفتن به جام باشگاه‌هاي آسيا بوده نه قهرماني در ليگ.

به هر حال گيتي‌پسند از يك ماه پيش براي رفتن به كويت تدارك ديده و با توجه به اين كه حضورش در اين مسابقات هم منع قانوني ندارد، آماده است تا صبح فردا (پنجشنبه) اصفهان را به مقصد كويت ترك كند.

شايد پيش از اين كمتر كسي باور مي‌كرد، تيمي كه با تباني قهرمان شده (بر اساس گفته‌ كميته‌ استيناف) سهميه حضور در جام باشگاه‌هاي آسيا را داشته باشد و با بي‌توجهي به اخلاق پهلواني، تنها روي قهرماني‌اي كه با تقلب كسب كرده، تاكيد داشته باشد.

هر چند مراجع قانوني مرتبط با ورزش از جمله كميته‌ انضباطي AFC و فيفا به مساله تباني در هر كشوري ورود نمي‌كنند، اما طبق گفته كارشناسان «چنانچه باشگاه متضرر از تباني، مدرك را به مراجع قانوني ارسال كنند، آنها مي‌توانند به مساله تباني ورود كنند و مورد بررسي قرار دهند.»

بد نيست بدانيد اين اتفاق در حال رخ دادن است و باشگاه منصوري قرچك با جمع‌آوري مدارك و تنظيم شكايت نامه‌اي آن را به AFC ارسال خواهد كرد و آن زمان است كه اين پرونده‌ جنبه‌بين‌المللي پيدا مي‌كند. با اين حساب در صورت تائيد تباني توسط AFC ، گيتي‌پسند نماينده قانوني ايران نخواهد بود و حتي شايد اگر قهرماني آسيا را هم به دست آورد، آن را پس بگيرد.

چنين خطري فوتسال ايران را تهديد مي‌كند و در روزهاي اخير حتي بحث‌هايي مبني بر تعليق فوتسال ايران هم مطرح بوده است. اما عباس ترابيان مي‌گويد هيچ خطري فوتسال ايران را تهديد نمي‌كند، چون AFC و فيفا ديگر به نامه و شكايت‌هاي باشگاه‌هاي ايراني ترتيب اثر نمي‌دهد!

با تمام اين احتمالات گيتي‌پسند در جام باشگاه‌هاي آسيا حاضر مي‌شود و شايد بحث مهم ديگري كه اين حضور را تحت الشعاع قرار مي‌دهد، اخلاق و منش پهلواني باشد. به هر حال گيتي‌پسند اگر به اين مسابقات برود، از ديد تيم‌هاي شركت كننده تماشاگران و حتي كنفدراسيون فوتبال آسيا، با تباني به اين ميدان مهم پا گذاشته است.

ابعاد چنين نگرشي ممكن است بعدها وسيع‌تر شود و حضور تيمي كه به گفته كميته استيناف با تقلب قهرمان شده، در يك تورنمنت مي‌تواند تبديل به يكي از سوژه‌هاي داغ رسانه‌ها باشد.

شايد مهم‌ترين ادله گيتي‌پسند از حضور در اين مسابقات دفاع از اعتبار فوتسال ايران باشد، اما اين كار شايد منجر به آبروريزي شود. چيزي كه بازيكنان بزرگي مثل وحيد شمسايي و مصطفي نظري متوجه شدند و حاضر نشدند با اين تيم به كويت بروند.

اگر به ياد بياوريم كه چگونه مسوولان قضايي ايتاليا در آستانه جام جهاني 2006 رسوايي در فوتبالشان را برملا كردند و يوونتوس بزرگ و پرافتخار را به سري B فرستادند و صداي كسي هم در نيامد و اين برخورد جدي را در كنار تسامح عجيب مسوولان فدراسيون فوتبال ايران قرار دهيم، آن وقت متوجه مي‌شويم كه چرا فوتبال ما سال‌هاست در جا مي‌زند و به اعتراف رييس فدراسيون فوتبال در ميان كشورهاي درجه دو آسيا حضور دارد. البته محروميت يوونتوس تنها برخورد مقامات ايتاليا با چنين فسادهايي نبود و عاملان تباني به چند سال حبس محكوم شدند و براي ساير عوامل نيز مجازات‌هاي شديدي در نظر گرفته شد.

با مقايسه اتفاقات رخ داده پس از تباني در ايتاليا و همچنين در ليگ فوتبال كشورهايي مثل كرواسي، چين و تركيه به اين جمع‌بندي مي‌رسيم كه برخورد فدراسيون فوتبال ايران با عاملان تباني بيشتر به تشويق شبيه بود تا مجازات!

نظرات بینندگان