arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۰۸ تير ۱۳۹۱

آمریکا چگونه در مصر گلیم خود را از آب بیرون می کشد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: نتیجه مبهم انقلاب مصر برای واشنگتن انتخابی جز رابطه با دو بازیگر بزرگ مصر باقی نگذاشته است؛ ارتش و اخوان المسلمین.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، محمد مرسی، عضو اخوان المسلمین، جنبش اسلامگرای مصر روز یکشنبه به عنوان رییس جمهور جدید اعلام شد. مرسی به پستی دست یافته است که اختیارات آن توسط ارتش (که اقدامات اخیر آن ضد دموکراتیک انگاشته می شود اما هنوز هم قدرتمندترین نهاد مصر باقی مانده است) کاهش یافته است.

ارتش و اخوان المسلمین در حال مبارزه بر سر تقسیم قدرت در کشوری هستند که در حال حاضر پارلمان، قانون اساسی دائم و هیچ مسیر مشخصی به سمت دموکراسی پس از سرنگونی مبارک (متحد طولانی مدت آمریکا که اخوان المسملین را ممنوع الفعالیت و سرکوب کردند) در سال گذشته ندارد.

در نتیجه، مقامات فعلی و سابق آمریکا می گویند، ایالات متحده با چالش دیپلماتیک چند بعدی مواجه است. این کشور در حالی که سعی در حفظ همکاری استراتژیک با مصر بر سر توافق صلح با رژیم اسراییل و دسترسی به کانال سوئز دارد، باید با تمام طرفین ارتباط داشته باشد.

کار با اخوان المسلمین به ویژه برای دولت اوباما حساس است. این گروه خود دست از خشونت کشیده است اما شاخه های نظامی ای در گذشته ایجاد کرده است.

بنا بر ادعای رویترز، پیش از این، برخی از مسوولان آن توافق صلح 1979 مصر با رژیم اسراییل، حقوق زنان و اقلیت ها از جمله قبطیان مصر را زیر سوال برده اند.

یک مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نامش گفت: ما تمام خطوط ارتباطی با تمام طرفین را باز نگه می داریم.

بی طرفی عامدانه به حدی مشهود است که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه دست به اقدامی نادر زد و با مرسی و احمد شفیق، نخست وزیر شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری تماس تلفنی برقرار کرد.

[B]مشکل سخت[/B]

تحلیلگران می گویند، آمریکا توانایی محدودی در تاثیرگذاشتن بر وقایع در مصر دارد و بهتر است که آمریکا بگذارد ارتش، اخوان المسلمین و باقی جامعه دستیابی به یک توافق را بررسی کردند.

راب دنین، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در دولت جرج دبلیو بوش و عضو فعلی شورای روابط خارجی گفت: این مساله، یک مساله ساخت آمریکا نیست. آمریکا در حقیقت نمی تواند بر روی آن تاثیر زیادی بگذارد و نباید در کوتاه مدت هم در این خصوص تلاشی کند.

مبارزه بر سر قدرت در مصر در مجموعه ای از اتفاقات اخیر مشهود است. این درگیری ها شامل حکم دادگاه عالی قانون اساسی در 14 ژوئن برای انحلال پارلمان تحت تسلط اخوان المسلمین می شود. این اقدامی است که بسیاری در مصر معتقدند، ارتش، مهندسی آن را بر عهده داشته است.

در روز 18 ژوئن، شورای عالی نیروهای مسلح به خود قدرت قانون گذاری تا تشکیل پارلمان جدید، حق وتو در مورد قانون اساسی جدید و حق تشکیل هیاتی برای تدوین قانون اساسی در صورت نیاز اعطا کرد.

هر دو سازمان (ارتش و اخوان المسلمین) شرکای مشکل داری برای آمریکا هستند. ارتش به خاطر اقدامات ضددموکراتیک اخیرش و اخوان المسلمین به خاطر تردید درخصوص سیاست های دراز مدتش.

دستیار یک عضو کنگره آمریکا گفت: این مشکل دشواری است. فکر می کنم که اخوان المسلمین طرف آسان تری در این معادله است.

