پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
۱۱ ذی القعده ۱۴۴۴
- Thursday 01 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / زمین‌خوردن بایدن در یک مراسم رسمی

ویدیو / زمین‌خوردن بایدن در یک مراسم رسمی

ویدیو / جنجال وسط کنسرت؛ لحظه جشن قهرمانی یک جیمی‌جامپ پرسپولیسی در کنسرت راغب

ویدیو / جنجال وسط کنسرت؛ لحظه جشن قهرمانی یک جیمی‌جامپ پرسپولیسی در کنسرت راغب

ویدیو / دیزاین مدرن میدان آزادی توسط هوش مصنوعی

ویدیو / دیزاین مدرن میدان آزادی توسط هوش مصنوعی

ویدیو / قذافی با امام موسی صدر چه کرد؟ / قسمت اول

ویدیو / قذافی با امام موسی صدر چه کرد؟ / قسمت اول

ویدیو /  پادشاه اردن به پسر تازه دامادش «شمشیر هاشمی» هدیه داد

ویدیو / پادشاه اردن به پسر تازه دامادش «شمشیر هاشمی» هدیه داد

ویدیو / استقبال از حجاج ایرانی در عربستان

ویدیو / استقبال از حجاج ایرانی در عربستان

کد خبر: ۶۸۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اقتصاد >> داخلی
پ
نماینده اسبق ایران در ایکائو:

سرنوشت هواپیما‌های تولید داخل چه بود؟ / دو شرکت خریدار هواپیمای ایران ١۴٠ تعطیل شدند

منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو اظهار داشت: در آن سال‌ها برای فروش ایران ١۴٠ تفاهمنامه‌ای بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا منعقد شد و قرار شد این شرکت ۱۰ فروند از ایران ١۴٠ را خریداری کند، اما هیچ فروندی از این هواپیما‌ها را نخرید. بعد از آن با شرکت ایران ایر وارد مذاکرات شدند که این شرکت هم مشتری ایران ١۴٠ نشد. شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با اینکه دولت بخشی از تامین مالی خرید این هواپیما‌ها را برعهده گرفت، اما ایران ایرتور هم این هواپیما‌ها را نخرید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: نماینده اسبق ایران در ایکائو اظهار داشت: در آن سال‌ها برای فروش ایران ١۴٠ تفاهمنامه‌ای بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا منعقد شد و قرار شد این شرکت 10 فروند از ایران ١۴٠ را خریداری کند اما هیچ فروندی از این هواپیماها را نخرید. بعد از آن با شرکت ایران ایر وارد مذاکرات شدند که این شرکت هم مشتری ایران ١۴٠ نشد. شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با اینکه دولت بخشی از تامین مالی خرید این هواپیماها را برعهده گرفت اما ایران ایرتور هم این هواپیماها را نخرید.

علیرضا منظری با اشاره به تجربه صنعت هوانوردی در ساخت هواپیما اظهار داشت: چند دهه گذشته با اوکراین برای ساخت هواپیمای وارد همکاری و قرار داد شدیم. قرار شد در بازه زمانی ۵ ساله ١٢ فروند آنتونوف که بعدها نام آن به ایران ١۴٠ تغییر کرد ساخته شود.اما به جهت اینکه منابع مالی مورد نیاز تامین نشد، ساخت این تعداد هواپیما بیش از 15 سال طول کشید که در نهایت 8 فروند تولید شد.

وی با بیان اینکه این هواپیماها در ایران و در مجموعه هسا مونتاژ می‌شدند، ادامه داد: در دهه ٧٠ ایران دانش فنی ساخت آنتونوف را از اوکراین خریداری کرده بود. البته برای اولین هواپیمای تولید شده تمام قطعات وارداتی بود اما برای بقیه هواپیماهای تولید شده و در حال تولید، بخش از قطعات در کشور ساخته شد هر چند که دوره زمان بری داشت.

