arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۹ خرداد ۱۴۰۱؛ از سقوط پزشک آبادانی از برج و اطلاعیه ای درباره متروپل تا پیگیری «اوامر» و «مطالبه» رئیسی برای ساخت هواپیما توسط وزیر دفاع

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

منشا دود غلیظ اهواز
علی بنی عگبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به انتشار دود غلیظ در سطح شهر اهواز گفت: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که احتمالا این دود، ناشی از آتش‌سوزی بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم در کشور عراق است.

اظهارات راننده‌ای که آمبولانس را پنچر کرد و باعث مرگ دختر دو ساله شد
راننده‌ای که چند روز پیش یک آمبولانس را پنچر کرد و باعث مرگ دختر دو ساله شد می گوید آمبولانس جایی پارک کرده بود که نمی‌توانستم درجا تغییر لاین بدهم. او با بیان اینکه هوا گرم بود؛ کلافه شده بودم گفت: باید کمی دنده عقب می‌گرفتم تا بتوانم وارد لاین دیگر شوم اما مغزم کار نمی‌کرد. او گفت: فکر می‌کنم ساعت ۱۲ بود. هوا به‌شدت گرم بود و من از گرما کلافه شده بودم. کولر هم نداشتم و از صبح به‌شدت عرق کرده بودم. گرما تا مغزم نفوذ کرده بود و به همین دلیل اصلا متوجه نبودم که اقدام هولناک من باعث مرگ کودکی می‌شود. خیلی پشیمانم و نمی‌دانید چه عذابی می‌کشم.

نفت ونزوئلا برای اولین بار طی دو سال گذشته با مجوز آمریکا راهی اروپا شد
برای اولین بار طی دو سال گذشته با مجوز آمریکا محموله‌های نفتی ونزوئلا راهی اروپا شد. خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، گزارش داده است که یک محموله ۶۵۰ هزار بشکه‌ای ونزوئلا برای تحویل به شرکت نفتی «اِنی» ایتالیا راهی این کشور شده است.

بورل به امیرعبداللهیان: گفتگو‌ها با سرعت از سر گرفته شود
جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با ابراز تمایل برای تداوم ایفای نقش مثبت در رسیدن به توافق نهایی اظهار داشت: راه برون رفت از شرایط کنونی، پیگیری دیپلماسی و اجتناب از اقدامات غیر سازنده است. وی اظهار داشت: تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفتگو‌ها مجدداً و با سرعت از سر گرفته شود.

پیگیری «اوامر» و «مطالبه» رئیسی برای ساخت هواپیما توسط وزیر دفاع
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی خطاب به امیر افشین خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، پیگیر «مطالبه جدی» رئیس‌جمهور مبنی بر ساخت هواپیمای مسافربری شد. او حضور رئیسی در مجموعه شرکت هواپیماسازی ایران (هِسا) را «پر برکت» خواند و با اشاره به «اوامر» او مبنی بر ساخت و تولید هواپیمای مسافربری گفت: «بی‌درنگ در یک حرکت جهادی و پرشتاب طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی جهت تحقق عوامل راهبردی را تدوین کنید.»

سقوط پزشک آبادانی از برج؛ علوم پزشکی آبادان: ربطی به متروپل ندارد
ایوند علامه یکی از پزشکان مطرح آبادانی به دلیل نامعلومی از لابی خانه اش در طبقه پنجم برج ساحلی اروند به پایین پرید و به بیمارستان شهید بهشتی آبادان انتقال یافت. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان ضمن تایید خبر افزود: دکتر علامه به دلیل شدت جراحت وارده از سقوط از ارتفاع در دم جان باخت. دانشگاه علوم پزشکی آبادان در واکنش به این ادعا که گفته می شود «دکتر علامه همان کسی است که هویت جسد حسین عبدالباقی را در نیمه‌شب نخست حادثه متروپل تاییده نکرده است و این‌گونه به مخاطب القا کردند که این پزشک به همین دلیل کشته شده»،  بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که مرگ پزشک آبادانی ارتباطی به حادثه متروپل ندارد.

وزیر بهداشت: ارز ترجیحی داروها فعلاً حذف نمی‌شود
وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست دولت این است که ارز ترجیحی همچنان برای دارو اعمال شود، گفت: اگر قرار باشد ارز ترجیحی دارو حذف شود باید مابه‌تفاوت در اختیار بیمه‌‌ها قرار بگیرد.