او که به شرط عدم افشای نامش سخن می گفت، ادامه داد: کاخ سفید ظاهرا مایل به رابطه داشتن با اخوان المسلمین است؛ البته تا زمانی که این گروه دموکراتیک و ائتلاف گونه عمل کند و خطوط قرمز آمریکا در مسایلی چون توافق صلح با رژیم اسراییل و کانال سوئز را رد نکند.

وی افزود: ما پیش از این در چنین شرایطی قرار گرفته ایم. ما با چنین اوضاعی در ترکیه و تونس مواجه شده ایم. ما افرادی را دیدیم که خود را اسلامگرا می نامند و از نظر ما مشکلی ندارند. ما رفتار را مورد قضاوت قرار می دهیم نه تاریخ را.

مرسی در سخنرانی تلویزیونی خود در روز یکشنبه، قول داد که رییس جمهور تمام مصریان باشد و کشور را متحد کند.

وی همچنین با اشاره به نگرانی های رژیم اسراییل وعده داد که معاهدات بین المللی را حفظ کند.

با توجه به اظهارات گذشته مقامات اخوان المسلمین مبنی بر تجدیدنظر در توافق صلح و قول به پیاده کردن شریعت اسلام و انتقادات پرسروصدای آنها از اسراییل، هنوز، تردیدی در جامعه سیاست خارجی آمریکا به ویژه میان محافظه کاران طرفدار رژیم اسراییل در خصوص این گروه وجود دارد.

الیوت ابرامز، معاون مشاور امنیت ملی دولت بوش گفت: نگرانی ناشی از آن است که به جای تعیین استاندارد برای اخوان المسلمین، ما وسط ماجرا بپریم و بگوییم، خب، آنها پیروز شدند پس بیاید همگی با هم دوست باشیم.

وی با اشاره به گروه اسلامگرای فلسطینی که در نوار غزه حکمرانی می کند، اضافه کرد: فکر می کنم که ما نیاز داریم که بر روی مسایلی مانند نقش زنان، قبطیان در جامعه و روابط مصر با حماس فشار بگذاریم.

روز چهارشنبه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا برخی از این نکات را مطرح کرد و از مرسی خواست که زنان، قبطیان و لیبرال های سکولار را در دولت جای دهد.

وی گفت: ما تاکنون سخنان بسیار مثبتی از جمله احترام به تعهدات بین الملی که از نظر ما شامل توافق صلح با اسراییل می شود را شنیده ایم اما ما باید منتظر بمانیم و از طریق آنچه اتفاق می افتد، قضاوت کنیم.

در حالی که اخوان المسلمین، جنبش وسیع دینی، سیاسی و اجتماعی رسما اعلام کرده است که دیگر به خشونت اعتقاد ندارد اما شاخه های نظامی اش شامل حماس می شود.

[B]تنش دیپلماتیک[/B]

مسوولان آمریکایی به وجود مشکل بین تمایل شان به داشتن رابطه با گروهی از سیاستمداران مصری و تردید آنها در مورد تاریخ اخوان المسلمین و اعضایش (که برخی از آنها از سفر به آمریکا محروم شده اند) اذعان دارند.

یک مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نامش گفت: اکنون چنین تنشی وجود دارد که افراد زیادی می خواهند ما را ببینند و ما هم می خواهیم افراد زیادتری را ببینند. روابط ما در حال تکامل است.

با وجود ممنوعیت صدور ویزای آمریکا و تحریمات علیه رهبران اخوان المسلمین، مقامات آمریکا به طور پراکنده با نمایندگان اخوان المسلمین به طوری که توجهات را به خود جلب نکنند تماس برقرار کرده اند؛ البته این تماس ها اغلب از طریق نمایندگان مجلس وابسته به جنبش اخوان المسلمین انجام گرفته است.

سال گذشته در پی سرنگونی مبارک در طول بهار عربی، مقامات آمریکایی روابط دیپلماتیک رسمی با جنش را ادامه دادند.

مایک راجرز، رییس کمیته امنیت داخلی کنگره گفت: آمریکا باید محتاط باشد.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی از رهبران القاعده سابقا عضو اخوان المسلمین بودند و سپس به القاعده پیوسته اند.

این نماینده کنگره آمریکا گفت: آیا افراد میانه رویی در اخوان المسلمین وجود دارد که ما با آنها ارتباط برقرار کرده و گفت و گو کنیم؟ بله ولی باید مواظب باشیم.
نظرات بینندگان