نماینده اسبق ایران در ایکائو با تاکید بر اینکه در حال حاضر دانش فنی ساخت قطعات هواپیما را داریم، گفت: در برخی از بخش‌های بدنه توان تولید هواپیما را داریم اما برای ساخت قطعات اصلی زیرساختی هم وجود ندارد و در همان زمان تولید ایران ١۴٠ هم موتور هواپیما مونتاژ می‌شد و اساسا ٧٠ درصد هواپیما مونتاژ بود اما در نهایت حسن این قرارداد این بوده تا حدی توانمندی در این زمینه را دست پیدا کرده بودیم.

منظری با بیان اینکه از زمان قرارداد با اوکراین برای ساخت هواپیما ٣٠ سال می‌گذرد و در این دوره زمانی اتفاقات خوبی هم در مجموعه هسا رخ داد، اظهار داشت :برای تولید برخی از قطعات هواپیما زیرساخت‌هایی ایجاد شده است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اما موضوع بسیار مهم در این زمینه مسائل اقتصادی و استقبال بازار از تولید داخل است و باید به صورت دقیق بررسی شود که هواپیمای داخلی با چه قیمتی ساخته خواهد شد و آیا می تواند بازده سرمایه گذاری منطقی و معقول داشته باشد.

وی ادامه داد: ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما به چند نکته توجه دارند و اینگونه نیست صرف اینکه این هواپیماها تولید داخل است ایرلاین‌ها هواپیماها را خریداری کنند. شرکت هواپیمایی برای خرید ناوگان، بازار خود را در نظر می‌گیرد و اینکه آیا در بازار این نوع هواپیما با مشخصات مشخص، قابلیت استفاده و بهره وری دارد یا نه؟ موضوع دیگر این است که آیا قیمت هواپیما برای ایرلاین توجیه دارد؟ و مهم‌ترین موضوع، بحث ایمنی هواپیما است.

نماینده اسبق ایران در ایکائو درباره وضعیت فروش ایران ١۴٠ گفت: در آن سال‌ها برای فروش ایران ١۴٠ تفاهمنامه‌ای بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا منعقد شد و قرار شد این شرکت 10 فروند از ایران ١۴٠ را خریداری کند اما هیچ فروندی از این هواپیماها را نخرید. بعد از آن با شرکت ایران ایر وارد مذاکرات شدند که این شرکت هم مشتری ایران ١۴٠ نشد. شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با اینکه دولت بخشی از تامین مالی خرید این هواپیماها را برعهده گرفت اما ایران ایرتور هم این هواپیماها را نخرید.

وی ادامه داد: تنها قراردادی که منجر به خرید ایران ١۴٠ شد، قرارداد با شرکت هواپیمایی سفیران بود که این شرکت دو فروند ایران ١۴٠ را خریداری کرد اما چندماه بعد از فعالیت، یکی از این هواپیماها دچار حادثه شد که خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما هواپیما از بین رفت. پس از آن فعالیت شرکت هواپیمایی سفیران هم دیگر ادامه پیدا نکرد و تعطیل شد.

منظری گفت: آخرین شرکتی که از این هواپیماها استفاده کرد، سپاهان بود که البته هسا سپاهان را تاسیس کرده بود و در نهایت خودش اقدام به بهره برداری از این هواپیماها کرد و چند ماه پس از استفاده از این هواپیماها سانحه پرواز طبس رخ داد و خط تولید ایران ١۴٠ هم متوقف شد. 

وی افزود: در دو الی سه سال اخیر این موضوع مطرح شد که از این هواپیماها به عنوان هواپیماهای نظامی استفاده کنند. 

معاون اسبق سازمان هواپیمایی گفت: معتقدم در بخش ساخت و تولید یک سری از قطعات توانمندی هایی را پیدا کردیم که قابل تقدیر است اما اینکه این قطعات تبدیل هواپیما شود که با قیمت توجیه پذیر وارد بازار شود مورد سوال است. این شرایط را در صنعت خودرو هم می‌بینیم هر چند توانایی‌های در صنعت خودرو ایجاد شده اما به روز نشده و در قابلیت هاب تولیدات و در اقتصاد این بازار با مشکلاتی مواجه هستیم.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی فوتبال ایران

تصاویر: قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی فوتبال ایران

۲/۴
تصاویر: آفرودسواری بر فراز زریبار

تصاویر: آفرودسواری بر فراز زریبار

۳/۴
تصاویر: دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با مقام معظم رهبری

تصاویر: دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با مقام معظم رهبری

۴/۴
تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

ببینید!

