arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

معرفی غذاهای سنتی ایرانی از اقصی نقاط کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشور عزیزمان ایران ، دارای اب و هوایی چهار فصل می باشد و همین امر سبب شده است که ذائقه های مختلفی در اقصی نقاط کشور ایجاد شود و در نتیجه سبب بوجود آمدن غذاهای محلی خوشطعم و متفاوت گردد . در این مقاله قصد داریم چند غذای محلی بسیار محبوب و خوشطعم از قسمت های مختلف کشور را معرفی کنیم . مطالب این مقاله از وبسایت زرین بانو جمع آوری شده است .

معرفی غذاهای سنتی ایرانی از اقصی نقاط کشور

غذاهای جنوبی :

جنوب کشور به داشتن غذاهای تند و دریایی معروف است . با توجه به دسترسی آسان به غذاهای دریایی استفاده از ماهی و میگو در این مناطق بسیار مرسوم می باشد . از جمله غذاهای معروف این مناطق می توان به قلیه ماهی ، خورشت میگو ، فلافل ، سمبوسه و ... اشاره کرد . غذاهایی همچون فلافل و سمبوسه بیشتر غذاهای خیابانی محسوب میشوند که اگر به سبک جنوبی تهیه شوند تندو اتشین میشود .

استفاده از میگو بخصوص در خورشت ها و پلو ها مخصوص این مناطق از کشور می باشد و در سایر مناطق کشور بسیار اندک مورد استفاده قرار میگیرد. به این نکته توجه داشته باشید که هنر بانوان و آشپزان جنوبی در خوشطعم کردن غذاهای دریایی می باشد که علاوه بر حفظ طعم و خواص این مواد ، بوی نامطبوع ان ها را به صورت کامل از بین میبرند.

غذاهای شرق ایران :

از شهرهای شرقی کشور که غذاهای بسیار خوشطعمی دارد میتوان به کرمان اشاره کرد . کرمان اقلیمی خشک و کویری دارد و بدین جهت کمتر از غذاهای دریایی در آن استفاده میشود . در مقابل از فراورده های بز که حیوانی بسیار مقاوم می باشد و در مناطق خشک بیشتر نگهداری میشود ، استفاده ی زیادی میشود . برای مثال از غذاهای دارای کشک همچون کشک بادمجان و ... بسیار استفاده میشود . استفاده از فضای مجازی برای دریافت آموزش آشپزی چنین غذاهایی کمک میکند تا شما در هرکجای ایران عزیز که باشید به راحتی بتوانید غذاهای شهرهای مختلف را پخته و از خوردن انها لذت ببرید . از جمله غذاهای بسیار خوشطعم و متفاوت کرمانی میتوان به بزقرمه کرمانی اشاره کرد که گوشت آن از گوشت بز می باشد .

استفاده از برخی گیاهان دارویی همچون زیره که در این منطقه به وفور کشت میشود نیز در مناطق شرقی مرسوم است.

غذاهای غرب ایران :

غرب کشور شامل شهرها و مناطق کرد نشین همچون کرمانشاه و ایلام و سنندج می باشد . در این مناطق استفاده از سبزی ها و گیاهان کوهی به شدت بالا می باشد و بسیاری از غذاهای سنتی بر اساس همین گیاهان پخته میشوند. یکی از این غذاها کلانه می باشد . کلانه که در مناطق مرزی استان کردستان بسیار پخت میشود ، از ترکیب گیاهان کوهی و قرار دادن انها بر روی نان پخت با ساج تولید میشود . این نان خوشطعم ، طعمی کم نظیر دارد و لذت یکبار خوردن آن میتواند تا سالها با شما بماند !

همچنین خورشت تره از غذاهای خوشطعم ایلامی است که اغلب از گیاهان کوهی تهیه می شود . تنوع غذایی در غرب کشور همچون سایر مناطق کشور بسیار بالاست . شهر کرمانشاه غذاهای بسیار زیادی دارد که از آن جمله می توان آش عباس علی ، دنده کباب، خورشت خلال و ... اشاره کرد .

