arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران: عراق با فشار ترکیه واردات تخم مرغ ایران را ممنوع کرد

ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به این پرسش که به چه علت محموله تخم‌مرغ صادر شده از ایران به عراق مرجوع شد؟ گفت: عراق به مرغ و تخم‌مرغ ایران نیاز دائمی ندارد چراکه از ترکیه تامین می‌شود و از ایران به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت تخم‌مرغ وارد می‌کند. وی ادامه داد: ترکیه همه روز‌های سال می‌تواند نیاز عراق را تامین کند این در حالیست که ما می‌توانیم بخشی از نیاز آن‌ها را در ۳ ماه تابستان تهیه و تامین کنیم از این‌رو عراقی‌ها با فشار ترک‌ها واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: تولید یک کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان ۴۸ هزار تومان تمام می‌شود این در حالیست سازمان پشیبانی امور دام کیلویی ۳۱ هزار تومان خریداری می‌کند.

ناصر نبی‌پور در پاسخ به این پرسش که به چه علت محموله تخم‌مرغ صادر شده از ایران به عراق مرجوع شد؟ گفت: عراق به مرغ و تخم‌مرغ ایران نیاز دائمی ندارد چراکه از ترکیه تامین می‌شود و از ایران به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت تخم‌مرغ وارد می‌کند.

وی ادامه داد: ترکیه همه روز‌های سال می‌تواند نیاز عراق را تامین کند این در حالیست که ما می‌توانیم بخشی از نیاز آن‌ها را در ۳ ماه تابستان تهیه و تامین کنیم از این‌رو عراقی‌ها با فشار ترک‌ها واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کردند.

نبی‌پور با بیان اینکه سلامت محموله تخم‌مرغ به عراق تایید شده است، افزود: این محموله یک تریلی در حدود ۲۷ تن بوده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: افغانستان در حال حاضر روند صادرات تخم‌مرغ از ایران را متوقف نکرده است و تولیدکنندگان می‌توانند اقدام به صادر تخم مرغ به این کشور کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه روند تولید تخم‌مرغ مساعد است، گفت: تولیدکنندگان حال خوبی ندارند چراکه قیمت تخم‌مرغ موجود در بازار ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان زیر نرخ تمام شده عرضه می‌شود.

به گفته وی؛ تولید یک کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان ۴۸ هزار تومان تمام می‌شود این در حالیست سازمان پشیبانی امور دام کیلویی ۳۱ هزار تومان خریداری می‌کند.

همچنین در این رابطه حمید کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه حذف عوارض گمرکی صادرات تخم‌مرغ روز گذشته به گمرکات اعلام شده است، افزود: ترکیه واردات تخم‌مرغ از ایران به عراق را ممنوع کرده است و از این به بعد آن بستگی به عملکرد رایزن‌های اقتصادی ما دارد که بتوانند مسیر حفظ و یا بازار را به ترکیه بدهند.

به گفته کاشانی؛ مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت کشاورزی این موضوع را تکذیب کرده است و تلاش دارد که این بازار برای ایران حفظ شود.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان چاره‌ای جزو صادرات تخم‌مرغ نداریم، تصریح کرد: دولت باید تخم‌مرغ مازاد را خریداری و آن را ذخیره سازی کند.

کاشانی با اشاره به لزوم افزایش نرخ تخم‌مرغ، افزود: اگر نرخ تخم‌مرغ افزایشی نشود در نیمه دوم سال با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد چراکه اگر تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد تولیدکنندگان مرغ‌های تخم‌گذار را از روند تولید خارج می‌کنند.

بنا به اظهارات رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن؛ حدود ۱۲۰۰ تن تخم‌مرغ از مرز‌های ایران خارج شده است.

نظرات بینندگان