ویدیو / لحظه بالا بردن کاپ قهرمانی جام حذفی توسط امید عالیشاه و جشن قهرمانی پرسپولیسی‌ها

ویدیو / دور افتخار بیرانوند در ورزشگاه روی دوش بازیکنان

ویدیو / درگیری ساپینتو پس از اخراج از زمین با هواداران روی سکو

ویدیو / درگیری بازیکنان پرسپولیس و استقلال پس از خطای چشمی روی ترابی

ویدیو / هواداران استقلال تصویربردار صداوسیما‌ را مصدوم کردند

ویدیو / مصدومیت مربی گلرهای پرسپولیس از برخورد یک شی به سرش پیش از شروع دربی

ویدیو / خودروی میلیاردی که قطعه اش موجود نیست

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

عذرخواهی و دلجویی مکتوب سیدحسن خمینی از خبرنگار ایلنا

ویدیو / درگیری ساپینتو پس از اخراج از زمین با هواداران روی سکو

ویدیو / ظریف: سازش مگر چیز بدی ست؟ قرآن می گوید «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ»

شرایط دارد ایران را به سمتی می برد که مشکلاتش را با آمریکا حل کند؛ اکنون جدی ترین اتفاقی که می تواند رخ دهد، توافقی موقت است که تا پایان دوره اول بایدن مطلوب است

واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه: این ماجرا به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام گرفته بود، نباید انجام می‌شد / امیدوارم اگر اتفاقات مشابه می‌افتد، از مسیرهای بهتر و کم هزینه‌تر استفاده کنیم

سفر بی سرو صدای مشاور ارشد بایدن به عمان جهت بررسی امکان توافق با ایران / مقامات اسرائیلی نگران توافق «توقف در برابر توقف» تهران - واشنگتن هستند / منابع می‌گویند آمریکا می‌خواهد ببیند ایران در ازای پذیرفتن محدودیت‌های هسته‌ای، چه می‌خواهد

ظریف: لازمه انقلابی بودن، دشمن انگاری و دور ریختن افراد نیست؛ بلکه جذب حداکثری است / قرآن می فرماید اگر گروه پیمان شکن خواستند با تو صلح کنند با آنها صلح کن

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

کارمند هندی برای نجات موبایل آب مخزن سد را خالی کرد

ویدیو / حمله طالبان به پاسگاه مرزی ایران

ویدیو / اولین تصاویر از درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

آغاز پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان / اعمال افزایش حقوق‌ها و واریز مابه‌التفاوت فروردین

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

اظهارات نگران‌کننده مسئولان سپاهان درباره وضعیت سلامتی آرات حسینی: این بچه گناه دارد؛ او با فشار تمرینات پدرش صفحات رشدش بسته شده / هنگام تمرین سینه‌اش را می‌گیرد / پدر آرات به پسرش نگاه بیزینسی دارد

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
مطالعه جدید: سکته قلبی شش سال به سن مغز اضافه می‌کند

مطالعه جدید: سکته قلبی شش سال به سن مغز اضافه می‌کند

با توت‌عنخ‌آمون ملاقات کنید؛ بازسازی چهره فرعون جوان مصر پس از ۳۳۰۰ سال

با توت‌عنخ‌آمون ملاقات کنید؛ بازسازی چهره فرعون جوان مصر پس از ۳۳۰۰ سال

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

با این دستکش می‌توانید واقعیت مجازی را لمس کنید

با این دستکش می‌توانید واقعیت مجازی را لمس کنید

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

استقلال همچنان روی نوار ناکامی؛ درخواست مجوز حرفه ای آبی ها در کمیته استیناف هم رد شد

