arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

بقایای یک ماهواره برای ایستگاه فضایی دردسرساز شد؛ انجام مانوری برای جلوگیری از برخورد احتمالی

بقایای ماهواره "Cosmos ۱۴۰۸ " متعلق به دوران شوروی که توسط روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ منهدم شده بود، ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور به انجام مانوری برای جلوگیری از برخورد احتمالی کرد. یک تکه زباله فضایی مربوط به آزمایش تسلیحات ضد ماهواره‌ای روسیه، ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور به انجام مانوری برای اجتناب از برخورد با زباله‌های مداری در روز پنجشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بقایای ماهواره "Cosmos ۱۴۰۸ " متعلق به دوران شوروی که توسط روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ منهدم شده بود، ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور به انجام مانوری برای جلوگیری از برخورد احتمالی کرد.

به گزارش اسپیس، یک تکه زباله فضایی مربوط به آزمایش تسلیحات ضد ماهواره‌ای روسیه، ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور به انجام مانوری برای اجتناب از برخورد با زباله‌های مداری در روز پنجشنبه ۱۶ ژوئن(۲۶ خرداد) کرد.

آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس(Roscosmos) از یک فضاپیمای باری بدون خدمه به نام "Progress ۸۱" که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده بود، استفاده کرد تا این آزمایشگاه چرخان را از مسیر برخورد با زباله فضایی ماهواره روسی "Cosmos ۱۴۰۸" دور کند و ویدئویی از این فعالیت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ در یک آزمایش موشکی ضد ماهواره‌ای، ماهواره از کار افتاده مربوط به دوران شوروی را منهدم کرد.

"دیمیتری روگوزین"(Dmitry Rogozin) رئیس "روسکاسموس" در کانال تلگرام خود نوشت: من تأیید می‌کنم که در ساعت ۲۲:۰۳ به وقت مسکو، موتورهای فضاپیمای باربری "پروگرس MS-۲۰" روسیه یک مانور برنامه‌ریزی نشده برای جلوگیری از نزدیک شدن خطرناک قطعه‌ای از فضاپیمای "Kosmos-۱۴۰۸" به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دادند.

فضاپیمای باری "Progress ۸۱" پیشران‌های خود را به مدت چهار دقیقه و ۳۴ ثانیه روشن کرد تا ایستگاه فضایی عظیم را از مسیر برخورد با قطعه‌ای از ماهواره‌ی "Cosmos-۱۴۰۸" دور کند و این ایستگاه را در مدار کمی بالاتر ببرد.

مقامات ناسا نیز به تازگی نوشتند: خدمه حاضر در ایستگاه به هیچ وجه در خطر نبودند و این مانور هیچ تاثیری بر عملیات ایستگاه نگذاشته است. بدون انجام این مانور، پیش‌بینی می‌شد که این قطعه از حدود نیم مایلی ایستگاه فضایی عبور کند.

بر اساس گزارش ناسا در روز ۱۵ نوامبر سال ۲۰۲۱، این ماهواره ذکر شده که دیگر کارایی نداشت به طور عمدی توسط روسیه در یک آزمایش ضد ‌ماهواره‌ای منهدم شد و حدود ۱۵۰۰ قطعه زباله فضایی ایجاد کرد. به گفته کارشناسان، فضانوردان در ایستگاه فضایی در روز ۱۵ نوامبر با توجه به این نگرانی که زباله‌های فضایی می‌توانند برای ایستگاه فضایی و سایر فضاپیماها طی سال‌های آینده خطرناک باشند، مجبور به پناه گرفتن، شدند.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان