تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

دانشمندان چینی می‌خواهند برای رصد ماده تاریک یک تلسکوپ فضایی قدرتمند بسازند

دانشمندان چینی می‌خواهند نسل جدیدی از رصدخانه‌های فضایی را بسازند تا به طور ویژه به دنبال ماده تاریک بگردند. اگرچه این رصدخانه هنوز در مراحل اولیه تحقیق و توسعه قرار دارد، اما پژوهشگران امیدوارند که در آینده بتوانند به راهی برای مشاهده ماده تاریک تبدیل شود.

تلسکوپ فضایی بسیار بزرگ پرتو-گاما یا به اختصار VLAST هنوز فاصله زیادی تا عملیاتی شدن دارد. اما هدف محققان چینی ساخت رصدخانه‌ای است که حساسیت آن 10 برابر تلسکوپ ناحیه بزرگ فِرمی ناسا باشد. تلسکوپ ناسا در حال حاضر حساس‌ترین تلسکوپ پرتو گامای دنیا محسوب می‌شود.

محققانی که در تدوین این طرح نقش داشته‌اند، در نظر دارند که تلسکوپ خود را در انتهای دهه جاری به مدار بفرستند. با این حال، ابتدا دولت چین باید به این پروژه چراغ سبز بدهد. پژوهشگران در مقاله‌ای که در این باره در مجله چینی Acta Astronomica Sinica منتشر شده، می‌گویند VLAST برای یافتن آثار ماده تاریک طیف پرتو گامای بین 0.3 گیگا-الکترون ولت و 20 ترا-الکترون ولت را مشاهده خواهد کرد.

چین رصد ماده تاریک را ممکن می‌کند؟

آن‌ها مدعی‌اند که VLAST کهکشان راه شیری را هم به شکل دقیق‌تر بررسی خواهد کرد تا مازاد تابش پرتو گاما را ببیند. این مازاد اسرارآمیز را می‌توان با وجود ماده تاریک خودتخریب‌شونده توضیح داد. دانشمندان همچنین قصد دارند از این رصدخانه برای تحقیق درباره موضوعات جذابی مثل فوران‌های پرتو گاما، ستاره‌های دوتایی پرتو ایکس و منشأ پرتوهای کیهانی استفاده کنند.

بر اساس اطلاعات اولیه موجود، VLAST از سه نوع حسگر بهره خواهد برد. این حسگرها ابتدا فوتون‌های پرتو گاما را از سایر ذراتی که به تلسکوپ وارد می‌شوند، تشخیص می‌دهند و بعد به طور دقیق مقدار انرژی و خط سیر فوتون‌های پرتو گاما را اندازه‌گیری می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که وزن این تلسکوپ به 16 تن یعنی بسیار بالاتر از اکثر تلسکوپ‌های فضایی برسد.

پرتوهای گاما پرانرژی‌ترین شکل نور هستند. این پرتوها به دانشمندان کمک می‌کنند مشاهدات عمیق‌تری در جهان داشته باشند تا اشیایی مثل ستاره‌های نوترونی که با سرعت می‌چرخند یا سیاهچاله‌های بسیار متراکم را رصد کنند. این پدیده‌ها گواه غیرمستقیمی برای ماده تاریک هستند که بخش عمده فضای جهان را پر کرده اما هنوز سوالات زیادی درباره‌اش وجود دارد.

منبع: دیجیاتو