اجرای قانون انتشار مشروح مذاکرات و آرا مجلس، هیات وزیران و قوه قضاییه از ماه آینده / مجمع تشخیص همه دستگاه‌ها را ملزم به شفافیت کرد به جز خودش

قرارداد بلندمدت صادرات گاز قطر به بنگلادش از میدان مشترک با ایران

یک نماینده مجلس اسرائیل: مامور موساد که در آب‌های ایتالیا غرق شد برای تعطیلات آنجا نبود

ایران یکی از ۲۱ نواب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل شد

مطالعه جدید: سکته قلبی شش سال به سن مغز اضافه می‌کند

با توت‌عنخ‌آمون ملاقات کنید؛ بازسازی چهره فرعون جوان مصر پس از ۳۳۰۰ سال

ترافیک فوق سنگین شبانه در مازندران / کندوان و هراز قفل شد

متهمان قتل لیدر تیم نفت مسجدسلیمان دستگیر شدند

استقلال همچنان روی نوار ناکامی؛ درخواست مجوز حرفه ای آبی ها در کمیته استیناف هم رد شد

قرارداد بلندمدت صادرات گاز قطر به بنگلادش از میدان مشترک با ایران

ترافیک فوق سنگین شبانه در مازندران / کندوان و هراز قفل شد

استعفای دسته‌جمعی اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۵ شخص و یک شرکت مرتبط با سپاه به اتهام تلاش برای «ترور مقامات سابق دولتی و اتباع دوتابعیتی آمریکایی»

افشاگری رئیس کمیسیون صنایع مجلس از مخالفت‌های مداوم دولت با واردات خودرو: وزیر وقت صمت می‌گفت امسال انجام نمی‌دهیم / با اینکه قرار بود ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود، ولی این رقم محقق نشد

واژگونی قایق افسران اطلاعاتی موساد و ایتالیا؛ چهار نفر غرق شدند / منابع خبری: مشکوک است

شاید رئیس مجلس که در سه سال گذشته کنترل مجلس انقلابی را داشت، اقدامی برای اصلاح حکمرانی بکند

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

وزیر کار: مشکلاتی از جمله تورم وجود دارد که در جای خودش باید به آن اشاره کرد اما رشد اقتصادی سه درصدی هم داریم

کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی صادرات گاز ایران به عراق به دلیل بدهی / بغداد: پرداخت بدهی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران دشوار است

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۱ خرداد ۱۴۰۲: فوت ۴ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۱۰۲ ربیمار جدید کرونایی

هاآرتص: واشنگتن و تل‌آویو با شروط ریاض برای عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت کردند

انتقاد احسان علیخانی از وزیر آموزش‌وپرورش: دارید ما را کجا می‌برید؟ دقیقا وسط هیچستان!

مقام معظم رهبری: دیگران تاریخ ندارند، برای خودشان تاریخ میسازند؛ تاریخ‌های خلاف واقع، ما داریم، [ولی]یادمان نیست

بازید سفیران ۲۸ کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از ندامتگاه زنان تهران برای «برداشت صحیح از اصول زندانبانی اسلامی»

اینفوگرافیک / امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ قیمت‌ها چقدر است؟

رئیس بانک مرکزی: امکان دسترسی سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول امکان‌پذیر شد

سردار سلامی: در همه نبرد‌ها استخوان‌های دشمن را خرد کرده‌ایم / هیچ قدرتی یارای ایستادگی در مقابل ما را ند‌ارد

تغییرات جدید «کالا برگ» برای سه دهک درآمدی از شنبه / مددجویان مشمول افزایش مشروط ۲۰ درصدی یارانه

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ / وزش باد شدید و رگبار در برخی نقاط کشور طی ۵ روز آینده

معاون رئیسی: میزان اختیار ما برای اصلاح لایحه عفاف و حجاب محدود است / این لایحه دو روز قبل به مجلس ارسال شد

معاون هماهنگ کننده بسیج: عده ای در فضای مجازی می گویند که به جنگ طالبان برویم؛ هیچوقت پاکستان و افغانستان برای ما تهدید نیستند