وزارت نفت: جایگاه‌ها حق جمع‌آوری کارت سوخت را ندارند
سخنگوی وزارت نفت با تاکید بر اینکه این وزارتخانه دستوری برای جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها صادر نکرده است، گفت: دولت برنامه‌ای برای تغییر قیمت و سهمیه نرخ ندارد. «علی فروزنده»  گفت: ما ترجیح می‌دهیم مردم با کارت سوخت خودشان بنزین آزاد را مصرف کنند. وی در خصوص اخبار واصله در این راستا گفت: باید بررسی کنیم که آیا گزارش جدی در تهران و کرج وجود دارد یا خیر. فروزنده در واکنش به درج بنر این خبر در یکی از جایگاه‌های سوخت کرج، گفت: به جایگاه‌ها ابلاغ شده که اجازه جمع‌آوری کارت‌های سوخت را ندارند. مردم در صورت مشاهده تخلف، به شرکت پخش فراورده‌های نفتی گزارش دهند تا حتماً بررسی و رسیدگی شود.

ترکیه به هواپیمایی «معراج» اجازه سوختگیری نداد
پرواز ۴۸۰۸ هواپیمایی معراج، به علت عدم همکاری کشور ترکیه، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه تبریز برای سوختگیری شد. به گفته مسافران این پرواز، هواپیمای شرکت معراج قرار بود در ساعت ۹ صبح به تهران پرواز داشته باشد، اما به علت نقص فنی و عدم سوختگیری در استانبول، بعد از ۸ ساعت اجازه پرواز گرفت و بعد از گذشت یک ساعت، مجبور شد در فرودگاه شهید مدنی تبریز فرود اضطراری برای سوختگیری داشته باشد.

‌رئیسی: از رشد اقتصادی ۴ درصد عبور کرده‌ایم
سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور با بیان اینکه در حالی دولت سیزدهم کار را شروع کرد که رشد اقتصادی یک چهارم درصد بود، گفت: امروز آمار حاکی از آن از است که از رشد اقتصادی چهار درصد عبور کرده‌ایم و برای رسیدن به رشد اقتصادی در شأن مردم و رفع تحریم‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

‌سقوط جنگنده «اف-۱۴» در اصفهان
مسئول روابط عمومی ارتش در منطقه اصفهان گفت: هواپیمای جنگنده «اف-۱۴» صبح امروز دچار نقص فنی شد و خلبان و کمک خلبان آن با چتر نجات فرود آمدند که برای اقدامات درمانی به بیمارستان الزهرا (س) منتقل شدند. رسول معتمدی گفت: هواپیمای «اف-۱۴» از بین رفته است.

تکذیب سونامی در هرمزگان
حمید زعفرانی سرپرست پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه از ویژگی‌های زلزله‌های منطقه زاگرس وقوع زلزله‌های متعدد است، گفت: بر این اساس زلزله‌هایی که در بندر چارک استان هرمزگان رخ داد، نه ربطی به وقوع سونامی و نه نشان از احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ دارد.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۷۴ بیمار کووید ۱۹ شناسایی شدند و دو بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

صداوسیما: «کلیله و دمنه» مجوز ندارد
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر وابسته به صداوسیما اعلام کرد با پخش سریال «کلیله و دمنه» به دلیل «ملاحظات جدی محتوایی» موافقت نشده است.

واردات پنج میلیون دلار زیپ
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در زمینه واردات کالاهای غیرضروری، گفت در سال ۱۴۰۰، میزان هزار و ۹۰۱ تن زیپ وارد کشور شد که ارزش آن حدود پنج میلیون دلار بوده است.

دانمارک: ناو جنگی روسیه دو بار حریم آب‌های ما را نقض کرد
ارتش دانمارک می‌گوید یک ناو جنگی روسیه روز جمعه دو بار حریم آب‌های سرزمینی دانمارک در شمال جزیره برنهلم در دریای بالتیک را نقض کرده است.

وضعیت سومین توله یوز «ایران»
حسن اکبری معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت توله‌یوز سوم گفت: تقریبا در سه روز گذشته وضعیت توله یوز به نسبت بهتر شده‌ است و امیدواریم کم‌کم بتواند کمبود وزن نسبت به حالت استاندارد را جبران کند و به شرایط پایدارتری برسد.

توقف پخش برنامه طبیب
تلویزیون به دلیل آنچه «بی توجهی به استاندارد‌های تخصصی برنامه زنده» عنوان کرده است، برنامه «طبیب» را متوقف کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی سیما اعلام کرد: متاسفانه در برنامه امروز طبیب شبکه سه، از سوی مهمان ادعایی عجیب و غیرعلمی مطرح شد که به درستی موجب تعجب و تذکر و اعتراض جمعی از استادان مومن و متعهد کشور به این ادعای غیرعلمی و جریحه‌دار شدن احساسات پاک مخاطبان مومن و فهیم شد.

نظرات بینندگان