arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۲ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

با ارتودنسی دندان و هزینه آن آشنا شوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همان طور که می دانید یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن نامرتبی دندان، کجی دندان ها و از بین بردن فاصله بین دندانی؛ ارتودنسی دندان است. انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی است که هر کدام از این انواع ارتودنسی نیز خود دسته بندی مختص به خود را دارند.

متخصص ارتودنسی با معاینه وضعیت دهان و دندان شما می تواند تشخیص دهد که آیا شما گزینه مناسبی برای ارتودنسی هستید یا خیر. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا اطلاعاتی کاملی درباره این پروسه دندانپزشکی خدمت شما ارائه دهیم.

با ارتودنسی دندان و هزینه آن آشنا شوید

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی با توجه به نوع درمان، شدت ناهنجاری و ... از فردی نسبت به فرد دیگری می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی این روش درمانی یک سری مراحل ثابت دارد که عبارتند از:

1.معاینه وضعیت دهان و دندان بیمار توسط دکتر ارتودنسی و عکسبرداری از دندان ها؛

2.با توجه به شدت ناهنجاری متخصص هزینه ارتودنسی را به بیمار اعلام می کند.

3.در صورتی که بیمار دچار بیماری های دندان و لثه باشد ابتدا باید این مشکلات رفع شوند. برای مثال در صورتی که دندان های بیمار دچار پوسیدگی دندان باشد نیاز است که ابتدا نسبت به پرکردن یا کشیدن دندان اقدام شود.

4.حال به نسبت نوع ارتودنسی (ثابت، متحرک و یا نامرئی) درمان آغاز می شود.

5.قالبگیری دندان برای افرادی که قصد انجام ارتودنسی نامرئی دارند انجام می شود.

6.نصب دستگاه ارتودنسی در دهان بیمار؛

چه سنی برای انجام ارتودنسی مناسب است؟

ارتودنسی دندان محدود به سن خاصی نمی شود و همه افراد می توانند از سن 3 سالگی به بعد این درمان را انجام دهند. اما بهترین سن برای ارتودنسی سنین کودکی است. البته این بدین معنی نیست که ارتودنسی برای بزرگسالان مناسب نیست؛ بلکه میزان جوابدهی در سنین کمتر بهتر بوده و همچنین هزینه ارتودنسی دندان کودکان کمتر از بزرگسالان است.

با ارتودنسی دندان و هزینه آن آشنا شوید

انواع ارتودنسی دندان

همان طور که گفتیم انواع ارتودنسی شامل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی می شود که در ادامه درباره هر یک از این روش ها صحبت خواهیم کرد.

ارتودنسی ثابت

در این روش از ارتودنسی از براکت های فلزی استفاده می شود. این براکت ها توسط چسب های مخصوص و مستحکمی به دندان های بیمار چسبیده می شوند و به وسیله سیم و کش نیز براکت ها به یکدیگر متصل می شوند. در این روش درمان ارتودنسی بیمار اجازه خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان ندارد و باید تا پایان دوره درمان این دستگاه بر روی دندان های بیمار متصل بماند.

اصولا از این روش برای درمان ناهنجاری های دندانی بسیار شدید و پیچیده استفاده می شود. لازم به ذکر است که بیمارانی که تحت این نوع از درمان های ارتودنسی قرار گرفته اند باید بیش از پیش به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهند؛ چرا که در صورت عدم توجه به این مهم ممکن است درمان با شکست مواجه شود یا سلامت دندان ها به خطر بیفتد.

ارتودنسی متحرک

در این نوع از ارتودنسی دندان قالبی برای فک بالا و پایین بیمار در نظر گرفته می شود. یکی از مزایای اصلی ارتودنسی متحرک این است که در این روش شما اجازه دارید در هنگام خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و ... دستگاه ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید.

در این روش نیز رعایت اصول بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است اما نسبت به ارتودنسی ثابت سختگیری کمتری نسبت به این موضوع می شود. بنابراین ریسک خرابی دندان ها در اثر استفاده از ارتودنسی های متحرک کمتر از روش ارتودنسی ثابت است. درمان ارتودنسی متحرک اصولا برای دندان هایی که کجی کمتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی توصیه نمی شود.

ارتودنسی نامرئی

ممکن است برخی از افراد از سیم ها و براکت ها ارتودنسی به دلیل تاثیری که در زیبایی و لبخندشان می گذارد، خوششان نیاید؛ در این صورت این افراد می توانند از روش ارتودنسی نامرئی استفاده کنند.

یکی از مزایای اصلی این روش درمان ارتودنسی این است که؛ دستگاه ارتودنسی نامرئی از مواد پلاستیکی و شفاف ساخته می شود؛ به همین دلیل توسط سایر افراد قابل تشخیص و رویت نیست. امکان خارج کردن ارتودنسی نامرئی متحرک از دهان وجود دارد اما در طول شبانه روز تنها اجازه دارید 2 الی 3 ساعت ارتودنسی نامرئی را از دهانتان خارج کنید و آن هم در مواقع ضروری مانند خوردن غذا، مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و ....

لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که هزینه ارتودنسی نامرئی به نسبت دو روش دیگر ارتودنسی بیشتر است و تنها برای درمان ناهنجاری های کم و متوسط دندانی از این روش استفاده می شود.

با ارتودنسی دندان و هزینه آن آشنا شوید

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

ارتودنسی دندان یکی از گران ترین روش های دندانپزشکی است و این گرانی هم بی دلیل نیست! به دلیل طولانی بودن درمان ارتودنسی و استفاده از ابزارهای درمانی تخصصی هزینه ارتودنسی دندان گران است. البته قیمت ارتودنسی دندان به نسبت نوع آن نیز متفاوت است، برای مثال هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر از دو روش متحرک و ثابت است.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

اصولا به طور متوسط طول درمان ارتودنسی 2 سال است، اما برخی تکنیک ها می توانند باعث سریع تر شدن روند درمان شوند که در صورت صلاحدید متخصص ارتودنسی از آن روش ها استفاده می شود.

 

 

نظرات بینندگان