دو رقیب جدید ترامپ؛ مایک پنس و کریس کریستی برای اعلام نامزدی آماده می‌شوند

دمیرتاش، رهبر پرنفوذ کردها و چپگرایان ترکیه از سیاست کناره گرفت

قالیباف: برخی حرف انقلابی می زنند و صدای بلند دارند ولی منش انقلابی و اخلاص ندارند / فرهنگ دفاع مقدس می تواند مشکل اقتصاد را نجات دهد

مقام معظم رهبری: مصمم به تکمیل مسیر ترانزیتی شمال به جنوب هستیم که می‌تواند ترکمنستان و کشور‌های اطراف ان را به دریای عمان متصل کند / ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش همکاری‌ها به‌خصوص در حوزه‌های مربوط به آب، برق و گاز با ترکمنستان وجود دارد

عذرخواهی و دلجویی مکتوب سیدحسن خمینی از خبرنگار ایلنا

ویدیو / ظریف: سازش مگر چیز بدی ست؟ قرآن می گوید «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ»

رحیم‌پور ازغدی: کشف حجاب‌ها و سلبریتی‌سازی‌ها برای این است که ما را به دوران قبل انقلاب برگردانند / اینکه می‌گویند اکثر مردم قبل از انقلاب متدین‌تر بودند دروغ است

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۶۸۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اقتصاد >> داخلی
پ
نماینده اسبق ایران در ایکائو:

سرنوشت هواپیما‌های تولید داخل چه بود؟ / دو شرکت خریدار هواپیمای ایران ١۴٠ تعطیل شدند

منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو اظهار داشت: در آن سال‌ها برای فروش ایران ١۴٠ تفاهمنامه‌ای بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا منعقد شد و قرار شد این شرکت ۱۰ فروند از ایران ١۴٠ را خریداری کند، اما هیچ فروندی از این هواپیما‌ها را نخرید. بعد از آن با شرکت ایران ایر وارد مذاکرات شدند که این شرکت هم مشتری ایران ١۴٠ نشد. شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با اینکه دولت بخشی از تامین مالی خرید این هواپیما‌ها را برعهده گرفت، اما ایران ایرتور هم این هواپیما‌ها را نخرید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: نماینده اسبق ایران در ایکائو اظهار داشت: در آن سال‌ها برای فروش ایران ١۴٠ تفاهمنامه‌ای بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا منعقد شد و قرار شد این شرکت 10 فروند از ایران ١۴٠ را خریداری کند اما هیچ فروندی از این هواپیماها را نخرید. بعد از آن با شرکت ایران ایر وارد مذاکرات شدند که این شرکت هم مشتری ایران ١۴٠ نشد. شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با اینکه دولت بخشی از تامین مالی خرید این هواپیماها را برعهده گرفت اما ایران ایرتور هم این هواپیماها را نخرید.

علیرضا منظری با اشاره به تجربه صنعت هوانوردی در ساخت هواپیما اظهار داشت: چند دهه گذشته با اوکراین برای ساخت هواپیمای وارد همکاری و قرار داد شدیم. قرار شد در بازه زمانی ۵ ساله ١٢ فروند آنتونوف که بعدها نام آن به ایران ١۴٠ تغییر کرد ساخته شود.اما به جهت اینکه منابع مالی مورد نیاز تامین نشد، ساخت این تعداد هواپیما بیش از 15 سال طول کشید که در نهایت 8 فروند تولید شد.

وی با بیان اینکه این هواپیماها در ایران و در مجموعه هسا مونتاژ می‌شدند، ادامه داد: در دهه ٧٠ ایران دانش فنی ساخت آنتونوف را از اوکراین خریداری کرده بود. البته برای اولین هواپیمای تولید شده تمام قطعات وارداتی بود اما برای بقیه هواپیماهای تولید شده و در حال تولید، بخش از قطعات در کشور ساخته شد هر چند که دوره زمان بری داشت.