معرفی غذاهای سنتی ایرانی از اقصی نقاط کشور

غذاهای شمال غرب ایران :

شمال غربی کشور با جمعیت غالب آذری زبان، تنوع غذایی بسیار بالایی دارد. در این استان ها نیز به دلیل کوهستانی بودن ، استفاده از گیاهان کوهی در غذاها بسیار متداول است. خواص گیاهان دارویی سبب شده است که طیف گسترده ای از آنها در خوراک فصلی مردم منطقه وارد شوند. برای مثال خورشت ریواس از ریواس که گیاهی کوهی می باشد تهیه میشود و مختص فصل بهار می باشد.

از دیگر غذاهای که در مناطق آذربایجان محبوب است می توان به انواع کوفته ها اشاره کرد که سرآمد آنها کوفته تبریزی می باشد . با اینکه کوفته ها در قسمت های مختلفی از کشور پخت میشوند اما نوع طبخ و همینطور استفاده از مواد محلی در پخت این غذاها سبب ایجاد تفاوت بسیاری در این غذاها شده است.

غذاهای شمال شرقی ایران :

شمال شرقی کشور اقلیمی گرم و کوهستانی دارد . در این مناطق نیز استفاده از گیاهان کوهی تاثیر بسیاری بر روی ذائقه ی مردم داشته است. از جمله خوشطعم ترین غذاهای این مناطق می توان به رشته پلو مشهدی ، قابله پلو و ... اشاره کرد . خورشت ریواس ، کوفته و ... نیز در این مناطق پخته میشود که نوع پخت آن و مواد داخل آن با مناطق غربی کشور متفاوت می باشد . از سویی دیگر پخت آش در این مناطق نیز با طعم ها و مواد مختلف بسیار مرسوم است.

غذاهای مرکزی ایران  :

تنوع غذایی در مناطق مرکزی کشور نیاز بسیار زیاد است. با توجه به شهرهای پرجمعیت موجود در این مناطق ، روش های مختلفی از پخت غذاهای از شهرهای مختلف به این مناطق وارد شده و طی سال ها دچار دگرگونی هایی شده است. از جمله غذاهایی که در این مناطق بخصوص استان اصفهان پخت میشود می توان به بریانی ، قیمه ریزه ، غذاهای بادمجانی همچون کشک بادمجان و ... اشاره کرد .

معرفی غذاهای سنتی ایرانی از اقصی نقاط کشور

غذاهای شمالی ایران :

بی اقرار می توان گفت که تنوع غذایی در شهرهای شمالی کشور نسبت به دیگر مناطق کشور بی نظیر می باشد . در این مناطق دسترسی به پرنده های آبزی زیاد است ، امکان نگهداری از انواع دام و آبزیان بسیار مهیاست و هر نوع سبزی و گیاهای نیز قابل پرورش می باشد . از این رو امکان تولید انواع غذاها به راحتی فراهم می باشد .

از جمله شناخته شده ترین غذاهای شمالی می توان به باقالا قاتوق ، میرزا قاسمی ، واویشکا ، ترشه تره و ... اشاره کرد. در این مناطق نیز استفاده از گیاهان دارویی بسیار رایج می باشد .

سخن پایانی :

تنوع بسیار بالایی از غذاهای محلی در داخل کشور وجود دارد که آموزش های تهیه آن در وبسایت های مختلف بخصوص وبسایت زرین بانو گرداوری شده است. در هر کجای کشور نیز باشید تست غذاهای جدید محلی شهرهای مختلف میتواند گاها بسیار خوش آیند باشد و لذت بسیاری را به همراه خود برای شما بیاورد. در این متن به معرفی تعداد بسیار کمی از غذاهای سنتی پرداختیم ، حال انکه هزاران غذا و دسر مختلف دیگر نیز هستند که بیان آنها در این مجال نمیگنجید.

نظرات بینندگان