نماینده اسبق ایران در ایکائو با تاکید بر اینکه در حال حاضر دانش فنی ساخت قطعات هواپیما را داریم، گفت: در برخی از بخش‌های بدنه توان تولید هواپیما را داریم اما برای ساخت قطعات اصلی زیرساختی هم وجود ندارد و در همان زمان تولید ایران ١۴٠ هم موتور هواپیما مونتاژ می‌شد و اساسا ٧٠ درصد هواپیما مونتاژ بود اما در نهایت حسن این قرارداد این بوده تا حدی توانمندی در این زمینه را دست پیدا کرده بودیم.

منظری با بیان اینکه از زمان قرارداد با اوکراین برای ساخت هواپیما ٣٠ سال می‌گذرد و در این دوره زمانی اتفاقات خوبی هم در مجموعه هسا رخ داد، اظهار داشت :برای تولید برخی از قطعات هواپیما زیرساخت‌هایی ایجاد شده است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اما موضوع بسیار مهم در این زمینه مسائل اقتصادی و استقبال بازار از تولید داخل است و باید به صورت دقیق بررسی شود که هواپیمای داخلی با چه قیمتی ساخته خواهد شد و آیا می تواند بازده سرمایه گذاری منطقی و معقول داشته باشد.

وی ادامه داد: ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما به چند نکته توجه دارند و اینگونه نیست صرف اینکه این هواپیماها تولید داخل است ایرلاین‌ها هواپیماها را خریداری کنند. شرکت هواپیمایی برای خرید ناوگان، بازار خود را در نظر می‌گیرد و اینکه آیا در بازار این نوع هواپیما با مشخصات مشخص، قابلیت استفاده و بهره وری دارد یا نه؟ موضوع دیگر این است که آیا قیمت هواپیما برای ایرلاین توجیه دارد؟ و مهم‌ترین موضوع، بحث ایمنی هواپیما است.

نماینده اسبق ایران در ایکائو درباره وضعیت فروش ایران ١۴٠ گفت: در آن سال‌ها برای فروش ایران ١۴٠ تفاهمنامه‌ای بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا منعقد شد و قرار شد این شرکت 10 فروند از ایران ١۴٠ را خریداری کند اما هیچ فروندی از این هواپیماها را نخرید. بعد از آن با شرکت ایران ایر وارد مذاکرات شدند که این شرکت هم مشتری ایران ١۴٠ نشد. شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با اینکه دولت بخشی از تامین مالی خرید این هواپیماها را برعهده گرفت اما ایران ایرتور هم این هواپیماها را نخرید.

وی ادامه داد: تنها قراردادی که منجر به خرید ایران ١۴٠ شد، قرارداد با شرکت هواپیمایی سفیران بود که این شرکت دو فروند ایران ١۴٠ را خریداری کرد اما چندماه بعد از فعالیت، یکی از این هواپیماها دچار حادثه شد که خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما هواپیما از بین رفت. پس از آن فعالیت شرکت هواپیمایی سفیران هم دیگر ادامه پیدا نکرد و تعطیل شد.

منظری گفت: آخرین شرکتی که از این هواپیماها استفاده کرد، سپاهان بود که البته هسا سپاهان را تاسیس کرده بود و در نهایت خودش اقدام به بهره برداری از این هواپیماها کرد و چند ماه پس از استفاده از این هواپیماها سانحه پرواز طبس رخ داد و خط تولید ایران ١۴٠ هم متوقف شد. 

وی افزود: در دو الی سه سال اخیر این موضوع مطرح شد که از این هواپیماها به عنوان هواپیماهای نظامی استفاده کنند. 

معاون اسبق سازمان هواپیمایی گفت: معتقدم در بخش ساخت و تولید یک سری از قطعات توانمندی هایی را پیدا کردیم که قابل تقدیر است اما اینکه این قطعات تبدیل هواپیما شود که با قیمت توجیه پذیر وارد بازار شود مورد سوال است. این شرایط را در صنعت خودرو هم می‌بینیم هر چند توانایی‌های در صنعت خودرو ایجاد شده اما به روز نشده و در قابلیت هاب تولیدات و در اقتصاد این بازار با مشکلاتی مواجه هستیم.

ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"